دعای روز اول

اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ.

 

در مورد دعای اولین روز از ماه مبارک رمضان از پیامبر اکرم اشاره‌ی خدمت عزیزان خواهیم داشت. در این دعا پیامبر گرامی اسلام پنج تا خواسته را در نخستین روز رمضان از خدا تقاضا می‌کند. اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ. خدایا روزه‌ی ما را امروز، روزه‌ی  روزه داران قرار بده. البته هم اشاره به روز نخست است و هم اشاره به ماه رمضان است. خدایا در این یک ماه، روزه دار واقعی باشیم. وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ. شب زنده داری ما را، شب زنده داری شب زنده داران واقعی قرار بده. سومین خواسته اینکه، ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ. ما را از خواب غفلت زدگان بیدار کن. زندگی ما در این آینده‌ی پیش رو با آگاهی و تنبّه بگذرد. چهارمین تقاضا اینکه:  وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ. ای پروردگار مهربان! جرم ما را درگذر و ببخش.  واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ. ما را مورد عفو و بخششت قرار بده.

این پنج خواسته‌ی هست که در نخستین روز ماه رمضان صورت می‌گیرد.  هم تقاضای روزه دار واقعی بودن و رسیدن به مقام قائمین و مورد مغفرت الهی و از خواب غفلت بیدار شدن.

من حدیثی را از فرمایشات بزرگ بانوی عالم اسلام، زهرای مرضیه تقدیم کنم، مبنی بر اینکه روزه دار کیست؟ حضرت زهرا می‌فرماید: مَا يَصْنَعُ اَلصَّائِمُ بِصِيَامِهِ. روزه دار با روزه گرفتن خودش کاری نکرده است اگر سه عضو از اعضای او، خصوصا از حرام روزه نباشد. عزیزان دقت کنید، در این فرصت ارزشمند ماه رمضان، این سه عضو را از حرام و نافرمانی خدا مدیریت کنیم. یک) حضرت فرمود: مَا يَصْنَعُ اَلصَّائِمُ بِصِيَامِهِ إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ، زبان ما،  وَ سَمْعَهُ، گوش ما،  وَ بَصَرَهُ، چشم ما. این سه عضو باید از نافرمانی خدا کنترل شود. قطعا روزه دار نباید با زبانی که روزه است، غیبت، دروغ، تهمت بزند. با چشمی که روزه است، نگاهی به حرام. در رفتار ما بفهمند و بدانند که ما روزه دار هستیم. این روزه داری باید احساس شود. این تغییر را باید در ما ببینند.

روزی رسول خدا نشسته بود، کسی آمد محضر پیامبر، روزه دار بود. در محضر پیغمبر سخنی گفت که حالت غیبت پیدا کرد، حضرت فرمودند: برو افطار کن. من لابلای دندان های تو تکه‌ها و پاره های گوشت برادر دینی تو را می‌بینم. غیبت چنین است. لذا این توفیقات را از خدا می‌خواهیم که در این روز نخستین ماه رمضان و در این یک ماه رمضان بتوانیم روزه دار حقیقی باشیم.

ای وَ جَوَارِحَهُ.[1]

 [1] بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام  ,  جلد۹۳  ,  صفحه۲۹۵

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه