دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.

 

در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان، دعای امروز را از کلام نورانی پیامبر مرور می‌کنیم:

اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.

سه نکته‌ی مهم و سه تقاضای بسیار ارزشمند را پیامبر از محضر خداوند تقاضا می‌کند.

نکته‌ی اول: پروردگارا! ما را در امروز با لغزش‌ها و کوتاهی‌ها و کاستی های ما مؤاخذه نکن. اگر خطاهایی از ما سر زده است، ما مورد مؤاخذه‌ی آن‌ها قرار نگیریم و یک نوع تقاضای عفو، گذشت و بخشش از محضر پرودگار است.

واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ. پرودگارا از خطاها و لغزش هایم درگذر.

ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ. پرودگارا! در این روز من را مورد بلاها و آفت‌ها قرار مده. آفت‌ها و بلاهایی هم که انسان‌ها را تهدید می‌کند و خود ما متوجه نیستیم، خدایا این‌ها را از ما دفع کن. آن هم متمسک می‌شویم به آن عزت شما و آن قدرت شما ای عزیزی که عزت دهنده‌ی همه‌ی مسلمانان هستی.

نکته‌ی را من خدمت عزیزان عرض کنم که وجود مقدس امیرالمؤمنین علی(ع) در بحث عزت که از خدا به حسب عزت خدا تقاضا می‌کنیم که این خواسته های ما برآورده شود و اگر می‌خواهیم که آفات گناهان، لغزش ها، آسیب‌ها و بلایا ما را تهدید نکند، راه دفع این‌ها فقط خدا هست. متأسفانه بعضی‌ها عزت را در ثروت و قدرت و در عشیره و قبیله و طائفه  و در دانش و سواد می‌بینند. عزت حقیقی در بندگی خدا هست.

علی(ع) در سخنی می‌فرماید: مَنِ اِعْتَزَّ بِغَيْرِ عِزِّ اَللَّهِ أَهْلَكَهُ اَلْعِزُّ[1]. اگر کسی به غیر خدا بخواهد عزت پیدا کند، آن غیر و آن چیزی که هدف او هست او را هلاک خواهد کرد. لذا اگر کسی ثروت را مبنای عزت قرار بدهد، همین ثروت می‌شود آفت.

در تاریخ بشریت هم فراوان دیده شده است که کسانی که برای عزت خودشان به غیر خدا متمسک شده اند و همان غیر خدا عامل هلاکت شان گردیده است.

فرعون عامل عزت خودش را نیل می‌دانست، فرعون وسط رود نیل غرق شد، این سخن امیرالمؤمنین است که اگر به غیر خدا متوسل شدید و عزت خود را در غیر خدا جستجو کردید، همان غیر شما را هلاک خواهد کرد. وَ اَلْعَزِيزُ بِغَيْرِ اَللَّهِ ذَلِيلٌ[2]. هرکسی که به غیر خداوند بخواهد به عزت برسد، قطعا ذلت او را احاطه خواهد کرد.

 [1] عیون الحکم و المواعظ  ,  جلد۱  ,  صفحه۴۴۴

[2] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۷۵  ,  صفحه۱۰

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه