image201949-85943953zHR
image201949-92324ZKI
image201949-9145927Eip
image201949-9058774rcH
image201949-9036998E52
image201949-9014638sZM
image201949-9012839VKj
image201949-904958zks
image201949-9022156Sc
image201949-85953390zTG

استاد شیخ علیرضا حدائق 19 فروردین 98 مصادف با شب میلاد امام حسین (ع) در مسجد النبی (ص) با موضوع «ویژگی های امام حسین (ع) از نگاه پیامبر (ص)» سخنرانی کردند.

 

مهم ترین مطالب:

هفت ویژگی امام حسین (ع) از نگاه پیامبر (ص)

«قال رسول‌الله (ص): وَالَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ فِي السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْضِ»

به خدایی که منِ پیامبر را به نبوت برگزید حسین بن علی در آسمان ها عظمتش بیشتر از روی زمین است.

این اربعین‌ها و محرم‌ها و صفرها و این ادب‌ها و احترام‌ها به مراتبی بیشتر از این در آسمان ها و ملکوت نسبت به امام حسین داریم.

«فَإِنَّهُ مَكْتُوبٌ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ»

در سمت راست عرش خدا عبارتی مکتوب شده است و پیامبر (ص) که به معراج رفتند تمام اسرار را به حضرت نشان دادند

خداوند هفت ویژگی را نسبت به امام حسین (ع) نام می‌برد:

  • 1- «مِصْبَاحٌ هَادٍ»؛ چراغ هدایت است.
  • 2- «وَسَفِينَةُ نَجَاةٍ»؛ کشتی نجات است.
  • 3- «وَإِمَامٌ غَيْرُ وَهْنٍ»؛ امام حسین (ع) پیشوای توانا است.

4 و 5 - «وَعِزٌّ وَفَخْر»؛ مظهر عزت و فخر است.

6- «وَبَحْرُ عِلْمٍ»؛ او دریای علم است.

7- «وَذُخْرٌ» سید الشهداء ذخیره الهی تا ابدیت است.

بزرگ کشتی نجات

شخصی از امام صادق (ع) سؤال کرد: این‌که امام حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است آیا این صفت خاص امام حسین است یا همه ائمه چنین خصوصیتی دارند؟

امام (ع) فرمودند: همه ائمه (ع) این خصوصیت را دارند ولی «ان سفینه الحسین اوسع» کشتی امام حسین (ع) وسعتش بیشتر است؛ و لذا شما می‌بینید امام حسین (ع) یک ویژگی‌هایی دارد که پیامبر (ص) نیز ندارد. خاک خوردن در اسلام حرام است؛ حتی خاک قبر پیامبر (ص). ولی در روایات داریم که تربت سیدالشهدا (ع) شفا است و خوردن آن به این قصد اشکالی ندارد.

توفیق زیارت کربلا

در روایات معتبر متعدد داریم که کسانی که وضع مالی‌شان خوب است سالی دو بار به کربلا بروند و فقرا سالی یک‌بار به کربلا بروند. این صریح روایت امام صادق (ع) است.

اعتقادم این است که کار پول نیست. کار دل است.

میلیاردر سراغ دارم که مُرد و کربلا نرفت.

از خدا بخواهید دعوت کند.

دو نفر از ائمه (ع) هستند که زیارت آن‌ها گناهان گذشته و آینده را می‌بخشند؛ یکی امیرالمؤمنین (ع) و دیگری سید الشهداء (ع).

پیشوای توانا

سیدالشهدا (ع) برای خدا همه‌چیز خود را داد؛ برادران، فرزندان و خواهران.

گاهی اوقات به واجباتمان عمل نمی‌کنیم اما امام حسین (ع) برای حفظ دین جان داد.

ما برای دین چکار کردیم؟

او پیشوای توانا است. از همه‌چیز برای خدا گذشت.

امام حسین (ع) مظهر عزت و آبرو

خدا به امام حسین (ع) عزت و آبرو داد. در اربعین گذشته، مسیحی‌ها و علمای یهودی آمده بودند. کسانی که مسلمان نبودند به احترام امام حسین (ع) به زیارت اربعین آمده بودند.

گاندی می‌نویسد: من هندوستان را نجات ندادم مگر به‌واسطه پیمودن راه آن شهید خفته به خون در کربلا.

image201941-152848120SR
image201941-152925604WM1
image201941-15316191zt0
image201941-15315857ZR
image201941-1529282194dK
image201941-153056139VDZ
image201941-153047491GMX
image201941-153041680Iy9
image201941-1530195536NQ
image201941-1530431Csq

استاد شیخ علیرضا حدائق یکشنبه 11 فروردین 98 مصادف با شب شهادت امام کاظم (ع) در حرم مطهر احمد بن موسی (ع) شاه‌چراغ که به صورت زنده از حساب شخصی استاد حدائق در اینستاگرام نیز پخش شد سخنرانی کردند.

ایشان در تشریح روایتی از آن امام همام به دو حجتی که خداوند برای هدایت بندگان خود قرار داده است اشاره کرد و افزود: یک حجت، حجت ظاهری است که انبیاء و پیامبران و ائمه هستند و یک حجت درونی نیز وجود دارد که همان عقل است؛ اما سؤال اینجا است که چرا انسان‌ها با این فرصتی که در اختیار آن‌ها قرار داده است هدایت نمی‌شوند؟

استاد حدائق در تشریح اهمیت رسالت انبیاء و ائمه (ع) حتی در دوران غیبت آن‌ها فرمود: ثوابی که شما مردم با درستکاری و راستی و پاکی در عصر غیبت می‌برید بسیار بیشتر از ثوابی است که مردم معاصر ائمه (ع) می‌بردند؛ چراکه امام در دسترس شما نیست.

خدا، امام خمینی (ره) این معمار انقلاب اسلامی را رحمت کند که فرمودند: در هیچ دوره‌ای به‌اندازه امت ما، این‌قدر آماده بکار نبوده‌اند. امام (ره) یک سخنرانی می‌کردند و می‌فرمود: من بازوی بسیجی‌ها را می‌بوسم جبهه از نیرو پر می‌شد ولی سید الشهداء (ع) سخنرانی می‌کند و از قریب بیست‌هزارنفری که شاهد حضورش بودند حتی به تعداد انگشتان یکدست، به آن حضرت نپیوستند.

امام سجاد (ع) فرمودند: اگر کسی ایمان و اخلاق و تقوایش را در دوران غیبت حفظ کند و پاک و سالم بماند خدا ثواب هزار شهید مانند شهدای بدر و احد را به او می‌دهد.

نوع مشکلات بشر نیز این است که دشمن، ارتباط او را با این حجت الهی قطع می‌کند. تمام تلاش دشمن در فضای حقیقی و مجازی این است که مردم را از باورهای معنوی و اعتقادی و تبعیت از حجت‌های الهی دور کند.

اخیراً نکاتی را از پاپ نقل کردند که یک سری از باورهای اعتقادی در انجیل و کتاب‌های آسمانی را زیر سؤال برده است. این همان است که دشمن می‌خواهد. بنا به فرموده امام علی (ع) نه سبقت و نه تأخیر از امام معصوم پسندیده نیست.

استاد حدائق در تشریح حجت باطنی که همان عقل است به حدیثی از امام صادق (ع) در تعریف عقل اشاره کردند که عقل آن است که به‌واسطه آن خداوند متعال پرستش شود. آنچه معاویه داشت عقل نبود بلکه نیرنگ بود.

امام کاظم (ع) در روایتی عوامل از بین رفتن عقل را بیان می‌کنند. حضرت می‌فرمایند: «يا هشام، مَن سلّطَ ثلاثا على ثلاثٍ فكأنّما أعانَ على هَدْم عقله: من أظلم نورَ تفكّره بطول أمله، ومحا طرائفَ حكمته بفضول كلامه، وأطفأ نورَ عِبْرته بشهوات نفسه»

اگر کسی در زندگی سه چیز را بر سه چیز مسلط کرد خودش در از بین بردن عقلش اقدام کرده است:

  • 1- با آرزوی دراز نور تفکر را خاموش می کنند؛ ارزش فکر را از دست ندهید. برای خودتان وقت بگذارید و ساعتی را به محاسبه خودتان اختصاص دهید. آینده‌نگری با آرزوی دراز متفاوت است. اعتقادم این است که برخی از تلاش‌های مردم امروز ما در دنیای امروز، برای فردای نیامده است. چند درصد با مردمی مواجه هستید که بگوید اگر امروز کار نکنم نان شب ندارم بخورم. آقا از الآن برای بیست سال دیگر جمع می‌کند. برخی اگر الآن دست از کار بشویند تا پنجاه سال پس‌انداز کرده است ولی نمازش قضا است و صله‌رحمش تعطیل است و واجباتش کنار گذاشته‌شده است. این همان آرزوی دراز است که فکر را از انسان می‌گیرد.
  • 2- اگر کسی با حرف‌های زیادی، سخن‌های حکمت‌آمیز خودش را از بین ببرد به عقل خودش آسیب‌زده است. پرحرفی و نسنجیده سخن گفتن یک آسیب است و هیچ عضوی مثل زبان در زوال و نابودی اعمال انسان‌ها کارساز نیست.
  • 3- نورانیت عبرت را به شهوات نفس از بین ببرد. دنیا سراسر آمیخته از عبرت است. در این شهر بزرگانی بودند که بین ما نیستند. صدسال قبل مدیریت شهر در دست کسانی بود که الآن در بین ما نیستند و صدسال دیگر نیز خبری از ما نیست. شهوت سبب می‌شود که انسان نتواند از عقل خود در جهت عبرت استفاده کند.

image2019330-123647177Fdf
image2019330-12398722dGH
image2019330-12408401GsS
image2019330-123948671SEI
image2019330-12396519DhF
image2019330-123840759Anb
image2019330-123839859GxQ
image2019330-123822490Q3y
image2019330-12385513j48
image2019330-123730479N30

استاد شیخ علیرضا حدائق در مراسم بزرگداشت جان‌باختگان سیل اخیر شیراز که 8 فروردین 98 با حضور مردم و مسئولین استانی در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر احمد بن موسی (ع) شاه‌چراغ برگزار شد و به صورت زنده از حساب شخصی استاد حدائق در اینستاگرام پخش شد سخنرانی کردند.

ایشان در ابتدا با عرض تسلیت و همدردی با بازماندگان جان‌باختگان سیل اخیر شیراز به بررسی موضوع «نقش صبر در زندگی انسان» پرداختند و با بیان این‌که این مصیبت‌ها و ابتلائات هم برای مصیبت دیدگان وهم برای کسانی که از گزند این مصیبت در امان بوده‌اند، موجب امتحان است افزودند: در برابر این سختی‌ها دیگران را دعوت به شکیبایی کنیم. در این اوضاع سختی که دشمنان این نظام، چشم‌ها را متوجه کرده‌اند که شکست و خللی را ایجاد کنند یکدیگر را زیر سؤال نبریم.

استاد حدائق ضمن تقدیر از حضور مردم و مسئولین کشوری، نیروهای نظامی و انتظامی در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان تأکید کردند: عمق این ضایعه زیاد است و خدای‌نکرده این عزیزان مصیبت‌زده به فراموشی سپرده نشوند. برخی از خانه‌ها را دیدم که صد در صد تخریب‌شده است و زندگی آن‌ها کاملاً ازدست‌رفته است و از سوی دیگر می‌دیدم که افرادی به سیل زدگان اظهار می‌کردند اگر جایی ندارید خانه ما در خدمت شما است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با استناد به حدیثی از امام هادی (ع) افزود: دنیا دست‌به‌دست می‌چرخد. امروز مال شما است و فردا از شما می‌گیرند. امروز این مقام و مسئولیت و ثروت و قلم و اعتبار در دست شما است. پس آن را در جهت کمک به این افراد استفاده کنید.

استاد حدائق با اشاره به تماس تلفنی حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و پیام تسلیت ایشان گفتند: معظم له از عموم مردم تقاضا کرده بودند یک عزم جدی و جمعی ایجاد شود. فرمودند خیرین را جمع کنید و از کمک‌های مالی آن‌ها برای جبران این خسارت استفاده کنید. خودشان نیز فرمودند مقلدین ما مجاز هستند از یک‌سوم خمس برای کمک به این خانواده‌های آسیب‌دیده استفاده کنند.

مدیر عامل بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس در سخنی خطاب به بازماندگان سیل به حدیثی از امام صادق (ع) استناد کردند که حضرت می‌فرمایند: اگر کسی از شیعیان ما به مشکلی مبتلا شد و بر این مشکلات صبوری و شکیبایی کرد خدا به او ثواب هزار شهید می‌دهد.

مسئول حوزه علمیه مولی الموحدین (ع) در بخش پایانی سخنرانی خطاب به قاطبه مردم و مسئولان به حدیثی از امام علی (ع) اشاره کردند که حضرت می‌فرماید: اگر خدا به کسی ثروتی عطا کرده است در دو جا باید صبر کند اول این‌که سهم فقرا و خویشاوندان را بدهد و دیگر این‌که در برابر مصائبی که در جامعه پیش می‌آید از اموالش استفاده کند.

ایشان خطاب به همگان فرمودند: این جریان نیز تمام می‌شود ولی برای همه ما امتحان است که آیا دلجویی و رسیدگی کردیم؟ آیا به مقداری که خدا در اختیار ما قرار داده بود استفاده کردیم؟

emamhoseyn1

استاد شیخ علیرضا حدائق در اولین روز از سال جدید در صحن مطهر امام حسین (ع) سخنرانی نمودند.

ایشان که طبق روال سال‌های گذشته به دعوت بعثه مقام معظم رهبری سخنران اولین روز سال در حرم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بودند با توجه به تقارن شروع سال و روز میلاد امیرالمؤمنین (ع) در تشریح ابعاد شخصیتی آن حضرت از کلام پیامبر اکرم (ص) این حدیث را مبنای سخنرانی خود قرار دادند که می‌فرماید:

يا أبَا الحَسَنِ، مَثلُكَ في اُمَّتي مَثَلُ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، فَمَن قَرَأَها مَرَّةً فَقَد قَرأَ ثُلُثَ القُرآنِ، ومَن قَرَأَها مَرَّتين فَقَد قَرَأَ ثُلُثَيِ القُرآنِ، ومَن قَرَأَها ثَلاثا فَقَد خَتَمَ القُرآنَ؛ فَمَن أحَبَّكَ بِلِسانِهِ فَقَد كَمَلَ لَهُ ثُلُثُ الإيمانِ، ومَن أحَبَّكَ بِلِسانِهِ وقَلبِهِ فَقَد كَمَلَ لَهُ ثُلُثا الإيمانِ، ومَن أحَبَّكَ بِلِسانِهِ وقَلبِهِ ونَصَرَكَ بِيَدِهِ فَقَدِ استَكمَلَ الإيمانَ. وَالَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ يا عَلِيُّ لَو أحَبَّكَ أهلُ الأَرضِ كَمَحَبَّةِ أهلِ السَّماءِ لَكَ لَما عُذِّبَ أحَدٌ بِالنّارِ.

پيامبر خدا (ص): اى ابوالحسن! مَثل تو در ميان امّت من، مَثَل «قل هو اللّه أحد» است كه هر كس آن را یک‌بار بخواند، یک‌سوم قرآن را خوانده است و هر كس آن را دو بار بخواند، دوسوم قرآن را خوانده است و هر كس آن را سه بار بخواند، [تمام] قرآن را خوانده است. [همچنين] هر كس با زبان به تو ارادت بورزد، یک‌سوم ايمانش كامل شده است و هر كس ارادت زبانى و قلبى به تو بورزد، دوسوم ايمانش كامل شده است و هر كس با زبان و قلبش به تو عشق بورزد و به يارى تو نيز برخيزد، ايمانش به كمال رسيده است. اى على! سوگند به كسى كه مرا به‌حق فرستاد، چنانچه زمينيانْ تو را بدان سان كه آسمانيان دوست دارند، دوست بدارند، هیچ‌کس به آتشِ دوزخْ گرفتار نمی‌آید.

استاد در ادامه اوصاف سعادتمندان واقعی را از دیدگاه علی ابن ابی‌طالب (ع) برشمردند و از خدای متعال توفیقات روزافزون برای زائرین و مجاورین حرم ابی‌عبدالله (ع) و ملتمسین دعا طلب نمودند.

image2019312-131059885Wdg
image2019312-13114542Wdd
image2019312-131136940wVy
image2019312-131112682kPn
image2019312-13110784da7

استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 20 اسفند 97 در ادامه مبحث جلسه گذشته به «صله رحم» به عنوان یکی از عوامل آرامش بشر در زندگی پرداخت و آثار غیر قابل انکار آن را بر اساس آیات و روایات برشمرد.

مهم ترین مطالب:

پیوند با کسی که از تو بریده

اگر به دیدن کسی رفتی که به دیدنت می‌آید وظیفه است و البته آثار فراوانی هم دارد ولی هنر اینجا است که به دیدن کسی بروی که با تو قطع رابطه کرده است.

این نوع از صله‌رحم است که از آن در روایات اهل‌بیت (ع) بسیار تجلیل شده است.

این صله‌رحم امتیازات ویژه‌ای دارد.

دو گام دوست‌داشتنی

امام سجاد (ع) می‌فرمایند: هیچ گامی در راه خدا محبوب‌تر از دو گام نیست:

1- قدمی که مجاهدین در راه خدا برای رسیدن به جبهه برمی‌دارند.

2- گامی که برای صله‌رحم با قاطع رحم برداشته می شود.

این قدم خیلی مبارک است.

الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام: ما مِن خُطوَةٍ أحَبَّ إلى اللّه ِ عزّ و جلّ مِن خُطوَتَينِ: خُطوةٍ يَسُدُّ بها المؤمنُ صَفّا في سَبيلِ اللّه ِ و خطوةٍ إلى ذِي رَحِمٍ قاطِعٍ

زنده‌باد مخالف من!

رسول خدا (ص) فرمودند: خداوند نُه سفارش به من کرد؛

«أن أعفُوَ عمَّن ظَلَمَني» ببخشم کسی را که به من ظلم کرده است. البته ظالم را زمانی ببخشید که پشیمان باشد.

«وأصِلَ مَن قَطَعَني» با کسی که پیوندش را با من قطع کرد پیوند را وصل کنم.

«واُعطِيَ مَن حَرَمَني» عطا کنم به کسی که مرا محروم کرد.

این‌ها جزو عالی‌ترین مدارج اخلاقی است.

رسول اللّه صلى الله عليه و آله: أوصاني ربِّي بتِسعٍ: أوصاني بالإخلاصِ في السِّرِّ والعَلانِيَةِ، والعَدلِ في الرِّضا والغَضَبِ، والقَصدِ في الفَقرِ والغِنى، وأن أعفُوَ عمَّن ظَلَمَني، واُعطِيَ مَن حَرَمَني، وأصِلَ مَن قَطَعَني، وأن يَكونَ صَمتي فِكرا، ومَنطِقي ذِكرا، ونَظَري عِبَرا

پنج گروه ناباب

امام باقر (ع) به امام صادق (ع) فرمود: پسرم! با پنج گروه اصلاً دوستی و رفاقت نکن و با آن‌ها هم خوراک نباش؛

گنه‌کار، دروغ‌گو، بخیل، احمق و قاطع رحم

خدا در سه آیه قرآن، قاطع رحم را مورد لعنت قرار داده است.

جدایی از خدا؛ نقطه شروع انحراف

آیا یک انسان باخدای واقعی را سراغ دارید که قطع رحم کند و فساد کند و دینش را کنار بگذارد؟

آن‌کسی که با خدا است هر جای دنیا باشد سالم است و آن‌کسی که از خدا برید حتی اگر در سومین حرم اهل‌بیت (ع) باشد فاسد است.

خانواده‌ای را سراغ دارم که در آمریکا زندگی می‌کنند ولی خمس مالشان را پرداخت می‌کنند. استاد دانشگاهی در کالیفرنیا می‌شناسم که نماز شبش ترک نمی‌شود ولی در همین شهر هستند کسانی که نمازخواندن نمی‌دانند.

این‌ها به خاطر تربیت صحیح است.

بیماری خطرناک مسری

فساد انسان، به دیگری سرایت می‌کند. این‌که می‌گویند نهی از منکر کنید به خاطر این است که اگر نکنید خودتان و خانواده و جامعه‌تان نیز مبتلا می‌شوید؛ همان‌گونه که یک انسان مبتلا به ویروس خطرناک را قرنطینه می‌کنند.

متأسفانه ما در خانه خودمان و با اهل و نزدیکانمان صحبت نمی‌کنیم.

این فساد گریبان همه را خواهد گرفت.

طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه