لَا تَسْتَكْثِرُوا كَثِیرَ الْخَیْرِ وَ لَا تَسْتَقِلُّوا قَلِیلَ الذُّنُوبِ فَإِنَّ قَلِیلَ الذُّنُوبِ یَجْتَمِعُ حَتَّى یَكُونَ كَثِیراً
وَ خَافُوا اللَّهَ فِى السِّرِّ حَتَّى تُعْطُوا مِنْ أَنْفُسِكُمُ النَّصَفَ وَ سَارِعُوا إِلَى طَاعَةِ اَللَّهِ وَ اُصْدُقُوا اَلْحَدِيثَ
خیر بسیار (مانند طاعت و بخشش زیاد) را بسیار نشمارید و گناه اندك را كم نشمارید، زیرا گناه اندك انباشته می‌شود و زیاد می‌گردد، و در نهان از خدا بترسید تا از خود انصاف دهید (بحق قضاوت كنید اگر چه به زیانتان باشد، و چنین نكند جز كسی‌كه در نهان از خدا بترسد) و به سوى طاعت الهى بشتابيد،راست گفتار باشيد.
اصول کافی، ج3، ص394، روایت 2

مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی از وجود مقدس امام کاظم (ع) نقل می‌کنند که حضرت چندین نکته‌ی اخلاقی - تربیتی را به پیروان خود و شیعیان خود متذکر می‌شوند. آغاز این حدیث اینگونه است: «لا تَستَکثِرُوا کَثیرَ الخَیرِ، وَ لا تَستَقِلّوا قَلیلَ الذُّنوبِ: هیچگاه کارهای خوب خود را اگرچه زیاد هستند و فراوانند، زیاد به حساب نیاورید».
در حدیث دیگر هم هست که لقمان حکیم به فرزندش می‌گوید: پسرم! در زندگی دو چیز را سعی کن فراموش کنی: خوبی‌های خودت به مردم و بدی‌های مردم را به خود.
اگر این‌ها فراموش شود، انسان رشد می‌کند. اگر کارهای خوب خود را فراموش کردیم و زیاد به حساب نیاوردیم، دچار غرور و عُجب نخواهیم شد و درجا هم نخواهیم زد.
نقطه‌ی مقابل: وَ لا تَستَقِلّوا قَلیلَ الذُّنوبِ. امام می‌فرماید، گناهان خود را گرچه کم باشد، باز هم اندک به حساب نیاورید. چون حضرت می‌فرماید: فَاِنَّ قَلیلَ الذُّنُوبِ یَجتَمِعُ حَتّی یَکُونَ کَثیرًا. گناهان کم، اندک اندک، کنار هم شکل می‌گیرد و گناهان بزرگ را رقم می‌زند.
خیلی از کسانی که جرائم بزرگ و تخلفات سنگین مرتکب شده‌اند، شروع کارشان با گناهان کوچک بوده است.
وَ خَافُوا اللَّهَ عزّوجلّ فِى السِّرِّ حَتَّى تُعْطُوا مِنْ أَنْفُسِكُمُ النَّصَفَ. امام می‌فرماید: از خداوند در خلوت خودتان و در جاهای مخفی، بترسید.
رعایت حرمت خدا و دینداری در جامعه‌ای که همه ما را می‌بینند، خیلی هنر نیست. بالأخره برای حفظ آبروی خودمان هم که شده، جلوی دوستان و بستگان و حتی در خانواده و جلوی فرزندان، هر سخنی نمی‌گوییم و هر کاری نمی‌کنیم. هنر این حرمت‌داریِ خدا هم در خلوت‌ها و سِرّ‌‌هاست؛ جاهایی که پنهان و مخفی است و کسی نیست؛ ولی خدا هست. امام می‌فرماید: از خداوند در خلوت‌ها بترسید تا به شما انصاف بدهند و به انصاف برسید.
بعضی، انسان‌های باانصافی هستند؛ بدی نمی‌کنند چون بدی را برای خودشان نمی‌پسندند و چون خدا را فراموش نکرده‌اند.
بعد امام می‌فرماید: به سوی طاعت خداوند سرعت ببخشید و در سخن‌های خودتان، راستگو و صادق باشید.
امیدواریم این فرمایش نورانی امام هفتم (ع) در باقیمانده‌ی زندگی ما توفیق عمل شایسته پیدا کنیم.

 

 

دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه