دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان

اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.

 

در بیست و یکمین روز از ماه مبارک رمضان قرار داریم. در دعای امروز، پیامبر اکرم به خدا عرض‌ می‌کند:

اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً . خداوندا! در این روز من را به سوی رضایت خودت راهنمایی کن. ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً. در این روز، شیطان را بر من راهی قرار مده. شیطان در زندگی من دست اندازی نکند.  واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً. پایان زندگی من و سرنوشت من را هم بهشت قرار بده،  یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین. ای برآورده کننده‌ی نیازمندی های همه‌ی عالمیان.

از خواسته های امروز، هم راهنمایی شدن به رضایت الهی و هم دوری از گزند وسوسه های شیطانی است. جمله‌ی را از فرمایشات امام صادق عرض کنم. علمای علم اخلاق‌ می‌گویند، انسان‌ها به چند طریق‌ می‌توانند خودشان را بسازند. یکی از روشهای ساختن و تربیت، گرفتن معایب از زبان دشمن است. چون دشمن تعریف انسان را نمی کند، دشمن ضعف را شناسایی‌ می‌کند و بازگو‌ می‌کند. بزرگترین دشمن همه‌ی ما انسان ها، ابلیس هست. امام صادق در کتاب شریف خصال‌ می‌فرماید:

 شیطان ملعون‌ می‌گوید: پنج گروه هست و پنج ویژگی که اگر کسی این‌ها را داشته باشد، در این‌ها نفوذی ندارم. عزیزان! اگر‌ می‌خواهید شیطان در شما راه پیدا نکند، به این ویژگی های ارزشمند متمسک شوید. ولی در همین حدیث امام صادق‌ می‌فرماید: شیطان‌ می‌گوید بقیه‌ی مردم در دست من هستند. در دست من اسیر هستند. آن پنج ویژگی ارزشمند چیست؟

مَنِ اِعْتَصَمَ بِاللَّهِ عَنْ نِيَّةٍ صَادِقَةٍ. آن هاییکه به خدا اعتماد‌ می‌کنند با یک نیت پاک، وَ اِتَّكَلَ عَلَيْهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِهِ. و در تمامی کارها، به خدا توکل‌ می‌کنند و از او استمداد‌ می‌طلبند. توکل به خدا انسان را از گزند شیطان حفظ‌ می‌کند. وَ مَنْ كَثُرَ تَسْبِيحُهُ فِي لَيْلِهِ وَ نَهَارِهِ. آن هاییکه هر روز و شب اهل ذکر هستند و تسبیح. وَ مَنْ رَضِيَ لِأَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ مَا يَرْضَاهُ لِنَفْسِهِ. آن هاییکه برای دیگران آن را‌ می‌پسندند که برای خود‌ می‌پسندند. این حالت انسان را از شیطان دور‌ می‌کند. وَ مَنْ لَمْ يَجْزَعْ عَلَى اَلْمُصِيبَةِ حَتَّى تُصِيبَهُ. کسانی که در رویارویی با سختی‌ها و مصیبت ها، بیماری ها، مشکلات زندگی و اجتماعی، جزع و فزع نمی کنند، ناسپاسی نمی کنند. و پنجم: وَ مَنْ رَضِيَ بِمَا قَسَمَ اَللَّهُ لَهُ وَ لَمْ يَهْتَمَّ لِرِزْقِهِ[1]. کسانی که به آن چه که خدا به آن‌ها ارزانی داشته است، راضی هستند و اندوه رزق را نمی خورند. نگران رزق نیستند. این پنج گروه را شیطان‌ می‌گوید من بر آن‌ها راهی و سبیلی ندارم.

 [1] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۹۰  ,  صفحه۱۷۷

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه