کد:1100114

سه ماه است که کاری را شروع کردم ولی آن‌طور که باید نتیجه‌ای نگرفته‌ام. بااینکه قبل از شروع کار سعی کردم تمام جوانب این کار را بسنجم و هر کاری اعم از تبلیغات انجام داده‌ام ولی باز پیشرفتی نداشتم. نیت من بد نیست و می‌دانم که باید صبر و توکل بر خدا نمود ولی آیا ازلحاظ دینی راهی وجود دارد که بتوانم صبرم را بالا ببرم و کسب‌وکارم رونق بگیرد؟

 

سوال:

سه ماهی است که کاری را شروع کرده‌ام ولی هنوز نتیجه‌ای نگرفتم. با اینکه قبل از شروع کار سعی کردن تماما جوانب این کار را بسنجم و هر کاری اعم از تبلیغات داشته‌ام ولی باز پیشرفتی نداشته‌ام.

جواب:

خدا رحمت کند مرحوم امام را می‌فرمودند ما مامور به وظیفه هستیم نه نتیجه. حالا اگر شما تمام تلاش خودتان را انجام دادید و تمام جوانب یک کار موفق را دیدید و مشورت کردید و کوتاهی نکردید، ولی کار به نتیجه نرسیدید، این قطعا یک خیری و تغییر درش است که ما از آن اطلاع نداریم.

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

یک بخشی از ناموفقیت‌ها و عدم توفیقات ناشی از عدم اطلاعات ماست، یعنی هیچ اتفاقی اتفاقی نیست. اگر من می‌گویم مشورت کردم همه‌ی جوانب را ‌دیدم، دو را در دو ضرب کردم ولی نتیجه‌ی چهار نگرفتم، باید علت این را پیدا کرد. حالا اگر علتش را در خودمان پیدا نمی‌کنیم، قطعا برمی‌گردد به مقدرات الهی، چه بسا تقدیر شما، خیر شما، صلاح شما در این است که این کار به این شکلی که می‌خواهید پیش نرود. قرآن می‌فرماید «وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ»[1] ‌یک چیزهایی را شماها دوست می‌دارید ولی خیر شماها نیست، یک چیزهایی را شما نمی‌پسندید ولی خیر شماست. گاهی شما از مشکلات رنجیده می‌شوید اما خیر ما در این‌هاست، گاهی اوقات یک چیزهایی ما را خوشحال می‌کند ولی آنها شر ماست، امر را واگذار به خدا کنید، توکلتان را به خدا قوی کنید، ذکر حسبی الله را زیاد بگویید و از خدا بخواهید هر چه خیر شماست همان رقم بخورد. اگر کار را خوب انجام دادید و نتیجه‌ی مطلوبی که می‌خواهید نگرفتید یقین بدانید که خیر و صلاح شما در آن چیزی است که خدا رقم زده است.

 

[1] بقره آیه216

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه