دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.

 

در دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان، از لسان شریف پیامبر به محضر خدا عرض‌ می‌کنیم:

اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ. پرودگارا! درهای بهشت را به روی ما گشوده نما. کارهای ما به گونه‌ی باشد که عاقبت بخیری برای ما رقم بخورد.  واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ. درهای دوزخ را به روی ما ببند. کارهای نکنیم که عاقبت خودمان را به خطر بیندازیم.

خدا رحمت کند معمار انقلاب، امام راحل را. امام‌ می‌فرمودند: مردم الان هم روی صراط حرکت‌ می‌کنند. عزیزان! پول صراط آخرت برگرفته از انعکاس اعمال ما در صراط دنیایی ما هست. امروز با چه کسانی محشور هستیم. قیامت با همان‌ها مأنوس هستیم. امروز کجاها قدم‌ می‌گذاریم، قیامت همانگونه قدم بر‌ می‌داریم.  وَوَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ. خدایا توفیق تلاوت قرآن را به ما مرحمت نما که پیامبر تأکید نمودند که تلاوت قرآن را در ماه رمضان، فراموش نکنید.  یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین. ای پروردگاری که فرستنده‌ی آرامش هستی در دلهای بندگان مؤمن خودت.

سخن از قرآن و تلاوت قرآن به میان آمد. جمله‌ی را از فرمایشات علی(ع) در آن آخرین سخنان حضرت به عزیزانش که شاید مثل همین ساعات پایانی روز بیستم و شروع شب بیست ویکم بود، تاریخ‌ می‌نویسد: امیرالمؤمنین توصیه هایی به عزیزانش و دو امام، امام مجتبی و سیدالشهداء و تمامی فرزندانش و من یبلغ کتابی، تمام شیعیانش تا دامنه‌ی قیامت نمود. فرازی از این توصیه این است:

اَللَّهَ اَللَّهَ فِي اَلْقُرْآنِ. خدا را، خدا را نسبت به قرآن در نظر بگیرید. فَلاَ يَسْبِقُكُمْ إِلَى اَلْعَمَلِ بِهِ أَحَدٌ غَيْرُكُمْ[1]. مراقب باشید در عمل به قرآنريال بیگانگان بر شما پیشی نگیرند. در  قرآن بیش از ششصد آیه‌ی احکامی داریم، دستورات اخلاقی قرآن. قرآن کتاب مقدسی نیست که فقط باید در زوایای خانه‌ها بایگانی بشود، قرآن فقط کتابی نیست که شب های قدر بر سر گرفته شود، قرآن کتاب زندگی است، قرآن باید عملیاتی بشود در زندگی ما، در همه‌ی شئونات زندگی ما، قرآن باید اجرا بشود و این هشداری است که امیرالمؤمنین به بشریت تا ابدیت داد. یک وقتی دشمنان بر ما پیشی نگیرند، صداقت، راستی، امانت داری، احسان، نکویی، این‌ها را بیگانگان عمل نکنند و ما مسلمانان از آن‌ها محروم باشیم. به امید انس با قرآن و عمل به آیات قرآن، توفیقات همه‌ی عزیزان را از خداوند منان خواستاریم.

 [1] الکافي  ,  جلد۷  ,  صفحه۴۹

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه