استاد شیخ علیرضا حدائق روز سه شنبه 12 شهریور 98 در مسجد النبی (ع) در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» به بررسی اصل «ازخودگذشتگی» پرداختند.
مهم ترین مطالب:
?مهمترین درس قیام امام حسین (ع)
شخصی گفت: اصل قیام امام حسین (ع) چه درسی را به ما میدهد؟
گفتم: صدها درس و پیام در این نهضت است. گفت: شما یک جمله بگویید که همه را در بربگیرد.
گفتم: امام حسین (ع) به بشریت تا قیامت آموخت که به تکلیفتان عمل کنید!
تکلیف امربهمعروف است عمل کنید. اگر نماز اول وقت ظهر عاشورا تکلیف است اگر وفای به عهد است اگر آوردن زن و بچه به صحنه جنگ است انجام بدهد.
?امام حسین (ع) نمیدانست؟
افراد مختلفی به امام حسین (ع) گفتند که به کوفه نروید.
محمد حنفیه میگوید: زمانی به سیدالشهدا (ع) رسیدم سوار بر مرکب مجبور شده بود مظلومانه از شهر جدش خارج شود. عرض کردم: شما کوفیها را دو بار در تاریخ تجربه کردید. آنها خوشاستقبالهای بدبدرقهاند.
آقا فرمود: خدا به تو جزای خیر بدهد. نصیحت کردی ولی مطلب چیز دیگری است. امشب کنار قبر پیامبر (ص) رفتم و خدا را به ایشان قسم دادم تا برای من آنچه را رقم بزند که رضایت او و پیامبرش در آن باشد. لحظهای خواب بر من غلبه کرد و رسولالله را در خواب دیدم که فرمود: بهسوی عراق حرکت کن! خدا اراده کرده است که تو را شهید ببیند.
?به هیچچیز وابسته نباش!
درس این شبها این است که به جان خودت نیز وابسته نباش!
امام خمینی (ره) میفرمودند: گاهی اوقات وابستگی به یک کتاب، انسان را عاقبت به شر میکند. از همهچیز ببُرید و وصل مطلق به خدا بشوید.
از صاحب این مجلس بیاموزیم که باید به خدا وابسته باشم.
?اگر یزید نبود
امام حسین (ع) با یزید خصومت قبیلهای نداشت. بلکه با فکر و منش یزید مخالف بود.
اگر جای یزید هم هرکسی با همین اهداف بود امام حسین (ع) در مقابلش میایستاد.
سعی کنید دشمنیهایتان و فاصله گرفتنهایتان برای خدا باشد.
?نشانههای نیکوکار
رسول خدا (ع) میفرماید: نشانه نیکوکار چند چیز است:
دوستی و دشمنیاش برای خدا است.
همنشینی و جداییاش از دیگران برای خدا است.
خشم و رضایتش برای خدا است. تنها برای خدا کار میکند و از او طلب میکند.
از خدا میترسد. پاک و خالص و با حیا و مراقب اعمالش است و فقط برای خدا به دیگران نیکی میکند.
اما علامه البار فعشره: يحب في الله و يبغض في الله و يصاحب في الله و يفارق في الله و يغضب في الله و يرضي في الله و يعمل لله و يطلب اليه و يخشع خائفا مخوفا طاهرا مخلصا مستحييا مراقبا و يحسن في الله
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 2075
استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 11 شهریور 98 در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» به اصل دوم «ازخودگذشتگی و فداکاری» پرداختند.
مهمترین مطالب:
?سکوت متدینها
شخصی میگفت: در یک مجلسی از مقدسات دفاع کردم و یک عدهای مخالف بودند ولی ناراحتی من از این است که متدینهایی با من موافق بودند مرا زیر سؤال بردند که چرا حرف زدی؟ تو هم ساکت مینشستی. مگر بیکاری؟
آیا این منطق امام حسین (ع) است؟
یکی از اهداف بلند قیام حضرت، امربهمعروف و نهی از منکر است.
?اگر حرف نزنیم چه میشود؟
پیامبر (ص) میفرمایند: اگر امربهمعروف و نهی از منکر در جامعه ترک شد فساد در جامعه شیوع پیدا میکند. بخشی از زنان، فاسد و بخشی از جوانان، فاسق میشوند.
مسلمان گفتند: آیا واقعاً چنین خواهد شد؟
پیامبر (ص) فرمود: بلکه از این هم بدتر میشود. بجای امربهمعروف، نهی از معروف و بجای نهی از منکر، امر به منکر میشود.
مسجد رفتن، نشانه عقبماندگی و بینمازی، نشانه تمدن میشود. رباخوری، نشانه زرنگی و قرضالحسنه، نشانه عقبماندگی میشود.
?بدتر از این
امروز خانم محترمهای با دفتر تماس گرفت و گفت: سوار یک تاکسی شدم که مسافر دیگر آن به مقدسات اسلامی توهین میکرد تا اینکه به امام حسین (ع) و پیامبر (ص) رسید. به او اعتراض کردم.
ناگهان با کمال پررویی به راننده گفت: این خانم را پیاده کن! من کرایهاش را میدهم. آن راننده بیتقوا نیز مرا پیاده کرد. تا منزلم پیاده میرفتم و اشک میریختم.
اینها نتیجه این است که به هنگام حرف نمیزنیم. آن راننده تاکسی ضعیف الایمان باید میگفت تو پایین برو! من به احترام ایمان آن زن از او کرایه نمیگیرم.
مردم! بدتر از این هم میشود. دولتمردان ما خواباند.
?دعا مستجاب نمیشود
رسولالله (ص) فرمود: اگر امربهمعروف و نهی از منکر اجرا نشد خوبیها زشتی و زشتیها خوبی میشود. مؤمنین، انسانهای عقبمانده معرفی میشود.
آنوقت رسولالله (ص) فرمود: اینگونه است که دعا میکنند و مستجاب نمیشود.
?چرا جرئت حرف زدن نداریم؟
یکجا باید حرف بزنی و آبرویت را خرج کنی.
علت این جرئت حرف زدن نداریم به خاطر این است که از خدا نمیترسیم. کسی که از خدا میترسد از مردم نمیترسد.
امام صادق (ع) میفرماید: کسانی که از خدا میترسند بقیه از آنها حساب میبرند.
اگر از خدا نترسیدی از سایهات هم میترسی. از اولادت نیز میترسی. ولی اگر از خدا ترسیدی همه از تو حساب میبرند و با احترام و محبت با تو رفتار میکنند.
این نشانه خدامحوری است.
?اهمیت درآمد حلال
دوست داشتن مال و ثروت، خانواده و فرزند و همسر چیز بدی نیست و اتفاقاً اگر برای خدا باشد حب خداوند نیز هست اما افراط در اینها بد است.
شخصی به رسولالله (ص) عرض کرد: عملم ضعیف است؛ یعنی واجبات را انجام میدهم ولی زیاد به مستحبات نمیپردازم؛ اما تلاشم این است که درآمدم حلال باشد.
پیامبر (ص) فرمود: چه تلاشی بالاتر از اینکه انسان، عفت و پاکی شکم و مسائل جنسی داشته باشد؟
همینکه تلاش میکنی چشم و زبان و رفتارت پاک و سالم باشد عبادت خدا را انجام میدهی.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 2391
استاد شیخ علیرضا حدائق روز یکشنبه 10 شهریور 98 مصادف با شب دوم ماه محرم در ادامه سلسله مباحث «اصول آموزنده مکتب حسینی» به اصل «ازخودگذشتگی و فداکاری» بهعنوان دومین اصل پرداختند.
مهمترین مطالب:
?انفاق بهترینها
ابو طلحه انصاری، باغی روبروی مسجدالنبی (ص) داشت که آب گوارایی از آن میگذشت و پیامبر (ص) نیز به باغ وارد میشدند و گاهی از آب آن چشمه استفاده میکردند.
زمانی که آیه 92 سوره آلعمران نازل شد خدمت رسولالله (ص) آمد و گفت: این باغ را خیلی دوست دارم و میخواهم با عمل به این آیه باغ را انفاق کنم.
پیامبر (ص) به او فرمود: به نیازمندان فامیلت بده.
خدا میفرماید: از آن چیزهایی بدهید که دوست میدارید. حالا آقا میخواهد خمس مالش را بدهد برایش گران تمام میشود.
یقین بدانید خدا برای ابو طلحه در قیامت مقامی خواهد دید و زیر بار انفاق بندگانش قرار نخواهد گرفت.
?روز نیاز
چند مهمان بر ابوذر وارد شدند. گفت: من وقت غذا پختن ندارم. بروید یکی از این شترها را بکشید و بپزید.
آنها نیز لاغرترین شتر را بیرون کشیدند. تا ابوذر فهمید گفت: چرا شتر خوب را نیاوردید؟
گفتند: آنها را برای خودت گذاشتیم.
گفت: میدانید نیاز من چه روزی است؟ روزی که مرا در قبر میگذارند. بروید بهترین شتر را ذبح کنید.
بیجهت، ابوذر نمیشود. شانس و اقبالی در کار نیست.
?ملاک انفاق
فقیر چون نیاز دارد هرچه به او بدهید میگوید خدا برکت بدهد.
ملاک رضایت فقیر نیست بلکه آن چیزی را باید بدهید که دوستش داشته باشید.
فقیر بیچاره مجبور است و چارهای جز پذیرش ندارد.
?خودیاری
گاهی اوقات فکر میکنیم خدمت به مردم خدمت به مردم است.
قبل از اینکه به مردم خدمت کنید به خودتان خدمت میکنید.
اگر احسان میکنید خودتان رشد میکند.
امام علی (ع) فرمودند: قبل از اینکه فقیر آثار ارزشمند انفاق را دریافت کند انفاق کننده اثر میگیرد.
اگر به دیگران احترام بگذارید به خودتان احترام گذاشتهاید.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 1918
استاد شیخ علیرضا حدائق روز شنبه 9 شهریور 98 مصادف با شب اول محرمالحرام با موضوع «اصول آموزنده مکتب حسینی» در مسجدالنبی (ص) شیراز سخنرانی کردند.
مهم ترین مطالب:
?پاک باش!
جوانی به امام صادق (ع) عرض کرد: میخواهم پاک زندگی کنم. چه کنم؟
امام (ع) به او فرمود:
- با ناپاکان معاشرت نکن!
- در مجلس گناه شرکت نکن!
- فکر گناه نکن!
- در درآمد و تغذیهات دقت کن!
?رمز فریب نخوردن از شیطان
اگر میخواهید فریب دنیا را نخورید قیامت را فراموش نکنید.
آنهایی که معاد را فراموش نمیکنند و یومالحساب از یادشان نمیرود خطا نمیکنند.
مشکل اینجا است که یادمان میرود باید روزی، حساب پس بدهیم.
?جواب دندانشکن
کسی به سلمان گفت: فلانی پشت سر تو گفت که محاسن سلمان مثل دم سگ است.
سلمان یک نگاهی به آن فرد کرد و گفت: حالا پیام ما را برای او ببر! به او بگو: ما به قیامت معتقدیم. همه ما در قیامت باید از گردنهای بنام پل صراط بگذریم.
اگر با این محاسن از پل صراط عبور کردم آن زمان به تو ثابت میکنم که محاسن من دم سگ نبوده است ولی اگر عبور نکردم حرف تو درست میشود. چراکه خدا سگ را عذاب نمیکند ولی انسان بدکار مجازات میشود.
?تا خوب است هستم
برخی تا زمانی دین را میخواهند که درآمدشان خوب است و زندگیشان روبهراه است ولی زمانی که مشکلات انسانها را احاطه کند دیندارها ریزش پیدا میکنند.
چه شود گر محک تجربه آید به میان / تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
امروز نیز برخیها تا زمانی با نظام و انقلاب هستند که منافعشان تأمین است.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 2242
استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 4 شهریور 98 به مناسبت ایام مباهله در مسجدالنبی (ص) سخنرانی کردند.
مهمترین مطالب:
?نفرین نکرد
رسولالله (ص) بعد از جنگ احد با دو دندان شکسته و صورت مجروح و بدنی آسیبدیده، دعا میکرد: الّلهُمَّ اهْدِ قَوْمِیِ فَإِنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ؛ خدایا قوم مرا هدایت کن! آنها نمیدانند.
اگر از دست کسی ناراحتی، برادرت، شریکت، همسایهات، همسر و فرزندت، نفرین نکن! دعا کن!
نفرین، انسانها را به سمت گرفتاریها میبرد و دعا آنها را بهشتی میکند.
?جواب تکبر
60 کشیش مسیحی با لباسهای فاخر و گرانقیمت با حمایل طلا و زیورآلات، خدمت رسول خدا (ص) آمدند و به حضرت سلام کردند. حضرت جواب دادند و بلافاصله از مسجد خارج شدند.
همه از این حرکت پیامبر (ص) متعجب شدند و علت را از علی (ع) پرسیدند.
امام فرمودند: علت این است که اینها متکبرانه وارد شدند.
اگر میخواهند پیامبر (ص) آنها را بپذیرد با یک سرووضع ساده بیایند.
آنها چنین کردند و حضرت ایستادند و احترام کردند.
?به خاطر پولش احترام نگذار!
گاهی اوقات، داشتن طلا و زیورآلات برخیها را متکبر میکند. پول داخل کارت و سپرده شما را مغرور نکند. اگر خانهتان اینقدر میارزد متکبر نشوید! چرا که زمین میخورید.
مؤمن واقعی کسی است که میگوید همه از من بهترند.
روایت داریم که وای به حال کسی که ثروتمندی را به خاطر پولش احترام کند. پیامبرتان این کار را در جریان مباهله نکرد.
اگر به ثروتمند یا مسئولی احترام میگذاری به خاطر ایمانش باشد.
?ماه مناسبتهای علوی
ماه ذیالحجه مناسبتهای مربوط به امیرالمؤمنین (ع) است.
سالروز ازدواج با حضرت زهرا (س)، نوشتن دعای صباح در روز یازدهم، شقالقمر در روز سیزدهم، بخشیدن فدک به حضرت زهرا (س) در روز چهاردهم، نزول آیه ولایت و آیه مباهله در روز بیست و چهارم و اولین نماز جمعه امام علی (ع) در شروع خلافت در روز بیست و پنجم در مدینه منوره.
?نام فرزندت چیست؟
برای امام حسین (ع) خوب سینه میزنی ولی اسم فرزندت را چه گذاشتهای؟
اسمی گذاشته است که انسان باید در کتاب لغت به دنبالش بگردد.
سیدالشهدا (ع) فرمود: اگر خدا هزار پسر به من میداد نام همه را علی میگذاشتم.
امام کاظم (ع) چهار دختر بنام فاطمه دارد.
حالا بعضیها میگویند در فامیلمان یک علی یا یک فاطمه داریم بس است.
حواسمان باشد روز قیامت نگویند کم گذاشتی.
?دعا، برگ برنده
داستان مباهله نشان داد که آخرین برگ برنده مؤمن، دعا است.
کار کنید و زحمت بکشید. اگر نشد دعا کنید. بنبست وجود ندارد.
پیامبر (ص) 25 آیه قرآن را در مورد حضرت مسیح برای مسیحیان نجران بیان کردند ولی زمانی که آنها زیر بار نرفتند آنها را به مباهله دعوت نمودند.
?فرق نگذارید!
بین نوه های دختری و پسری فرق نگذارید!
این فرق گذاشتنها، دیدگاه جاهلیتی است.
در ارثیه بحث دیگر است ولی فرزندان دختر نیز پاره تن شما هستند.
خدا در آیه مباهله، نوههای دختر رسول خدا (ص) را خطاب فرزندی میکند.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 2235
در روایتی از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل شده است: اول رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد در بیست و پنجم ذیالقعده (دحو الارض) بوده است.
بنابراین اگر کسی آن روز را روزه بگیرد و آن شب را به عبادت بپردازد پاداش عبادت یکصد سال را دارد. عبادت صدسالهای که روزهای آن را به روزه و شبهای آن را به عبادت گذرانیده است.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 973
استاد شیخ علیرضا حدائق روز چهارشنبه 26 تیر 98 در ادامه سلسله مباحث «سیمای پیامبر (ص) در قرآن» مبحث «توکل» را موردبررسی قراردادند.
مهمترین مطالب:
?پیروزی فکر
اگر اسلام در این مملکت بهسرعت منتشر شد به این دلیل بود که این مردم، قدرشناس معارف الهی بودند.
در جریان فتح ایران توسط مسلمانان، رستم فرخزاد فرمانده ایرانیان بعد از ملاقات با سعد بن ابی وقاص فرمانده مسلمانان به فرماندهان سپاه خود گفت: اگر با این جماعت جنگ کنیم قطعاً شکست خواهیم خورد زیرا اینها حامل پیامی هستند که ایرانیان پذیرای آناند.
شکست ما از افکاری است که اینها با خود همراه دارند و مردم ایران طالب این افکار هستند.
?کار سخت پیامبر (ص)
اگر پیامبر (ص) در ایران کار خود را شروع کرده بود سرعت پیشرفت اسلام بیشتر بود.
به یک مدیری میگویند تمام شرایط برای مدیریت شما فراهم است و یک نفر نیز مدیر مجموعهای میشود که نه بودجهای دارد و نه زیرساختهای لازم را در اختیار دارد. کار کدامیک سختتر است؟
پیامبر (ص) مانند مدیری بود که انسان را از زیر صفر به بینهایت رساند؛ اما ابراهیم (ع) از بابل مهد تمدن و موسی (ع) از مصر و نوح (ع) در بینالنهرین کار خود را شروع کردند.
رمز موفقیت اولیه پیامبر (ص) بنا بر تأکید قرآن، اخلاق بوده است.
?مدیریت خشم
پیامبر (ص) مدیریت خشم داشت
طرف را میبینید که ده نفر واسطه میشوند تا رضایت او را بگیرند ولی باز هم میگوید حلال نمیکنم.
خدا به پیامبر (ص) میفرماید: اینها در میدان جنگ، تو را رها کردند. الآن که به مدینه برمیگردی از اینها بگذر.
امام رضا (ع) میفرمایند: بهترین بندگان خدا کسانی هستند که در اوج خشم میبخشند.
?فقط خدا
ما مأمور به وظیفهایم نه نتیجه؛ شما وظیفهتان را خوب انجام بدهید و نتیجه را به خدا واگذار کنید.
امام علی: برای توکل تو همین اندازه کافی است رازقت را جز خدا کسی ندانی.
انسان متوکل خدا را در همه کارها مؤثر میداند. کار را پای حساب زرنگی و سواد و پارتیبازی خودت نگذار!
حتی اگر در اوج امکانات هم باشد خودش را مجری نمیداند.
حَسبُكَ مِن تَوكُّلِكَ أن لا تَرى لِرِزقِكَ مُجرِيا إلّا اللّهَ سُبحانَهُ
?یک نفر در برابر یک امت
امام صادق (ع) میفرماید: انسانِ به توکل رسیده، کسی است که با وجود خدا از چیز دیگری نمیترسد.
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی - تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
حتی اگر یک امتی جلوی او بایستند مانند ابراهیم (ع) خم به ابرو نمیآورد.
تا یک نفر جلوی ما حرف میزند ساکت میشویم و میگوییم اگر چیزی بگوییم فلان مشکل برایمان ایجاد میشود ولی ابراهیم چنین چیزی نگفت.
قَالَ الصَّادِقُ (عليه السلام): لَيْسَ شَيْءٌ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ، قِيلَ: فَمَا حَدُّ التَّوَكُّلِ؟ قَالَ: أَنْ لَا تَخَافَ مَعَ اللَّهِ شَيْئاً
?میخواهی قدرتمند شوی؟
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هرکسی که دوست دارد قویترین مردم باشد باید به خدا توکل کند.
قوی بودن بهزور بازو نیست؛ به داشتن روحیه شکستناپذیری است؛ فراز و نشیب دنیا او را زمین نزند و فقر و محدودیت شکستش ندهد
اگر وصل به بینهایت شدی قوی میشوی و چنانچه از خدا بریدی حتی اگر اول میلیاردر و اول قدرتمند دنیا هم بشوی ضعیف هستی.
مَن سَرَّهُ أن يَكونَ أقوَى النّاسِ فلْيَتَوكَّلْ علَى اللّه ِ
?راه تقویت قوت قلب
امام علی (ع) میفرمایند: اصل قدرت قلب و ثبات باطنی، در پرتوی توکل به خدا است.
دلار بالا و پایین برود، اقتصاد زمین بخورد یا به عرش برود، خودش مریض باشد یا سالم، تکان نمیخورد.
مانند ظرفی است که آب داخل آن به دریا وصل باشد. هیچوقت تکان نمیخورد و کموزیاد نمیشود.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام: أصلُ قُوَّةِ القَلبِ التَّوكُّلُ علَى اللّه
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 2411
استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 24 تیر 98 به بررسی نامه امام رضا (ع) به شیعیان پرداختند.
مهم ترین مطالب
?به ما شک داری؟
امام رضا (ع) فرمودند: به شیعیان ما بگویید راه را برای شیطان باز نکنید.
امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: شیطان، خبیث است اگر یک نکته منفی از تو گرفت آن را افزایش میدهد.
به شخصی گفتم: حواست باشد. گفت: به ما شک داری؟
گفتم: تو آدم خوبی هستی ولی به شیطان اعتماد نیست. دشمنت خطرناک است.
یا عبدالعظیم، أبلِغ عَنّي أولِيائِيَ السَّلامَ، وقُل لَهُم أن لا يَجعَلوا لِلشَّيطانِ عَلى أنفُسِهِم سَبيلاً
? به راستگویی عادت کنید!
امام رضا (ع) فرمودند: خودتان را به سخن راست گفتن، عادت بدهید!
گاهی اوقات، تعارفات مان نیز دروغ است. گرسنه است ولی میگوید میل ندارم.
امام علی (ع) فرمودند: کسی که دروغ (شوخی یا جدی) را کنار نگذارد طعم ایمان را نمیچشد.
دروغ لذت عبادت را از شما میگیرد.
يا عبدالعظیم، أبلِغ عَنّي أولِيائِيَ السَّلامَ، ... و مُرهُم بِالصِّدقِ فِي الحَديثِ
?امانتدار خوبی باشید!
امام رضا (ع): خودتان را به امانتداری عادت دهید.
همهچیز در این دنیا امانت است حتی خودتان نیز امانت هستید.
فعلاً این بدن را در اختیار شما قرار دادهاند و بعداً از شما میگیرند.
نگاه شما به دنیا باید نگاه امانتداری باشد.
يا عبدالعظیم، أبلِغ عَنّي أولِيائِيَ السَّلامَ ... ومُرهُم بِالصِّدقِ فِي الحَديثِ وأداءِ الأَمانَةِ
?به سکوت عادت کنید!
امام رضا (ع) فرمودند: خودتان را به سکوت عادت بدهید!
پرحرفی بد است. سنجیده سخن بگویید!
پرآسیبترین عضو بدن انسان زبان است.
چشم و دست و پای شما بهاندازه زبان نمیتواند گناه کند.
يا عبدالعظیم، أبلِغ عَنّي أولِيائِيَ السَّلامَ ... ومُرهُم بِالسُّكوتِ
?ترک بگو مگو
امام رضا (ع) فرمودند: درجایی که نفعی به حال شما ندارد جدال نکنید!
در کارهایی که ثمرهای ندارد از جدال و بگوومگو با دیگران پرهیز کنید.
گاهی اوقات به چیزهایی میپردازیم که هیچ اهمیتی ندارد.
يا عبدالعظیم، أبلِغ عَنّي أولِيائِيَ السَّلامَ ... وتَركِ الجِدالِ فيما لا يَعنيهِم
? متحد باشید!
امام رضا (ع): به یکدیگر رو کنید! با هم مهربان باشید و به زیارت یکدیگر بروید!
اگر دلهایتان به هم نزدیک شد بدانید که به ما نزدیک شدهاید.
هرچه به یکدیگر نزدیکتر، به امامتان نزدیکتر.
يا عبدالعظیم، أبلِغ عَنّي أولِيائِيَ السَّلامَ ... وإقبالِ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ، وَالمُزاوَرَةِ، فَإِنَّ ذلِكَ قُربَةٌ إلَيَّ
?یکدیگر را خراب نکنید!
امام رضا (ع): به شیعیان ما بگو خودتان را به خراب کردن یکدیگر سرگرم نکنید!
من با خدای خود عهد بستهام اگر کسی شیعهای را خراب کرد و یکی از دوستان ما را ناراحت کرد از خدا تقاضا کنم چنین فردی را در دنیا به اشد عذاب مجازات کند و در آخرت نیز از زمره زیانکاران باشد.
یکی از مشکلات ما حزب بندیها و دستهبندیها و جناحبندیها است.
يا عبدالعظیم، أبلِغ عَنّي أولِيائِيَ السَّلامَ ... و لا يَشغَلوا أنفُسَهُم بِتَمزيقِ بَعضِهِم بَعضا فَإِنّي آلَيتُ عَلى نَفسي أنَّهُ مَن فَعَلَ ذلِكَ وأسخَطَ وَلِيّا مِن أولِيائي دَعَوتُ اللّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي الدُّنيا أشَدَّ العَذابِ وكانَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ
?اگر دیگری بهتر از تو کار کرد
مرحوم آیتالله شیخ محمدرضا حدائق (ره) در اوایل طلبگی چند نصیحت به من کردند که یکی از آنها این بود:
اگر روزی این احساس به تو دست داد که موفقیت علمی یک طلبه تو را ناراحت کرده است بدان که برای خدا کار نکردهای.
اگر هیئتی موفقیت یک هیئت دیگر مورد آزار او بوده است برای خدا کار نکرده است.
اگر مسجدی بهتر کار میکند یا فلان سخنران بهتر صحبت میکند و من ناراحت بشوم معلوم میشود برای خدا کارنکردهایم.
- دسته: عکس نوشته
- بازدید: 3436