image 2018 10 22 11 41 20 233 9tz

استاد شیخ علیرضا حدائق روز دوشنبه 30 مهر ۹۷ مصادف با شب سیزدهم ماه صفر به بررسی آسیب‌شناسی گناه و نقش گناهان در زوال نعمت‌ها در زندگی انسان‌ها پرداخت. برخی نکات مهم این سخنرانی بدین شرح است:

چگونه قرآن انسان ها را هدایت می کند؟ / چرا بعضی ها نورانیت قرآن در آنها تأثیر نمی گذارد؟

روایتی از امام موسی کاظم (ع) در تبیین این مسأله که چگونه نیت مؤمن از عملش بهتر است و نیت کافر از عملش بدتر است.

خاطره ای از عیادت استاد حدائق به همراه مرحوم آیت الله شیخ محمدرضا حدائق از یک میلیاردر بیمار

نیت واقعی ارزش دارد نه شعار دادن

داستان عنایت امام حسین(ع) به زن استاد اشرف آهنگر

image 2018 10 22 11 38 10 4 bFS

استاد شیخ علیرضا حدائق روز یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷ مصادف با شب دوازدهم ماه صفر به بررسی آسیب‌شناسی گناه و نقش گناهان در زوال نعمت‌ها در زندگی انسان‌ها پرداخت. برخی نکات مهم این سخنرانی بدین شرح است:

-نکات مربوط به آیه ۸۴ سوره اسراء
قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ به من هُوَ أَهْدی سَبیلاً
بگو: هرکسی بر اساس ساختار روانی خود عمل می‌کند، پس پروردگار شما بهتر می‌داند که چه کسی راه‌یافته‌تر است.

پاسخ به یک شبهه: چرا قرآن فقط برای مؤمنین درمان و شفاست اما برای کافران این‌گونه نیست؟

تأثیر لقمه حلال در هدایت انسان‌ها

راه‌های هدایت درجاتی دارد

DSC 2230

استاد حدائق روز یکشنبه 29 مهر 97 در مراسمی که به مناسبت تقدیر از انجمن اولیاء و مربیان مدرسه آل محمد (ص) به خاطر کسب رتبه اول کشوری برگزارشده بود شرکت کرد.

در این مراسم که با حضور مدیرکل آموزش‌وپرورش استان فارس و مسئولین مربوطه برگزار شد با حضور استاد حدائق از اعضای انجمن اولیاء و مربیان این مدرسه با اهداء لوح تقدیر، قدردانی شد.

پس‌ازآن استاد حدائق در سخنانی ضمن تأکید بر اهمیت علم‌آموزی گفت: در هیچ دینی به‌اندازه اسلام، نسبت به علم تجلیل نشده است. معلم، خدا است و معلمی شغل خدا است. خداوند متعال می‌فرماید: «اتقوا الله یعلمکم الله» اگر تقوا داشته باشید خدا معلم شما می‌شود.

ایشان با بیان این‌که خداوند در سرآغاز رسالت پیامبر پنج آیه ابتدایی سوره علق را بر پیامبر نازل کرد و تکلیف 23 سال حضرت را مشخص کرد افزود: اگر امروز جوامع بشری آسیب می‌بینند از جهل است. رسول‌الله فرمود: بهترین دوست شما عقلانیت شما است و بدترین دشمن شما جهالت و نادانی شما است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) با طرح این سؤال که علمی پیامبر صلی‌الله علیه و آله قصد داشت آن را گسترش دهد چیست؟ به داستان سؤال یک دانشجو اشاره کرد و گفت: یک‌وقت دانشجویی از من سؤال کرد که پیامبر صلی‌الله علیه و آله پزشکی بلد بود؟ گفتم: اول پزشک روزگار، رسول‌الله است. گفتم: طب الرسول صلی‌الله علیه و آله و طب الرضا علیه‌السلام را ببینید. سال‌ها قبل آقای دکتر بی‌آزار شیرازی کتابی را از کتاب‌فروشی‌های مدینه خرید و به ما هدیه داد. نام این کتاب «التداوی بطب علی بن ابیطالب» بود. این دانشمندِ پزشکِ سرشناسِ اهل سنتِ استاد الازهر، سخت‌ترین بیماری‌های زمان معاصر ما را شناسایی کرده بود و به گذر زمان برگشته بود. از این بیماری‌ها از علی بن ابیطالب علیه‌السلام سؤال کرده بودند و امام داروهایی را تجویز کرده بودند که امروز در درمان آن بیماری‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ایشان در ادامه افزود: ما به این مکتب افتخار می‌کنیم. مکتبی که در تمام عرصه‌ها راهکار برای نجات بشریت دارد. شخصی پرسید که با این تفاصیل چرا عقب هستیم؟ گفتم: چون بد مسلمان‌هایی هستیم. اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ما است. اسلام می‌گوید دروغ نگویید آن‌ها دروغ نمی‌گویند و پیشرفت می‌کنند ولی ما دروغ می‌گوییم و پیشرفت نمی‌کنیم. آنچه از اسلام می‌بینید در غرب به آن عمل می‌شود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه در بیان تفاوت علم و سواد این پرسش را مطرح کرد که آیا علم، دانستن فرمول و مسأله و زبان خارجی و حدیث و آیه و روایت است؟ وی تأکید کرد: این‌ها سواد است ولی علم نیست. امروز نظام آموزشی ما باید به سمت آموزش علم برود. علت اینکه داریم آسیب می‌بینیم این است که به سواد بیشتر از علم اهمیت می‌دهیم.

تفاوت بین سواد و علم چیست؟ معیار علم چیست؟ علمی که تمام مرزهای محدودیتی را رسول‌الله برای آن برداشت:

مرز جنسیتی ندارد: «طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ و مُسلِمَةٍ»

مرز جغرافیایی ندارد: «اُطلبُوا العِلمَ و لو بالصين»

مرز سنی ندارد و تا آخرین لحظه عمر باید فرا گرفت: «اطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ»

مسئول محترم حوزه علمیه مولی‌الموحدین در پایان به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد حضرت فرمودند: تمام علم را در چهار جمله دیدم:

«أن تَعرِفَ نَفسَکَ» اینکه انسان خودش را خوب بشناسد. ثانیه‌ای از زندگی‌مان در اختیار خودمان نیست.

«أن تَعرِفَ رَبَّکَ» این‌که خدایت را بشناسی. عالم یعنی خداشناس. دانش‌آموز موفق دانش‌آموزی است که سال‌به‌سال معرفتش نسبت به خدا بیشتر باشد. هرکسی به هر مقداری که نعمتش بیشتر است باید خداشناسی‌اش بیشتر باشد ولی برخی برعکس عمل می‌کنند.

«أن تَعرِفَ مَا أرادَ بِکَ» وظیفه‌شناس باشد؛ نسبت به والدین، همسر، جامعه و خودم چه مسئولیتی دارم؟

«أن تَعرِفَ مَا یُخرِجُکَ مِن دینک»؛ آسیب‌شناس باشد. خطرها و زیان‌ها را بشناسد و فریب نخورد و دشمن سر او کلاه نگذارد. باید کارهایی که ما را از آفریدگار مهربان جدا می‌کند کنار بگذاریم.

جلسه بیست و یکم

استاد شیخ علیرضا حدائق روز شنبه 28 مهر ۹۷ مصادف با شب یازدهم ماه صفر به بررسی آسیب‌شناسی گناه و نقش گناهان در زوال نعمت‌ها در زندگی انسان‌ها پرداخت. برخی نکات مهم این سخنرانی بدین شرح است:

گناهانی که باعث حبس دعا می‌شود:
۱-نیت بد داشتن

-نکات مربوط به آیه ۸۴ سوره اسراء
قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ به من هُوَ أَهْدی سَبیلاً
بگو: هرکسی براساس ساختار روانی خود عمل می‌کند، پس پروردگار شما بهتر می‌داند که چه کسی راه‌یافته تر است.

-نیت در استمرار ثواب و عقاب تأثیر دارد

-پیامبر(ص) می‌فرمایند: نیت انسان‌های مؤمن از عمل آنها بهتر و ارزشمندتر و نیت کافر از عمل آنها بدتر است
       - نیت مؤمن و نیت کافر نتیجه اعتقادات اوست / داستان برخورد امام صادق (ع) با فرد بی‌دینی که عالم به غیب بود
       - طبیعت نیت از طبیعت عمل بهتر است

image 2018 10 11 11 21 15 976 lOa

استاد شیخ علیرضا حدائق روز جمعه ۲۷ مهر ۹۷ مصادف با شب دهم ماه صفر به بررسی آسیب‌شناسی گناه و نقش گناهان در زوال نعمت‌ها در زندگی انسان‌ها پرداخت. برخی نکات مهم این سخنرانی بدین شرح است:

چند روایت در اهمیت امربه‌معروف و نهی از منکر:
امام علی (ع) می‌فرمایند: تمام دستورات اسلام در برابر امربه‌معروف و نهی از منکر مثل بال مگسی است در برابر دریای پهناور

بخشی از وصیت امام حسین (ع) به محمد حنفیه / ابزار اصلاح جامعه امربه‌معروف و نهی از منکر است

امام صادق (ع) در تبیین جایگاه امربه‌معروف و نهی از منکر می‌فرمایند:
امربه‌معروف و نهی از منکر راه انبیاء است
امربه‌معروف و نهی از منکر یک واجب و فریضه عظیمی است که تمام واجبات به برکت او سرپا می‌شود
عقاید شما در پرتو امربه‌معروف و نهی از منکر در امنیت به سر می‌برد
زمین‌ها آباد می‌شود / مردم حرمت یکدیگر را رعایت می‌کنند و حق یکدیگر را ضایع نمی‌کنند
جامعه در برابر دشمنان مقاوم می‌کند
کارها در مسیر صحیح قرار می‌گیرد

خاطره آیت‌الله شیخ محمدعلی اراکی از آیت‌الله حائری یزدی

طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه