آقا امام باقر به امام صادق فرمود پسرم، با پنج گروه اصلاً دوستی نکن، رفاقت نکن، هم‌خوراک نشو و همسفر هم نباش.
پسرم! با آدمِ گنهکار اصلاً دوستی نکن. یک بخشی از انحرافات اجتماعی ما مربوط به رفاقت با گنهکار است. آقا جوانِ ما نماز شب می‌خواند تا زمانی که دبیرستانی بود اما الآن تارک‌الصلاة شده که رفته دانشگاه.
با چه کسی رفیق شده؟

من گاهی اوقات به عنوان یک پدر یا یک مادر، نمی‌آموزم به جوانم که: بابا! دوستی آداب دارد و باید و نباید دارد! رعایت کن! کسی که خدا برای او اهمیت ندارد، یقین بدانید شما هم برایش اهمیتی ندارید.
دوم امام می‌فرماید پسرم با انسان‌های دروغگو هم رفاقت نکن. اِيـّاكَ وَ مـُصـادَقـَةَ الْكـَذّابِ. آدم‌های دروغگو، مثل سراب هستند. فـَاِنَّهُ كـَالسَّرابِ. يـُقـَرِّبُ عـَلَيـْكَ الْبـَعـيـدَ وَ يـُبـَعِّدُ عـَلَيـْكـَ الْقَريبَ ؛ دور را می‌کند نزدیک و نزدیک را می‌کند دور. یعنی به تعبیر امروزی‌ها، می‌گذارد تو را سرِ کار... رفیق‌هایتان را، رفیق‌های صادق انتخاب کنید.
سوم، امام فرمود پسرم، با انسان‌های بخیل هم دوستی نکن. وَ مُصَادَقَةَ اَلْبَخِيلِ فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ . بخیل، زمانی که به او احتیاج پیدا کردی، پشتت را خالی می‌کند. بخل دارد. آن لحظه‌ای که باید به دادَت برسد، کمکت نمی‌کند.
چهارم حضرت فرمود پسرم إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ اَلْأَحْمَقِ: با احمق هم دوستی نکن. احمق فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرُّكَ: می‌خواهد به تو نفع برساند ولی ضرر می رساند.
و پنجم، امام فرمود پسرم، با قاطع رحم دوستی نکن. با کسی که حرمتِ پدرش را، حرمت مادرش را، حرمت خانواده‌اش را رعایت نمی‌کند، دوستی نکن. (اصول کافی/ جلد 2/ ص 376)

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه