دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهی رَغْبـةَ الرّاغبینَ.

 

عرض سلام و ادب واحترام دارم خدمت شما بینندگان و شنوندگان عزیز و التماس دعا از محضر شریف همه‌ی عزیزان در این ایام باعظمت و بابرکت.

در ششمین روز از ماه مبارک رمضان، رسول خدا سه خواسته را به محضر پروردگار عرض می‌کند: «اَللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ» پروردگارا! در این روز به خاطر تعرضِ من و انجام‌دادن‌های من نسبت به نافرمانی‌های خودت من را رسوا مگردان و در این روز مورد رسوایی قرار نگیریم. نافرمانیِ شما را زیاد کرده‌ایم. البته من یک نکته‌ای را اینجا داخل پرانتز عرض کنم، شاید بعضی از عزیزان بگویند: مگر پیامبر هم معصیت خدا را می‌کرده که این‌چنین سخن می‌گوید؟ اگر پیامبر نعوذبالله معصیت می‌کرده، چرا می‌گویید پیامبر معصوم است؟ و معصوم، یعنی کسی که نه گناه می‌کند و نه فکرِ گناه به ذهنِ او خطور می‌کند؟

این‌ها، آموزشِ به غیر است. یعنی این دعاها، دعاهایی است که رسول خدا می‌آموزد به بشریت که با معبود و آفریدگار خودتان وقتی می‌خواهید صحبت کنید، این‌گونه سخن بگویید و این یک نوع آموزش است. دعای کمیل، آموزشی است برای بشریت؛ در نحوه‌ی دعا کردن.

حضرت عرض می‌کند پروردگارا، ما را به خاطر آن گناهانی که از ما سر زده و نافرمانی‌ها، رسوا مگردان.

«ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ» پروردگارا، با آن تازیانه‌های انتقام‌کشیدنت، من را مورد مؤاخذه قرار نده.

«وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ» پروردگارا، در این روز، از آن کارها و چیزهایی که موجب خشم شما می‌شود و خشم شما را فراهم می‌کند، دور نگه دارد. هر کاری که خشم شما را برمی‌انگیزد، من از آن فاصله بگیرم.

«بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ» این را هم از کَرَمِ شما و بخشش و جود شما تقاضا می‌کنم که ای منتهی آرزوی آرزومندان.

من در این قسمت، یک جمله‌ای را از فرمایشات امام سجاد عرض کنم. چه کارهایی سبب می‌شود که سخط خدا، غضب خدا، بلا بر ما نازل می‌شود؟ در یک جمله‌ای امام سجاد می‌فرماید گناهانی که سبب می‌شود بلا را بر انسان نازل می‌کند، چهار گناه است:وَ الذُّنُوبُ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلَاءَ 1-  تَرْکُ إِغَاثَةِ الْمَلْهُوفِ. که ما در دعای کمیل هم، شب‌های جمعه عرض می‌کنیم: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلاَءَ» چه کارهایی بلا نازل می‌کند.

 1- حضرت می‌فرماید: «تَرْکُ إِغَاثَةِ الْمَلْهُوفِ» اگر کسی، به فریادِ مبتلایان نرسد. کاری از دستمان بربیاید و نکنیم. بتوانیم گرهی را باز کنیم و آن گره را باز نکنیم. این، سبب می‌شود که ما خودمان درگیر می‌شویم. بی‌تفاوتی نسبت به دیگران، به خودِ ما آسیب می‌زند.

2- «وَ تَرْکُ مُعَاوَنَةِ الْمَظْلُومِ». مظلوم و ستمدیده را یاری‌نکردن. عزیزان در زندگی اگر جایی دیدید مظلومی نیاز به یاری دارد، در حد امکانات و توان‌تان باید او را کمک کنید. کمک نکردید، خود، درگیر بلا خواهید شد.

3- «وَ تَضْیِیعُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ». کسانی که امربه‌معروف را ضایع می‌کنند. یعنی جایی که باید حرف بزنند و از خدا و دین دفاع کنند، سکوت می‌کنند.

4- «وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ» و کسانی که نهی از منکر را ضایع می‌کنند. یک جاهایی ما باید هشدار بدهیم، تذکر بدهیم: این کار را خدا نمی‌‌پسندد، این کار با عقل و منطق و انصاف، سازگاری ندارد... متأسفانه سکوت می‌کنیم و حق را نمی‌گوییم.

این چهار مطلب سبب می‌شود که امام سجاد می‌فرماید بلا نازل می‌شود. یعنی ما را می‌آورد در آستانه‌ی تعرضِ مجازات الهی و در آستانه‌ی مکافاتِ سختِ انتقام الهی.

امیدواریم که ان‌شاءالله دعای امروز و تقاضای رسول خدا در حقِّ همه‌ی ما، به هدف اجابت برسد.

التماس دعا از محضر همه‌ی عزیزان. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه