بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبیّنا حبیب اله العالمین اباالقاسم المصطفی محمد و علی أهل بیته الأئمة الهداة المهدیین لاسیّما بقیةالله المنتظر حجةابن‌الحسن‌العسکری عجل‌الله تعالی له الفرج.

در ادامه‌ی مباحثی که در جلسات گذشته خدمت عزیزان داشتیم، مروری بر آیاتی مهدوی در قرآن، ضمن این‌که برخی از مفسرین بر این اعتقادند که نزدیک به 500 آیه در قرآن، یا صراحتاً یا به‌صورت کنایه و مفهومی، اشاره‌ی به پیام‌های مهدوی دارد و امام عصر.

 

یکی از آیاتی که در قرآن، به عنوان آیه‌ی مهدوی از آن یاد شده، آیه‌ی 17 از سوره‌ی مبارکه‌ی حدید است. قرآن می‌فرماید: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ». بدانید، آگاه باشید که خداوند، زمین را زنده می‌کند بعد از آنکه زمین را می‌میراند و خداوند برای شما، نشانه‌های خودش را و آیات الهی را بیان می‌کند. امید این است که شماها، اندیشه کنید و تعقل کنید و در این نشانه‌های عظمت الهی، بیندیشید.

در روایتی، امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «يُحْيِي اللَّهُ تَعَالَى بِالْقَائِمِ بَعْدَ مَوْتِهَا» خداوند، احیاء می‌کند به سببِ امام زمان، زمین را از مردن. بعد حضرت می‌فرماید: «يَعْنِي بِمَوْتِهَا كُفْرَ أَهْلِهَا» یعنی جامعه‌ی بشری، در مسیری بعضاً قرار می‌گیرند، یا جمعیتی از انسان‌ها در مسیری قرار می‌گیرند که از ارزش‌های توحیدی، فاصله می‌گیرند و انسان کافر، یعنی کسی که خدا را و ارزش‌های اخلاقی را فراموش کرده، درحقیقت مثل انسانی است که مرده و حیات خودش را از دست داده. امام زمان می‌آید و این احیاء را ایجاد می‌کند و حضرت می‌آید و بشریت را زنده می‌کند.

شما در اوصاف عصر ظهور، امنیت، در حدّ کمال است. ما در روایات داریم که اگر دختر جوانی، ظرفی از گرانبهاترین جواهرات را بر سر خود بگیرد و بدون اینکه حجابی بر روی این جواهرات افکنده بشود، از مشرقِ عالم به سمت مغرب حرکت کند، کوه و دشت و صحرا و شهر را طی کند، نه کسی به جانِ این دختر و نه کسی به مالِ این دختر، طمع نمی‌کند. در آن دوران، فقر شما نمی‌بینید؛ مشکلات اقتصادی نمی‌بینید. این همان حیات واقعی است که اتفاق می‌افتد بعد از اینکه بخشی از مردم، متأسفانه به خاطر فاصله گرفتن از ارزش‌ها، در مسیر کافر بودن و کفران نعمت‌های الهی قرار می‌گیرند. امام باقر می‌فرماید که پیام این آیه این است که، امام زمان خواهد آمد بعد از اینکه این زمین و مردم، یک بخش عمده‌ای از این‌ها، فاصله می‌گیرند از ارزش‌ها.

جای دیگری امام صادق در تفسیر نورالثقلین حضرت می‌فرماید منظور از این آیه‌ی شریفه، زنده شدنِ زمین به وسیله‌ی عدالت است بعد از آنکه زمین، به واسطه‌ی ظلم و جور می‌میرد. آنچه که سبب می‌شود یک جامعه‌ای قوام پیدا کند و امام زمان هم برای همان ظهور می‌کند، تحقق عدالت است. عدالت یعنی، هر چیزی در جای خود قرارگرفتن و هرکسی به حق و حقوقِ خود رسیدن.

لذاست که حضرت «يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» همان‌طور که زمین پر از ظلم و جور می‌شود، امام زمان می‌آید و پر از عدل و داد می‌کند.

چند نکته را هم من در این آیه‌ی شریفه اشاره کنم. عزیزان، ما دو نوع حیات داریم. یک حیات مادی و یک حیات معنوی. حیات مادیِ ما، همین حیات سوریِ ماست؛ همین قلب و کبد و سلول‌های مغز و استخوان و دست و پا و گوش و چشم، این‌ها حیات مادیِ ما محسوب می‌شوند. اما در کنار این حیات مادی، یک حیات معنوی انسان‌ها دارند. آن‌ اندیشه‌ی پاک، آن منشِ صحیح، آن اخلاق و فضائلِ شایسته، این‌ها جزء حیاتِ معنوی انسان‌هاست. بعضی‌ها از نظر جسمی، جسمی سالم دارند اما متأسفانه از نظر روحی، روحی مرده دارند. مشکلی ندارد، جسم سالم است اما روحِ او، اخلاق او و فضائلِ او، مرده. ظهور امام زمان، این حیات معنوی را گسترش می‌دهد و فراگیر می‌کند. وقتی حضرت می‌آید، این احیاء قلوب و احیاء اندیشه‌ها در جامعه‌ی بشری رقم خواهد خورد. و یکی از روش‌هایی که امروز برای احیاء معنوی و حیات معنوی انسان‌ها بسیار مؤثر است، انس با قرآن و تلاوت آیات وحی است.

ان‌شاءالله که خداوند به برکت تمسک به قرآن و تبعیت از فرامین اهل‌بیت علیهم‌السلام خصوصاً امام زمان، مشمول آن حیات معنوی قرار بگیریم و دل و جان و فکر و اندیشه‌ی ما آمیخته با آن حیات معنوی بشود و خداوند، فرج موفورالسرور مولایمان صاحب‌الزمان را نزدیک، و دیدگان رمق‌رسیده‌ی ما را به جمال نورانی‌اش مزیّن بگرداند. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

 

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه