دعای روز دوم

اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین.

 

در دومین روز از ماه مبارک رمضان و دعایی که از رسول خدا نقل شده است که در این دعای شریف پیامبر از خداوند سه تقاضا را مسئلت می‌کند:

اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ. خدایا من را نزدیک کن به رضایت خودت،  وجَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ ونَقماتِکَ. پروردگارا! ما را از خشم و عذابت دور دار.  ووفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ. به ما توفیق بده در این ماه مبارک رمضان و در این روز عزیز که با قرآن مأنوس باشیم و قرآن تلاوت کنیم. برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین. آن هم از رحمت گسترده‌ی شما تقاضا می‌کنیم که ارحم الراحمین هستید.

من نکته‌ی را محضر عزیزان عرض کنم در این فراز از فرمایش پیامبر که رسول خدا عرض می‌کند: ما را به رضایت خودت نزدیک کن.

عزیزان! ماه مبارک رمضان است، عصاره‌ی دعاهای ائمه را شما وقتی رصد کنید، به دو واژه‌ی کلی می‌رسید که اُسّ و اساس همه‌ی دعاها هست. در پایان دعای ابوحمزه‌ی که در شب های قدر و شب های ماه مبارک رمضان می‌خوانید و استفاده می‌کنید، امام همه‌ی دعا را به تعبیر امروزی‌ها ام پی تری می‌کند در دو واژه. « واجعل ثواب مجلسی و ثواب منطقی و ثواب ذکری رضاک و الجنه». خدایا! خشنودی خودت را به من بده و عاقبت بخیری خودم را. این نتیجه‌ی دعای ابوحمزه است. لذا مرحوم آیت الله والد ما هم توصیه می‌کردند که یک وقت هایی که زمان در اختیار تان نیست، فرصت ندارید، زمان محدود است، مکان محدود است، گذرا می‌خواهید یک لفظ به جای هزاران معنا بگویید، این جمله را بر زبان جاری کنید: « اللهم انی اسئلک الرضاک و الجنّه». خدایا خشنودی خودت و عاقبت بخیری خودم را از تو می‌خواهم که دقیقا شاعر فارسی زبان این را به نظم آورده است.

خدایا چنان کن سر انجام کار         تو خشنود باشی و ما رستگار.

من روایتی را از امیرالمؤمنین در پایان عرضم، عرض کنم که حضرت می‌فرماید: سه کار است که انسان‌ها را به رضایت خداوند نزدیک می‌کند و می‌رساند: وَ ثَلاَثٌ يُبَلِّغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوَانَ اَللَّهِ. این‌ها را جزء برنامه های زندگی خود مان از امروز به بعد قرار بدهیم. اولا:  كَثْرَةُ اَلاِسْتِغْفَارِ. استغفار را زیاد کردن انسان را به رضوان خدا و این سرمایه‌ی بزرگ نزدیک می‌کند.  وَ خَفْضُ اَلْجَانِبِ[1]. یعنی فروتنی  و سوم:  وَ كَثْرَةُ اَلصَّدَقَةِ. صدقه زیاد دادن. این سه کار شما را می‌رساند به همان رضوانی که پیامبر امروز از خدا تقاضا می‌کند.

 [1] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۷۵  ,  صفحه۸۱

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه