ثَلَاثَةٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُهَا فِي الدُّنْيَا لَا يُؤَخَّرُ إِلَى الْآخِرَةِ الْعَاقُّ وَالِدَيْهِ وَ الْبَاغِي عَلَى النَّاسِ وَ الْمُجَازِي الْإِحْسَانَ بِكُفْر (ورام بن ابی فرا ، مجموعة ورام(تنبيه الخواطر و نزهه النواظر)، قم ، مکتبه فقیه، ج‏2، ص 78)

 

امام باقر می‌فرماید سه تا گناه است که این‌ها قطعاً در دنیا آثارش را مردم می‌بینند. یعنی حواله‌تان نمی‌کنند به قیامت. همین دنیا انسان روبه‌رو می شود با این‌ها. ثلاثة من الذنوب. حالا آیه‌ی قرآن می‌فرماید « بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا » (سوره روم/ آیه ۴۱) ما بعضی از کارهایی که کردید را نشانتان می‌دهیم تا برگردید و تا بیدار شوید. اما نسبت به این سه تا گناه اگر کسی مرتکب شد، جبران نکرد، نمی‌میرد تا آثارش را ببیند.

یعنی سرِ سالم به قبر نمی‌رساند:

۱-­ اَلْبَغْیُ عَلَى النّاسِ: ستم به مردم. ستم به مردم خدا به قیامت واگذار نمی‌کند. همین جا. همین جا آثارش را شخص خواهد دید. و لذا شما در تاریخ ندارید حتی یک مورد که کسی ظلمی کرده باشد و زندگی دنیایی را به سلامت طی کرده باشد. نوع ستمگرین، چوبش را خورده‌اند. نوع ظالم‌ها آسیبش را دیده‌اند. مالی را به حرام خوردی، مالت را به حرام می‌برند. آبرو بردی، آبرویت را می‌برند.

۲- وَ الْمُجَازِي الْإِحْسَانَ بِكُفْر: پاداش خوبی‌ها را به بدی دادن. اگر شما در حق کسی محبتی کردید و او برگشت در حق شما جفا کرد، یقین بدانید که چوبش را می‌خورد. احسان کسی را اگر کسی به بدی پاسخ داد، این دیگر موکول به آخرت نمی‌شود و همین جا نکبت کار، گریبان انسان‌ها را می‌گیرد. این دوم.

۳- و سوم هم امام می‌فرماید: الْعَاقُّ وَالِدَيْن: اگر کسی عاق پدر و مادر شد. اصلاً این عاق والدین هم از گناهانی است که اگر کسی دل شکسته‌ی پدر و دل شکسته‌ی مادر بدرقه‌ی زندگی او شد البته من این را هم اشاره کنم که در روایت داریم گاهی اوقات بعضی‌ها تا پدر و مادرشان هستند عاق نشده‌اند اما وقتی پدر و مادرها می‌روند برزخ، این‌ها عاق می‌شوند. چون یادش می‌رود پدرش را و یادش می‌رود مادرش را و فراموش می‌کند پدر و مادر را. بله، تا زنده بودند ادب می‌کرد و احترام می‌کرد و رسیدگی می‌کرد اما وقتی رفتند، دیگر اصلاً یادی از آن‌ها نمی‌کند. این عاق والدین، دل شکسته‌ی پدر و مادر، انسان سرِ سالم به قبر نخواهد رساند.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه