می‌خواهید رستگار بشوید، راه رستگاری در انجامِ واجبات شماست. وظایفتان را نسبت به خدا انجام بدهید. خدا می‌فرماید راهِ رستگاری دوم، در برابر دشمنانتان هم شکیبایی کنید. صبور باشید إِصْبِرُوا عَلَی أَدَاءِ الْفَرَائِضِ. بله، قطعاً شما دشمن دارید. انبیاء هم دشمن داشته‌اند. شما در هر دوره‌ای از ادوار گذشته‌ی تاریخ بشریت، پردشمن‌ترین بندگانِ خدا، انبیاء بودند. چون شیطان در رأس شیطنت‌ها بود. لذا وَ صَابِرُوا عَدُوَّکُمْ. امام باقر فرمودند در برابر دشمن‌ها هم صبور. این دو.

 

رَابِطُوا. ارتباطتان را قوی کنید. اصلاً عزیزان، اسلام دینِ ارتباطات است. پیغمبر فرمود گوشه‌نشینی در اسلام معنا نمی‌دهد. لا رهبانیه فی الاسلام. این که بنده، آدمِ خوبی باشم و خودم و خانه‌ام و مسجد و کاری هم به کسی نداشته باشم، این غلط است. صله‌ی رحمی که این همه در اسلام تأکید شده، روی همین اصل است. چرا این همه برای صله‌ی رحم تأکید کرده‌اند و می‌گویند موجب افزایش رزق و روزی است و طول عمر می‌آورد و خیلی از گرفتاری‌ها را همین دورِ هم بودن و روابط خانوادگی، اصلاح می‌کند.

امام باقر می‌فرماید رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۹۴ الغیبهْ للنعمانی، ص۱۹۹/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۹/ تأویل الآیات الظاهرهْ، ص۱۳۳/ البرهان): با امامِ منتظرتان پیوند داشته باشید. البته در روایات هم داریم که امام صادق می‌فرماید رَابِطُوا، وَ رَابِطُوا عَلَی الْأَئِمَّهْ (علیهم السلام) (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۹۴). با مجموعه‌ی ائمه ارتباط داشته باشید. این ارتباط معنوی، با ساحت قدس اولیاء معصومین.

و چهارمین مطلب، وَ اتَّقُوا اللهَ. تقوای الهی را پیشه کنید. (سوره آل‌عمران/ آیه 200).

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه