خدا رحمت کند آقای بهلول را که از دنیا رفت. سال 71 یا 72 بود. حدود 12 سال پیش. در مسجد بودم و وقتِ نماز مغرب بود. دیدم پیرمردی در محراب خوابیده است. نزدیک رفتم و دیدم آقای بهلول است.

به من گفت: من آمده بودم که ببینم اگر شما نمی‌آیید، من خودم نماز را بخوانم. ایشان دائم‌السفر بود و نمازهایش را همیشه کامل می‌خواند.

همان شب هم منبر بود و درخواست داشت که حاج‌آقا را ببیند. مجلسی بود که ایشان را هم با خودمان بردیم و آن شب هم منزل حاج آقای والد بود.

جریاناتی هم برای ما نقل کرد.

 

یکی از نکاتی که نقل کرد، این بود که: امام هشتم (ع)، دستوری به مأمون عباسی دادند که اگر آن را عمل کنیم، هرگز بیمار نمی‌شویم. من بیش از 60 سال است که به آن دستور عمل می‌کنم و مریض نشده‌ام. آن موقع می‌گفت بیش از 60 سال. من سؤال کردم: آن دستور چه بود؟

گفت: آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)، به مأمون عباسی فرمودند: اگر می‌خواهی مریض نشوی، بین هر وعده‌ی غذا و وعده‌ی دیگر، یک وعده فاصله بینداز. صبحانه اگر خوردی، ناهار نخور و شام بخور. شام اگر خوردی، فردا صبحانه نخور و ناهار بخور.

در هر 48 ساعت، ایشان سه وعده غذا می‌خورد واین سه وعده هم، از این غذاهایی که ما می‌خوریم نبودند. چلوکباب می‌خوریم، حلوا می‌خوریم، سالاد و ...

ایشان ماست را با آب مخلوط می‌کرد و با نان می‌خورد. حدود 10 سال پیش می‌گفت بیش از 60 سال است که مریض نشده‌ام. نظم دارد و استمرار دارد.

کارِ مستمر، نتیجه‌بخش است. در یک حدیث، امام باقر (ع) می‌فرماید: کارِ کمِ مداوم، بهتر از کارِ زیادِ ناپیوسته است؛ قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ، أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ[1]. کارِ کم انجام بدهید اما همیشه انجام بدهید.

 [1] شرح حکمت 287 نهج‌البلاغه

 

 دانلود

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه