دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان

اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.

 

در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان قرار داریم.

در روز بیست وسوم، پیامبر این دعا را عرض می‌کند که اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ. پروردگارا! ما را از تمامی گناهان مان بشوی و پاک کن و گناهی برای ما نماند. تا بیست و سه روز جلو آمدیم، خدایا امروز، همه‌ی گناهان ما را پاک کن. لیله القدر و لیالی را هم درک کردیم، خدایا ما را از گناهان مان شستشو بده.  وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ. از هر عیبی ما را پاکیزه گردان.  وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی القُلوبِ. سومین خواسته این است که پرودگارا! قلب ما را به تقوا قوی بدار، قلب ما با تقوا محکم شود.  یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین. ای پروردگاری که از لغزش های گنهکارانت می‌گذری و لغزش های آن‌ها را نادیده می‌گیری.

چون سخن از تقوی القلوب آمد. روایتی را من از پیامبر اکرم تقدیم کنم که رسول الله فرمود: لاَ يَسْتَقِيمُ إِيمَانُ عَبْدٍ حَتَّى يَسْتَقِيمَ قَلْبُهُ. ایمان، استقامت پیدا نمی کند مگر اینکه قلب قوی شود. دیدید بعضی از افراد را که نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند، حج می‌روند و خلاف هم می‌کنند.

یک آقایی می‌گفت من کار خوب می‌کنم و کار بد هم می‌کنم، پای هم در می‌رود. این ایمان آن ایمانی نیست که خدا می‌خواهد. اگر می‌خواهید ایمان قوی بشود، باید قلب را قوی کرد که پیامبر از خدا آن تقویت قلب را می‌خواهد و قوی شدن قلب،  وَ لاَ يَسْتَقِيمُ قَلْبُهُ حَتَّى يَسْتَقِيمَ لِسَانُهُ[1]. اگر کسی می‌خواهد قلب قوی و پاکی داشته باشد باید زبانش را پاک نگهدارد. کنترل زبان سبب می‌شود سلامت قلب رقم بخورد. جمله‌ی پایانی من، خدا رحمت کند امام را که می‌فرمودند: اگر کسی زبانش ذاکر شد، قلبش ذاکر می‌شود و اگر کسی قلبش ذاکر شد، مملکت وجود او، یعنی دست او، پای او، چشم او، گوش او ذاکر می‌شود و متوجه به پروردگار.  

 [1] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۶۸  ,  صفحه۲۹۲

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه