شیطان می‌گوید پنج گروه هستند که من اصلاً حریف این‌ها نمی‌شوم:‌

۱- شیطان می‌گوید: مَنِ اِعْتَصَمَ بِاللَّهِ عَنْ نِيَّةٍ صَادِقَةٍ؛ آن‌هایی که در کارهایشان، اتصالشان با خداست، با یک نیت صادق وَ اِتَّكَلَ عَلَيْهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِهِ ؛ در تمام کارها به خدا توکل می‌کنند.

 

کسی که اعتقادش به خداست، نیّتش هم پاک است و در عمل هم توکّلش بالاست، این‌ها شکست نمی‌خورند. این‌ها به حسب ظاهر ، در شکست هم پیروزند.

۲- وَ مَنْ كَثُرَ تَسْبِيحُهُ فِي لَيْلِهِ وَ نَهَارِهِ: آن‌هایی که روز و شب اهل تسبیح و ذکرند. شیطان تصریح دارد به تسبیح: سبحان الله، سبحان‌ الله. البته همه‌ی اذکار برکات و آثاری دارند اما این ذکر سبحان الله هم یک شیطان‌گریزی برای شما رقم می‌زند.

۳- در روابط اجتماعی، آن‌هایی که این‌گونه هستند، شیطان حریفشان نیست: وَ مَنْ رَضِيَ لِأَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ بِمَا يَرْضَاهُ لِنَفْسِهِ: آن‌هایی که در روابط اجتماعی‌شان، برای دیگران آن‌چه را می‌پسندند که برای خودشان می‌پسندند. این هم الآن در جامعه‌ی ما رنگ باخته. من گاهی اوقات مخاطب خودم را مثلِ خودم نمی‌بینم! مَنْ رَضِيَ لِأَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ بِمَا يَرْضَاهُ لِنَفْسِهِ: من این پیرزن را مادرِ خودم و این پیرمرد را پدرِ خودم، در روابطم دیگران را از خودم جدا نبینم.

چهارم و پنجم تمام کنم؛ وَ مَنْ لَمْ يَجْزَعْ عَلَى اَلْمُصِيبَةِ حِينَ تُصِيبُهُ: کسانی که در مصیبت‌ها جزع و فزع نمی‌کنند. شیطان می‌گوید ما حریفِ این‌ها نیستیم. در مصیبت‌ها صبورند و شکیبا هستند و بردبارند.

و پنجم: وَ مَنْ رَضِيَ بِمَا قَسَمَ اَللَّهُ لَهُ وَ لَمْ يَهْتَمَّ لِرِزْقِهِ: آن‌هایی که به تقسیمِ خدا راضی‌اند. حالا، تلاش می‌کند و کوشش می‌کند و یک چیزی را خدا مقدّر کرده، به همان مقدّرِ الهی رضایت می‌دهد و طمع ندارد و حرص ندارد. (الخصال، ج 2، ص 285)

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه