چاپ

 امام صادق (ع) می‌فرماید: إِنَّ الْمَرْءَ يَحْتَاجُ فِي مَنْزِلِهِ وَ عِيَالِهِ إِلَى ثَلَاثِ خِلَالٍ يَتَكَلَّفُهَا وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فِي طَبْعِهِ ذَلِكَ مُعَاشَرَةٌ جَمِيلَةٌ وَ سَعَةٌ بِتَقْدِيرٍ وَ غَيْرَةٌ بِتَحَصُّنٍ.

هر مردی براى اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نياز دارد، اگر «این خصلت‌ها» در طبيعت او نباشد، بايد خود را به سختی بیاندازد تا آن‌ها را بدست آورد:

1. خوش رفتارى

 2. گشاده‌دستى سنجيده

 3. غيرت براى حفاظت از اهل منزل

***

امام صادق (ع) می‌فرماید: هر فردی، هر مردی، برای اداره‌ی درون خانه‌اش و منزلش و خانواده‌اش، به سه ویژگی نیاز دارد تا نسبت به همسر، اولاد و خانه‌اش، انسان موفقی باشد.

وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فِي طَبْعِهِ ذَلِكَ؛ اگر در طبع تو نیست هم برو و آن را بدست بیاور.

ابتدا حضرت فرمود: مُعَاشَرَةٌ جَمِيلَةٌ؛ معاشرت پسندیده.

یکی از برکات ازدواج از نظر قرآن، رسیدن به آرامش است.

چرا بعضی به آرامش نرسیده‌اند. معاشرت جمیل در زندگی داشته باشید. بچه‌ی توست، پاره‌ی تن توست! چرا نفرین؟! چرا توهین؟! چرا کلام زشت؟!

این زن شریک زندگی تو است!!

بارها عرض کرده‌ام، آقایانی که ازدواج کرده‌اید، از زمان ازدواج به بعد، به هر کجا که رسیده‌اید، زن شما و خانم شما، با شما شریک است. نگاه اسلام نیز همین است. این خانم اگر کنار شما نبود و بچه‌های شما را نگهداری نمی‌کرد و رسیدگی به امور شما نمی‌کرد، آیا شما به این مقامات می‌رسیدید؟ آقای مدیر! اگر این خانم در زندگی شما نبود، شما می‌توانستی مدیریت کنی و یا درس بخوانی؟؟

خانم‌ها هم به همین صورت است. زمانی که ازدواج می‌کنند و رشد و ترقی دارند، شوهر هم در این امر نقش دارد.

بهتر است نیمه‌ی پر لیوانِ زندگی را ببینیم.

دوم، حضرت فرمود: وَ سَعَةٌ بِتَقْدِيرٍ؛ زندگی موفق این است که مردِ خانه، گشاده‌دستیِ به اندازه داشته باشد. سعه داشته باش اما سعه‌ای که اسراف در آن داخل نشود و زن و فرزند، در سختی و تنگنا نباشند و حتی گاهی اوقات برای رفع نیازهای اقتصادی خود، از دیگران کمک بگیرند.

سوم، حضرت می‌‎فرماید: وَ غَيْرَةٌ بِتَحَصُّنٍ؛ غیرت و ناموس‌داری؛ آن‌هم ناموس‌داریِ شایسته.

غیرت، یعنی: آقای خانه! بنا نیست پای هر کس را در خانه‌ی خود باز کنی و بنا نیست خانم خود را با هر کس و ناکسی مواجه کنی. آقای محترم! دنبال کار را، خودت بگیر و خانمت را با انظار آلوده روبه‌رو نکن! از طرف دیگر هم تغایر نداشته باش که حتی آفتاب هم نباید خانم شما را ببیند.

غیرت‌الله فقط امیرالمؤمنین علی (ع).

حضرت زهرا (س)، همان بانویی که وقتی فرد نابینا (عبدالله بن ام مکتوم) وارد خانه‌شان شد، به طرف اتاق دویدند که بوی حضور ایشان، به شامه‌ی آن مرد نابینا نرسد، اما همین حضرت زهرا (س) در میدان جنگ پشتِ اُحُد و بدر و خندق، حضور داشتند و به رزمندگان اسلام و شوهر و پدرشان کمک می‌کردند.

اسلام، مخالف با حضور زن در جامعه نیست؛ بلکه می‌فرماید: زن در جامعه حضور پیدا کند اما حضوری همراه با عفاف، تقوا و پاکدامنی باشد.  

 

 

دانلود