دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان

اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ علی کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقی وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین.

 

در امروز وجود مقدس پیامبر چهار مطلب را از خدا تقاضا می‌کند: اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذار. پرودگارا! در امروز ما را از هر چرک و آلودگی گناهان پاک نما. از این استفاده می‌شود که اساسا از نظر معنوی، اثر وضعی گناه، آلودگی هایی است که ما به ظاهر از این‌ها متنفر هستیم. همانطوری که لباس ما آلوده شد و کثیف و متعفن شد، این لباس را نمی پوشیم، گناه بر روح انسان ایجاد آلودگی می‌کند و پیامبر از خدا می‌خواهد که پروردگارا روح ما را از این آلودگی‌ها بر حذر دار. ِ وصَبّرنی فیهِ علی کائِناتِ الأقْدارِ. خدایا در این روز توفیق صبر و شکیبایی به ما عنایت کن، برحوادثی که شما قرار دادید اتفاق بیفتد، در برابر حوادثی که چه بسا تبع ما و ذایقه‌ی ما نمی پسندد، ما صبوری و شکیبایی کنیم. ووَفّقْنی فیهِ للتّقی وصُحْبةِ الأبْرارِ. پروردگارا! توفیق رعایت تقوا را و صحبت با افراد نیک و شایسته را و معاشرت با خوبان و بندگان شایسته ات را در این ماه رمضان و در این روز عزیز به ما مرحمت نما،  بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین. به آن کمکی که شما سبب روشنایی چشم مستمندان هستید. و ما مستمندان هستیم در پیشگاه شما و نیازمند هستیم.

مستمند، فقط به مسائل مالی گفته نمی شود، از نظر معنوی همه مستمند الطاف واسعه‌ی الهی هستیم. در این دعا من یکی دو نکته را محضر عزیزان عرض کنم.

وجود مقدس امام صادق، سخن از نیکوکاری و بر وجود مقدس پیامبر ذکر می‌کنند که پرودگارا! توفیق مصاحبت با ابرار را با ما عنایت نما. امام صادق فرمود: بَرُّوا أَبَاكُمْ يَبَرَّكُمْ أَبْنَاؤُكُمْ[1]. مراقب باشید با پدرهای تان به بر و نیکویی عمل کنید تا فرزندان شما، با شما همان رفتار را به کار بگیرند. عزیزان! همان رفتاری که ما بادیگران می‌کنیم، روزگار به ما خواهد برگرداند. کسانی که دوست دارند در دوران کهنسالی مورد احترام فرزندان شان قرار بگیرند، امروز که در رأس و در قدرت هستند، حرمت کهنسالان را رعایت کنند و در جای دیگر امام باقر می‌فرماید: البِرُّ وَ صَدَقَةُ اَلسِّرِّ. یعنی نیکوکاری و صدقه‌ی پنهانی. یعنی صدقاتی که دیگران نفهمند که چه کسی صدقه داده است. حتی در روایت داریم که گیرنده‌ی صدقه نفهمد که دهنده‌ی صدقه چه کسی هست. این صدقه‌ی پنهانی و این احسان به مردم و بر، وجود مقدس امام باقر فرمود:  يَنْفِيَانِ اَلْفَقْرَ. این‌ها فقر زدایی می‌کنند. آن هایی که از مشکلات اقتصادی می‌ترسند، از تهی دستی و نیاز به خلق هراس دارند، راه برون رفت از احتیاج به خلق امام می‌فرماید: الف) احسان است. ب) دوم صدقه‌ی پنهانی است که هم فقر را از بین می‌برد  و هم  وَ يَزِيدَانِ فِي اَلْعُمُرِ. عمر شما را زیاد می‌کند و عمر با برکت. و هم  وَ يَدْفَعَانِ عَنْ سَبْعِينَ مِيتَةَ سَوْءٍ[2]. این دو کار ارزشمند، یعنی بر و نیکوکاری و صدقه‌ی پنهانی، هفتاد نوع مردن سخت را از شما دفع می‌کند. آن هاییکه از کرونا هراس دارند، صدقه‌ی سر و نیکوکاری به مردم راه برون رفت از همه‌ی سختی‌ها و مشکلات است. امیدواریم که توفیق بر و نیکوکاری و مقام ابرار بودن و صبوری و شکیبایی در برابر مقدارت الهی را خداوند به عظمت این ماه و این روز به همه‌ی ما مرحمت نماید.

 [1]  بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۷۱  ,  صفحه۲۱

[2] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۹۳  ,  صفحه۱۳۱

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه