دعای روز سوم 

اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.

 

در سومین روز از ماه مبارک رمضان و دعای روز سوم را که پیامبر در این دعا نیز سه خواسته‌ی بسیار ارزشمند را از خداوند تقاضا می‌کند: اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.

رسول خدا عرض می‌کند که پرودگارا در این روز از شما تقاضا می‌کنم، هشیاری و بیداری را. ما از خدا بخواهیم که هم ضریب فراست و هوشیاری ما بالا باشد و هم بیداری ما، آگاهی ما و توجه ما به وظائف ما و وظائفی که در برابر دیگران داریم و خدایا ما را دور دار از هر کاری که سبب بی خردی و کم خردی ما بشود. آن کارهایی که ما را از خرد، اندیشه و عقل دور می‌کند، پرودگارا از آن‌ها ما را دور دار. و پروردگارا! نصیبی در این روز برای ما قرار بده، مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ. ما اینجا به تعبیر عامیانه و به تعبیر اهل فن که می‌گویند حواله کنید به سمت خدا یا فوتبالیست‌ها می‌گویند توپ را در زمین خدا بیندازید. می‌گوییم خداوندا! از بهترین خیرهایی که امروز نازل می‌کنی ما را بهره مند کن. بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ. آن هم به واسطه‌ی بخششی گسترده‌ی شما ای بخشنده ترین بخشایندگان عالم.

من اینجا نکته‌ی را از سوره مبارکه‌ی بقره، آیه‌ی 130 عرض کنم که خداوند می‌فرماید: ﴿وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ . کسانی که از ملت حضرت ابراهیم و شریعت حضرت ابراهیم فاصله می‌گیرند، این‌ها نشانه‌ی سفاهت است. اصلا از این آیه استفاده می‌شود که دوری از تعالیم دینی و بندگی خدا یک نوع سفاهت است و اینکه رسول خدا امروز از خدا تقاضا می‌کند که پروردگارا! ما دچار سفاهت نشویم، خود سفاهت یک نوع فاصله گرفتن از ارزشهای دینی است و کسانی که این آلودگی در آن‌ها اتفاق افتاده است، این ابتلا برای آن‌ها رقم خورده است. وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِى الدُّنْيَا. خداوند می‌فرماید: ما ابراهیم را در دنیا انتخاب کردیم  وَإِنَّهُ فِى الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِين. ابراهیم در قیامت نیز از صالحین است. لذا خود دینداری، پاکی، درستی  مهم است، گرچه بعضی‌ها امروز اگر کسانی درست عمل می‌کنند، این را نشانه‌ی سفاهت می‌دانند. گاهی اوقات می‌گویند نماز می‌خوانید، روزه می‌گیرید، خمس می‌دهید، زکات می‌دهید، به مستمند کمک می‌کنید، اهل تهجد و شب زنده داری هستید، با یک نگاهی تردید آمیزی نگاه می‌کند و فکر می‌کند این کسی که پاک زندگی می‌کند چیزی کم دارد و حالا اینکه در حقیقت آن هایی که از ارزشها فاصله گرفته اند، این‌ها دچار مشکل هستند. از خدا بخواهیم که در این باقیمانده‌ی عمر ما و در این فرصتی که برای ما موجود است زندگی ما زندگی آمیخته با هشیاری و بیدرای و به دور از سفاهت و نادانی باشد.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه