دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان

اللهمّ اعنّی فیهِ علی صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.

 

با عرض سلام و ادب و احترام محضر شما عزیزان بیننده و شنونده و آرزوی قبولی اعمال شما در این ماه ضیافت الهی. در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان، سه خواسته را پیامبر الهی، رسول خاتم، از خدا تقاضا می‌کند:

«اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَى صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ»: پروردگارا، ما را موفق بدار که در این روز، به روزه گرفتن و شب‌زنده‌داری موفق شویم. که این تقاضا، در روز اول و روز نخست هم پیامبر، از خدا تقاضا کرد که هم صیام ما، صیام صائمین و هم قیام ما، قیام قائمین شود. این نکته‌ی اول.

«وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ» خدایا، ما را در این روز که روز هفتم است، از لغزش‌ها و گناهان دور بدار.

«وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ» پروردگارا، توفیق تداوم ذکر را به ما بده. ما فقط در ماه رمضان، با قرآن و ذکر و دعا و شب‌زنده‌داری مأنوس نباشیم و بعد از رمضان، همه چیز به فراموشی سپرده شود! عزیزان، ماه رمضان، یک دوره‌ی آموزشی است برای چگونه‌زیستن در یازده ماهِ دیگر. یک اردوی تربیتی ضمن‌عمر است که خداوند، بندگان خودش را دعوت می‌کند به نوعِ زندگیِ صحیح که: چگونه سخن بگوییم، چگونه معاشرت کنیم و ... و این تداوم ذکر را پیامبر از خدا تقاضا می‌کند.

«بِتَوْفِیقِکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّینَ» خدایا، این‌ها را هم از توفیق شما می‌خواهیم! این‌ها را هم شما باید تفضل کنی، که هدایتگرِ گمراهان و گمگشتگان هستی.

من در این قسمت، سخنی را از فرمایشات امام صادق تقدیم کنم به حسین بزّاز. امام صادق، در کتاب شریف بحار، جلد 93 فرمودند به حسین بزّاز: «أ لاَ اُحَدِّثُكَ بِأَشَدِّ ما فَرَضَ اللّه ُ عزّ و جلّ على خَلقِهِ؟». فرمودند: به تو بیاموزم و یادآوری کنم به آنچه که دشوارترین و کارآمدترین چیزهایی است که خدا، بر بندگان خودش واجب قرار داده است. یعنی این‌ها خیلی کارهای کلیدی است و مشت‌پرکن است اگر کسی بتواند این‌جاها بدرخشد. حسین بزّاز تقاضا کرد: بفرمایید.

امام فرمودند: اول «إنصافُ الناسِ مِن نَفسِكَ» اینکه انسان، با مردم انصاف داشته باشد. انصاف، یعنی هرچه برای خودتان می‌‌پسندید، برای دیگران هم بپسندید. اگر از غیبت‌کردنتان رنج می‌برید، غیبت نکنید. اگر از بی‌احترامی متنفرید، بی‌احترامی نکنید. خوراک مانده‌ی چند روز در یخچال‌مانده را خود، نمی‌خورید، به فقیر ندهید. لباس مندرس را خود، نمی‌پوشید، به ضعفاء هم ندهید. انصاف یعنی دیگران را مثلِ خود دیدن.

«و مُواساتُكَ لِأخيكَ» مواسات داشتنِ با دیگران. یعنی دیگران را در ترازِ خود دیدن.

«و ذِكرُ اللّهِ في كلِّ مَوطِنٍ» امام صادق فرمود یکی از کارهای بسیار دشوار این است که همه‌جا به یادِ خدا باشیم. عزیزان، یادِ خدا فقط در رمضان نیست؛ در عروسی، در عزا، در خلوت، در جلوت، در سفر آنتالیا، در اروپا، در خارج، در داخل، در مجلس دعا، در اتاقِ دربسته، در آنجایی که می‌گوییم دوربین نیست ولی دوربین الهی اینجا نصب شده که «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» (سوره ق/ آیه 16). خدا را در همه جا، فراموش نکنیم و حضرت فرمود «ذکر الله فی کل موتٍ» همه جا به یادِ خدا باشیم. که امام، بنیانگزار و معمار انقلاب، فرمود: «عالَم، محضرِ خداست. در محضر خدا گناه نکنید».

بعد حضرت فرمود: «إذا هَجَمتَ على طاعَتِهِ أو مَعصِيَتِهِ» هر جا هستید، وقتی طاعت و گناه به سمت شما می‌آید، خدا را از یاد نبرید.

امیدواریم که ان‌شاءالله این ذکرالله، در همه جا و «في كلِّ مَوطِنٍ» به تعبیر امام صادق، خدا به همه‌ی ما در این ماه عزیز و بعد از این ماه، در باقی‌مانده‌ی زندگانی تفضل و عنایت بفرماید. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه