پیغمبر (ص) می‌فرماید: مَن أَهانَ خَمساً خَسِرَ خَمساً؛ پنج چیز است که اگر به این‌ها اهانت شد، پنج خسران و زیان به دنبال آن‌ها خواهد آمد.

 

1- مَنِ استَخَفَّ بِالعُلَماءِ خَسِرَ الدّین.  اگر کسی علماء را سبک شمرد، دین آسیب می‌بیند. امروز دشمن دارد همین کار را می‌کند. البته علماء که خاک پای ائمه علیهم‎‌السلام هم نمی‌شدند. در زمان ائمه علیهم‎‌السلام، به امیرالمؤمنین علی (ع)، لقب «تارک‌الصلاة» نسبت می‌دادند. به امام حسین (ع) نسبت «خارجی» می‌دادند. امام حسن (ع) را «مذل المؤمنین» خطاب می‌کردند یعنی ذلیل‌کننده‌ی مؤمنان.

2- و مَنِ استَخَفّ بِالاُمَراءِ خَسِرَ الدُّنیا. اگر کسی مسئولین را سبک کرد و سبک شمرد، دنیا را خسران زده است. البته این روایت مربوط به مسئولین دلسوز و کارآمد و خدوم هست. کسی که دارد زحمت می‌کشد، به جای تشکر، اگر او را توبیخ کنیم، دنیای خودمان آسیب می‌بیند.

3- و مَنِ استَخَفّ بِالجِیران خَسِرَ المَنافِع: اگر کسی همسایه را سبک کرد، منافعش دچار ضرر و زیان می‌شود. امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرماید: پیغمبر (ص) آن‏قدر نسبت به همسایه سفارش کرد که ما گمان کردیم همسایه هم ارث می‌برد.

کسانی که همسایه را سبک می‌شمارند، منافعشان از دست می‌رود و گاهی بعضی متوجه نیستند که از دست رفتن منافع آن‌ها، چوب کدام کارشان است.

چون نداری درد، درمان هم مخواه

درد پیدا کن که درمانت کنند

4- و مَنِ استَخَفَّ بالأَقرِباءِ خَسِرَ المُرُوّهَ. چهارم رسول الله (ص) فرمود: آن‌هایی که بستگان خود را سبک و کوچک می‌کنند. برادر، خاله، عمه، عمو، دایی و ... بستگان شما هستند اما شما در شأن خود ندانی که با آن‌ها هم‌کلام بشوی و فکر می‌کنی صلاحیت همنشینی با شما را ندارند. پیغمبر (ص) فرمود این تحقیر فامیل، مروّت و جوانمردی شما را آسیب می‌زند و می‌شوید یک آدم ناجوانمرد و بی‌مروّت و بی‌انصاف.

5- وَ مَنِ اسْتَخَفَّ بِاَهْلِهِ خَسِرَ طِیبَ عَیْشِهِ: کسانی که خانواده را تحقیر می‌کنند. زن و شوهر، همدیگر را سبک و تحقیر می‌کنند. چه مرد نسبت به زن، و چه زن نسبت به مرد، نعوذبالله حتی اولاد نسبت به پدر و مادر، زندگی گوارا، آسیب می‌بیند و خانه تبدیل به جهنم و پایگاه دعوا می‌شود.

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه