دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.

در بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان، این دعای رسول خدا را قرائت می‌کنیم که: اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ. پروردگارا! به ما توفیقی عنایت کن و ما را در زمره‌ی کسانی دوست بدار که دوستان تو را دوست می‌دارند. همه‌ی این فرازهای دعاهایی که در این ماه زمزمه می‌کنید و می‌خوانید، درس زندگی است. پیامبر به ما می‌آموزد که چه کسانی را دوست بداریم. اولیاء خدا را باید دوست داشت « ومُعادیاً لأعْدائِکَ» خدایا! توفیق دشمن بودن با کسانی که دشمنان هستند به ما عنایت کن. ما اگر قطعا خدا را دوست داریم، با دشمنان خدا نباید همسو باشیم. «  مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ» پروردگارا! ما را توفیق پیمودن و عمل کردن به سنت پیغمبر و طریقه‌ی پیغمبر و روش پیغمبر عنایت کن. «  یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن» ای نگهدارنده‌ی قلب پیامبران الهی که قلوب انبیاء را شما حفظ می‌کردید و از شما تقاضا می‌کنیم که این توفیقات نصیب ما بشود.

در قرآن کریم، دو ویژگی به عنوان صفات یاران پیامبر ذکر شده است. خداوند در قرآن می‌فرماید: ﴿مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللهِ. پیامبر فرستاده‌ی خدا هست، « وَالَّذِينَ مَعَهُ» کسانی که با پیامبر هستند باید این دو ویژگی را داشته باشند « اَشِدَّاء عَلـٰي الْكُفَّارِ» با دشمنان خدا، با شدت و قاطعیت برخورد می‌کنند « رُحَمَاء بَيْنَهُمْ[1]» با بندگان خوب خدا و مؤمنین مهربان هستند، یعنی تبرّی و تولّی دو ویژگی بسیار ارزشمند است. قطعا بندگان خوب خدا ضمن اینکه مهربانی دارند با دوستان خدا، دشمنی می‌کنند با کسانی که با ارزش‌ها دشمن هستند. یا در آیت الکرسی می‌خوانید: فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَي[2]. کسانی که کفر به طاغوت دارند و ایمان به خدا، این‌ها می‌توانند به عروه الوثقی تمسک کنند، لذا این تصور غلطی که بعضی‌ها می‌گویند ما خدا را می‌پرستیم و اهل البیت را دوست داریم، ولی با دشمنان این‌ها هم کاری نداریم، این منطق، منطق قرآنی و منطق دینی نیست.

 [1] فتح/26

[2] بقره/256

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه