دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.

 

در بیست و هفتمین از ماه مبارک رمضان هستیم. در دعای امروز به محضر پرودگار زمزمه می‌کنیم و از تعالیم رسول خدا درس می‌گیریم که: اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ. پرودگارا! توفیق فضیلت لیله القدر را به ما مرحمت بفرما.  وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیُسْرِ. سختی های ما را به آسانی تبدیل کن. کارهای دشوار و مشکل زندگی ما را به سهل و سهولت تبدیل کن.  واقْبَلْ مَعاذیری. پرودگارا! عذر ما را بپذیر،  وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ.  پرودگارا! گناهان ما را و خطاهای ما را از دوش ما بردار. یعنی سنگینی بار خطا را از دوش ما بردار.  یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین. ای مهربان به بندگان شایسته و صالح.

در این روز از خداوند تقاضا می‌کنیم که پرودگارا فضیلت لیله القدر را به ما بده. شب لیله القدر کدام شب است در بین ده شب پایانی ماه رمضان.

پیامبر اکرم دهه پایانی ماه مبارک رمضان را شبها بیدار بودند و شب ها نمی خوابیدند. یکی از این شب ها لیله القدر هست که حالا شبهه‌ی قوی به شب بیست و سوم و بعضی ها شب بیست و هفتم را هم ذکر کرده اند یا شب بیست و یکم که در این دهه شب لیله القدر هست.

من روایتی را از حمران بن اعین تقدیم کنم که محضر امام صادق رسید. از امام باقر در یک حدیث مفصلی سوال کرد تا رسید به اینجا که به حضرت عرض کرد که اینکه خدا در قرآن می‌فرماید: ﴿لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ اَلْفِ شَهْرٍ﴾  منظور چیست؟ امام فرمودند: العمل الصالح[1]. کار شایسته در شب قدر انجام دادن. امام برای عمل صالح مثال هایی زدند و فرمودند مثل نماز، زکات، شب لیله القدر انسان نماز بخواند. یک نماز در لیله القدر از هزار ماه شب زنده داری و نماز خواندن با ارزش تر است. زکات پرداخت کردن، انفاق کردن، حقوق مالی را دادن. بعضی از عزیزان مقید هستند که در شب لیله القدر یا شب هایی که لیله القدر دارند خمس مالشان را آن شب می‌پردازند. انفاق شان را آن شب می‌کنند. افطاری خود را آن شب می‌پردازند و امام فرمود و انواع الخیر. هرکار شایسته‌ی در شب لیله القدر اگر اتفاق بیفتد، برتری دارد از هزار ماه آن کار را هرشب انجام دادن. حضرت فرمود: خیرمن العمل فی الف شهر. هر کار خیری در شب لیله القدر از هزار ماه ، همان کار در شب های دیگر انجام دادن با ارزش تر است و بعد امام فرمودند: وَ لَوْ لاَ مَا يُضَاعِفُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِلْمُؤْمِنِينَ. اگر خدا این پاداش کلان را نمی داد،  مَا بَلَغُوا. کسی به این ثواب های رفیع و والا نمی رسید یعنی در حقیقت خداوند یک بار عامی داده است و یک فرصت استثنایی برای بندگان خودش قرار داده است.  وَ لَكِنَّ اَللَّهَ يُضَاعِفُ لَهُمُ اَلْحَسَنَاتِ. خدا می‌خواهد عبادت و خوبی های بندگان خودش را تضاعف و فزونی ببخشد، لیله القدر را در مسیر این ها قرار داده است که بندگان از همین فرصت اندک پاداش های بسیار سنگین و گرانبهایی را برای خود رقم بزنند.        

 [1] قَالَ قُلْتُ « لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ » أَيُّ شَيْءٍ عُنِيَ بِذَلِكَ فَقَالَ اَلْعَمَلُ اَلصَّالِحُ فِيهَا مِنَ اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ أَنْوَاعِ اَلْخَيْرِ خَيْرٌ مِنَ اَلْعَمَلِ فِي أَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ وَ لَوْ لاَ مَا يُضَاعِفُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِلْمُؤْمِنِينَ مَا بَلَغُوا وَ لَكِنَّ اَللَّهَ يُضَاعِفُ لَهُمُ اَلْحَسَنَاتِ بِحُبِّنَا . الکافي  ,  جلد۴  ,  صفحه۱۵۷

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه