در تحکیم یک خانواده‌ی موفق و سلامت یک خانواده‌ی موفق، چند چیز به‌عنوان عوامل تأثیرگذار مؤثر است. یکی از عوامل تأثیرگذار در هر خانواده‌ای، عواطف، مهربانی و محبتی است که باید در آن خانواده شکل بگیرد. یک خانواده‌ی موفق، خانواده‌ای است که زن و شوهر، پدر و مادر نسبت به فرزندان، و فرزندان نسبت به پدر و مادر در مهرورزی و ابراز محبت نسبت به یکدیگر کوتاهی نکنند. و حضرت زهرا (س) در این مقام که مهرورزی و محبت و دوست داشتن عزیزان خود نسبت به فرزندان خود بی‌نظیر بود در این عالم.

 من روایتی را از وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) تقدیم کنم نسبت به این مهرورزی و عطوفت به فرزندان خودمان که می‌فرماید: حُبُّ الأولاد سِترٌ مِنَ النّار: اگر کسی فرزند خودش را دوست بدارد، این دوست داشتنِ فرزند، مانعی می‌شود از عذاب الهی و آتش دوزخ. وَ الأکلُ مَعَهُم بَرائَةٌ مِنَ النّار. کسانی که با فرزندان خودشان هم‌غذا و هم‌خوراک می‌شوند، این نشستنِ پای سفره در کنار فرزندان، انسان را از آتش دوزخ دور می‌کند. وَ کِرامَتُهُم جَوازٌ عَلَی الصِّراط: گرامی داشتنِ فرزندان، تکریم کردنِ فرزندان، سبب می‌شود که انسان به‌راحتی از پل صراط، آن گردنه‌ی بسیار حساس و خطرناک قیامت عبور خواهد کرد.

ببینید عزیزان، ما در کانون خانواده، در کنار عزیزان خودمان اگر وقت بگذاریم و به این فرزندان خود محبت کنیم و در کنار این‌ها باشیم و این‌ها را دوست بداریم، چه امتیازاتی را خدا در برابر این محبت‌ها عنایت می‌کند که متأسفانه امروز دنیای معاصر کار به جایی رسیده که این فرصت را از خیلی از خانواده‌ها سلب کرده. در کنار یکدیگر بودن و از این لذت‌های حلال و امتیازات ارزشمند محروم شدن.

در حالات رسول‌الله (ص) دارد که فرمودند: المُؤمِن حَبیبُ الله وَ وَلَدُهُ تُحفَةُ الله: مؤمن، دوستِ خداست و فرزند او هدیه‌ی خداست. فَمَن رَزَقَهُ الله وَلَداً فِی الإسلام فَلیَکثُر قُبلَتَهُ. پیامبر (ص) می‌‌‌‎‎فرماید: وقتی خدا فرزندی به شما داد و شما مسلمانید، فرزندتان را از روی محبت ببوسید و نوازش کنید و مهربانی را فراموش نکنید.

حدیث شریف کساء را ملاحظه بفرمایید. وقتی که امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام وارد خانه می‌شوند و به مادر سلام می‌کنند، محبت مادر را ببینید! این‌گونه پاسخ سلامِ عزیزِ خود را می‌دهند: وَ عَلَیکَ السَّلام یا قُرَّةَ عَینی وَ ثَمَرةَ فُؤادی: سلام بر تو ای روشنایی چشمم و ای میوه‌ی دلم. این تکریم‌نمودن و این محبت، چه در گفتار و چه محبت در رفتار، این نشانگر این است که بالأخره یک خانواده‌ی موفقی را انسان مدیریت می‌کند.

ان‌‍شاءالله بتوانیم در کانون خانواده همانند این بزرگ‌بانو در محبت و مهرورزی نسبت به عزیزان خود، تکریم همسر، دریغ نورزیم و کوتاهی نکنیم.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه