استاد حدائق روز چهارشنبه 21 آذرماه 1403 در حرم مطهر امام حسین(ع) به بیان نشانه های نسان موفق از نگاه قرآن پرداختند.
السلام عليکم جميعاً و رحمتالله و برکاته
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسمالله الرحمن الرحيم
الحمدلله ربّ العالمين و العاقبة لاهل التقوی و اليقين و الصلاة و السلام علي سيدنا و نبينا حبيب الهی العالمين ابیالقاسم المصطفی محمد صلّی الله عليه و علی اهل بيته الائمة الهداة المهديين المکرمين لاسيما بقيهالله المنتظر حجت ابن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه الشريف.
قال الله الحکيم فی کتابه الکريم: «وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون»[1]
صدق الله العلی العظيم
تقديم به محضر مبارک پيامبر عظيمالشأن اسلام رسول خاتم، صلوات ختم نماييد.
شادی ارواح طيبه علما، شهداء، روحی ملکوتی حضرت امام اعلیالله مقامه، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای حشدالشعبی، شهدای مقاومت، در گذشتگان از جمع محترم حاضر در اين مکان مقدس سبباً و نسباً تقديم به محضر مقدس و مبارک سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين صلوات غراتری ختم نماييد.
در ادامه بحث يکی دو جلسه گذشته سخن از حکومت صالحان و مطالبی پيرامون افرادی موفقی که امکاناتی را از خداوند دريافت کردند، چگونه خرج میکند، عرض کرديم در آيه چهل و يک سوره حج، از نشانههای انسانهای موفق خداوند اقامه نماز را ياد میکند، دارای هر موقعيت و جايگاهی که هستيد بايد اول نماز را اقامه کنيد، اقامه هم به معنای اهتمام خود فرد به نماز، و توجه جدی فرد به برپايي نماز و هم تشويق ديگران به نماز، ما بیخيال ديگران هم نباشيم، ديگران را هم با رفتارمان با گفتارمان به بحث نماز تشويق کنيم، و اين سفرهای معنوی بايد اين حالت را در ما تقويت کند، ما به زيارت شخصيتهای توفيق پيدا کرديم و زائر هستيم که سر لوحه کار اينها اقامه نماز بوده، در سلام به امام حسين شهادت میدهيم: «وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ»[2] آيهای که امروز تلاوت شد آيه پنجاه و شش از سوره مبارکه نور از موجبات رحمت الهی هم يکش بحث نماز است، آقا ما میخواهيم رحمت خدا شامل حالمان بشود، در زندگی مشمول الطاف الهی باشيم راه دارد، قرآن میفرمايد: «وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون»[3] سهتا برنامه در اين آيه خداوند ياد میکند، که در آيه چهل و يک سوره حج هم دو مورد نماز و زکات، در آيه چهار سوره مبارکه لقمان در ويژگی نيکوکاران نماز، و زکات يعنی ارتباط با خدا، مسئوليت در برابر مردم، ما مردم را فراموش نکنيم، بنده خودم را نبينم از ديگران غافل بشوم، عزيزان در بستگانتان، خويشاوندانتان در شهری که زندگی میکنيد، بالاخره هستند نيازمندانی که در اين ثروتی که خدا به شما داده، مسئوليت قرار داده بايد رسيدگی کنيد، آقا فلانی همسايهما به ما ربطی ندارد، اين نشد منطق دين، دينی يعنی ارتباط با خالق اولاً، پيوند با مردم برای خدا، لذا در آيه پنجاه و شش سوره مبارکه نور خدا میفرمايد: «وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ»[4] میخواهيد مورد رحمت خدا قرار بگيريد اول نماز را اهميت بدهيد، بندگی خدا را اهميت بدهيد الحمدلله اين جمعی که حاضر هستيد در اين مجلسی که از طرف بعثه مقام معظم رهبری هر روز صبح منعقد است اين توفيق در شماها هست اقامه نماز میکنيد اين را گسترش بدهيد، در مراجعتمان، در شهرمان، در محل کارمان، در بين فاميلمان، يک زمانی میرسد که اين زبان از کار میافتد، ديگر آن وقت نمیشود صحبت کرد:
ای که دستت میرسد کاری بکن، پيش از آن کز تو نيايد هيچ کار
ما حرفمان را بزنيم آقا گوش نمیکنند آن ديگر به من و شما مربوط نيست مقام معظم رهبری فرمودند بگوييد و بگذريد آقا حرفت را بزن، پذيرفت پذيرفت نپذيرفت آن ديگر به شما مربوط نيست، حالا جلسه آينده به شرط حيات من در امر به معروف و نهی از منکر، که دو ويژگی از ويژگیهای ديگر انسانهای ارزشمند و کسانی که امکانات خدا به اينها داده، بحثی را محضر عزيزان عرض خواهيم کرد، ما دنبال نتيجه نبايد باشيم عرض کردم گذشته امام حسين آموخت به وظيفه عمل کنيد، دنبال نتيجه نباشد سيدالشهداء کربلا آمد برای عمل به وظيفه از نگاه کسانی که سطحی نگاه میکردند به دنيا قيام امام حسين را با شکست میديدند و همين را هم گفتند فرزدق در يکی از منازل بين راه با حضرت اباعبدالله الحسين رو به رو شد آقا فرمودند از کوفه چه خبر؟ گفت آقا اين مردم کوفه: «قلوبهم معك و سيوفهم عليك»[5] قلبهايشان با شماست شمشيرها با بنیاميه است گفت صلاح نمیدانم کوفه برويد، کوفه شرائط مناسبی نيست امام آمدند، امام به وظيفه عمل میکند اين درسنامه کربلاست ما اگر میخواهيم مشمول رحمت خدا قرار بگيريم، نماز را يک اهتمام جدی بدهيم اين يک، دوم زکات را آنهايي که مشمول زکات هستند، در غلات اربعه و اغنام ثلاثه و در آن نقدين اين زکاتی که کسانی که مشمول زکات هستند کسانی که خمس به اينها تعلق گرفته، من اين هشدار را از امام صادق محضر عزيزان عرض کنم، امام صادق فرمود: «مَنْ مَنَعَ حَقَ اللَّهِ فِي مَالِهِ»[6] اگر کسی حق خدا را از مال خودش خارج نکرد: «انفق مثليه فی الباطل» ، دو برابرش را در باطل بايد هزينه کند، آنیکه تکليف است نمیدهد، دو برابر را به ناحق ازش میبرند، بارها من ديدم کسانی که آقا پولم را خوردند و بردند، میگويم آنجای که بايد وظيفهات میپرداختی دادی، حالا بياور روی کاغذ حساب کن، ببين چقدر به ناحق بردند و تو به ناحق در جاي خودش ندادی حق را بايد ادا میکردی ناحقی کردی، نماز، زکات: «وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ»[7] اطاعت از پيغمبر کسانی که اين سه ويژگی را رعايت میکنند قرآن میفرمايد: «لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون»[8] شايد مورد رحمت قرار بگيريد اين هم يک هشدار است يعنی آقا يک وقت نماز مغرورت نکند، اگر کار خير میکني، غرور سراغت نيايد، نگوييد ما اين کارها را کرديم، بازهم اين حالت خوف و رجاء درت باشد: «لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون»[9] اين کار را بکنيد شايد مشمول رحمت الهی واقع شديد و قرار گرفتيد، يعنی غرور نبايد عبادت برای ما بياورد، کارهای خير و عام المنفعه نبايد ما را مغرور بکند، آقا ما اطاعت از پيغمبر میکنيم ديگر جای ما واقعاً بهشت است: «لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون»[10] اين سه نکته که من اين را هم اضافه کنم.
بحث تکميلی هم در اين فرصت محضر عزيزان اضافه کنم، ببينيد در اين آيه شريفه در پيوند با خدا مسائل عبادی نماز، در ارتباط اجتماعی مسائل اقتصادی زکات، در مسائل سياسی و حکومتی: «أَطيعُوا الرَّسُولَ»[11] هرسه کنار هم انسان را نجات میدهد با خدا باشيد برای خدا با مردم همراهی کنيد و کمک و اطاعت از رسول را فراموش نکنيد، اين سهتا اگر کنار هم آمد قرآن میفرمايد: «لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون»[12] اما اينجا آن بحثی که يکی از عزيزان سؤال پرسيده من پاسخی بدهم، يک کسی گفت آقا چرا نمازهای ما اثر نمیکند، نماز بايد معراج باشد، میگويدآقا چهل، پنجاه سال نماز خواندم نشده آنی که بايد بشود، تحولی که بايد ايجاد بشود، اتفاقی که بايد بيفتد اصلاً اقامه نماز آسيبهای نماز چيست؟ چه چيزهای آسيب است برای نمازهای ما، من چندتا مطلب را از روايات معصومين يادداشت کردم اينها را هم در کنار اهميت به نماز عزيزان رعايت کنيم، اگر خدای ناخواسته اگر در جمع کسی هست که اينها درش هست تا فرصت هست اصلاح کند، اينها نمیگذارد نماز نماز بشود، عبادت حقيقتاً خودش را پيدا کند، اينها آسيبهای نماز است، يکی از آسيبهای نماز که انسان را از آن حقيقت بندگی دور میکند عاق پدر و مادر است، نشود کربلا بياييم دل شکسته پدر و مادر بدرقه راه ما باشد، عاق پدر و مادر يکی از آثار قطعیاش امام صادق میفرمايد بطلان نماز، و عدم پذيرش نماز است، در کتاب شريف کافی جلد دوم امام صادق میفرمايد: «مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَيْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ»[13] اگر کسی به پدر و مادر يک نگاه دشمنانهای بکند، نگاه خشمگينانه، و حال آنکه پدر و مادرش هم در حقش بدی کرده، بدی کردند:
من بد کنم و تو بد مکافات کنی، پس فرقی ميان من و تو چيست بگو
بابا آن بدی کرد تو خوبی کن، راوی آمد به امام سجاد عرض کردم آقا میخواهم حق مادر را اداء کنم چه کنم؟ آقا فرمود هر کاری بکنی حقشان اداء نمیشود جز در يک صورت، پدر و مادر برده باشند اينها را بخری، آزاد کنی، خانه برايشان خريدی، ما اين قدر پول در کارتشان میريزی، فرمانشان را میبری وظيفه است، امام فرمود به هرجا رسيدی از پدر و مادرتان است الآن اين جمع محترمی که اينجا هستيد، دارای هر رتبه، مقام، جايگاه، امکاناتی هستيد اگر پدر و مادر نبودند شما نبوديد يقين بدانيد، حالا اگر پدر و مادری هم ظالم بود امام صادق فرمود حق نداريد نگاه خشمگينانه به آنها بکنيد و اگر نگاه خشمگينانه کردی: «لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً»[14] خدا نمازش را قبول نمیکند، يکی از آسيبهای نماز بیتوجهی و کوتاهی نسبت به حقوق پدر و مادر است، عزيزانی که پدر و مادرهايتان زنده هستند، بشنويد آقای ابیبلاد خياط آمد خدمت امام ششم از حقوق والدين سؤال کرد، آقا فرمودند ابیبلاد وقتی در محضر پدر و مادر نشستهای مثل عبد ذليل بنشين، پايت را دراز نکن، سرش را گذاشته مشرق، پايش را گذاشت مغرب جلو پدر و مادر، شما پرفسور مادر بیسواد، اگر اين مادر بیسواد نبود توی پرفسور نبودی، شمايي ميلياردر اگر اين پدر فقير نبود، تويي ميلياردر امروز نبودی، گاهی اوقات توهين نکنيم، نمیفهميد حالتان نيست، شما آدم ديروز هستيد، سرتان نمیشود ساکت باش، اينها آقا میپيچيدت بهم در معنويت ادب داشته باشيم، امام فرمود در محضر پدر و مادر مثل عبد ذليل بنشينيد صدايتان را بالاتر از صدای آنها نبريد، بابايت اگر با تو حرف میزند تو يک درجه آهستهتر حرف بزن، مادر دارد به تو سخن میگويد ولوم صدايت را بياور پايين، امام فرمود نگاه خشمگينانه به اينها نيفکنيد در راه رفتن به اينها پيشی نگيريد، مادرت، پدرت اگر دارد آهسته حرکت میکند تو يک قدم عقبتر برو، اينها دستور رئيس مذهب است امام صادق عليهالسلام، آقا فرمود اگر چيزی از شما میخواهند که خودشان امکان برايشان هست که فراهم کنند نگو خودتان میتوانيد، میگويد آقا فلان چيز بگير و بياور نگو آقا کارتت را بده، تا بروم بخرم، بابايت پول دارد ميلياردر نگو، انجام بده، بعد امام فرمودند حتی اگر پدر و مدر کتکت میزنند زير ضربات کتک دعايشان کن، بگو: «غفر الله لكما»[15] اينها اثر تربيتی دارد، ما در برابر پدر و مادرهايمان مراقب باشيم دقت کنيد، ادب را رعايت کنيم، از آسيبهای ديگر نماز، غيبت کردن لا اله الا الله، اينکه به قول يک بنده خدايي میگفت نقل هر مجلسی است، بعد میگويد نماز شب میخوانم چيزی ازش در نمیآيد خب میزنی خرابش میکنی، امام باقر عليهالسلام فرمود مردم: «الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ»[16] نگهداشتن عمل از انجام عمل سختتر است، نگهش بدار، کربلا چند روز آمدی، میتوانی خرابش نکنی، اين زيارت را میتوانيم خرابش نکنيم تا لحظه آخر زندگی، گاهی اوقات میبينيد طرف هنوز از حرم خارج نشده، حرم در حرم گذاشت، هنوز ليلةالقدرش سحر نشده نابود کرده، هنوز از سر سجاده بر نخواسته نماز را همانجا گذاشته، ما مراقب باشيم غيبت يکی از آسيبهاست من خدا رحمت کند مرحوم حضرت حجتالاسلام و المسلمين حاجآقای فاطمینيا را، شادی ارواح همه بزرگان فراموشم شد اول منبر هم بگويم، حالا میگويند هر چيزی وقتی که يادتان آمد وقت را مغتنم بدانيد.
ايام مصادف با سالگرد شهادت شهيد محراب حضرت آيتالله آقای حاج سيد عبدالحسين دستغيب دومين امام جمعه شهيد کشور اسلامی ما و خدا رحمت کند همه در گذشتگان، بزرگان علما، مرحوم حاجآقای فاطمینيا، مرحوم حاج شيخ حسنعلی نخودکی و عرفا و بزرگانی که در جوار امام حسين آرميدهاند صلواتی ختم نماييد.
يک وقتی من از خود حاجآقای فاطمينيا شنيدم ايشان گفتند که يک کسی را من ديدم در مشهد که شش ماه اين آقا با آقای حاج شيخ حسنعلی نخودکی مأنوس بود، گفت مرحوم آقای حاج شيخ حسنعلی نخودکی بالاخره دارای کرامتهای بود کارهای عجيبی میکرد طیالارض داشت، نان خشک بر میداشت دعا میخواند میداد سرطانی سرطانی خوب میشد، چرا؟ قرآن وعده داده در سوره يس: «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون»[17] تو بندهای باش که من میخواهم اختياراتم را به تو میدهد، اين استجابت دعا همين است بعضیها را خدا ولايت تکوينی به اينها میدهد، گفتند آقای حاج شيخ حسن نخودکی که من حتی از معاصرين زمان ما، از روح آقای حاج شيخ حسنعلی و مضجع او و قبر او برکاتی گرفتم، حالا بماند من وقت مجلس را نگيرم، گفتند به اين آقايي، آن آقايي که شش ماه خودش از اهل دل بود، صاحب نفس بود، گفتم آقای حاج شيخ حسنعلی اصفهانی چه کار میکرد که خدا اين همه بهش لطف کرده بود؟ گفتند آن آقا يک مقداری فکر کرد، تأمل کرد بعد از اين جمله را گفت، گفت آقای حاج شيخ حسنعلی از اسماء استفاده میکرد آثارش را نگه میداشت يعنی اگر نماز میخواند خرابش نمیکرد، حرم میآمد حرم را در حرم رها نمیکرد، مردم حفظ عمل مهم است و الا عمر که دارد میگذرد، ما از اين خدماتمان، از اين معنويتها میتوانيم حفاظت کنيم، میتوانيم نگهداری کنيم، اين نگهداری مهم است، حفظ عمل مهم است که امام باقر فرمود: «الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ»[18] يکی از کارهای که عمل ما را نابود میکند غيبت است، اين روايت را هم بشنويد از پيامبر اکرم، پيامبر فرمود: «مَنِ اغْتَابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَةً»[19] اگر کسی غيبت مرد مسلمان يا زن مسلمانی کرد: «لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَعَالَى صَلَاتَهُ وَ لَا صِيَامَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً»[20] چهل روز نماز و روزههايش پذيرفته نمیشود: «إِلَّا أَنْ يَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُه»[21]مگر آن صاحب غيبت ببخشد و حلال کند، خب چه میکند اين غيبت، و يک گناه رايجی که گاهی اوقات سر زبان است، و اينکه میگويند زبان جزء پر مسئوليتترين اعضاء و جوارح ماست، علمای علم اخلاق میگويند تا صد و هشتاد و گناه زبان انجام میدهد زبان يکی از ويژگیهايش اين است که عزيزان تا نفس آخر کار ازش میآيد در مقدسترين مکانها میتواند گناه بکند، زبان محدوديت مکانی ندارد، محدوديت زمانی ندارد، محدوديت سنی ندارد، گناهان زبانی اصلاً قابل مقايسه با بعضی از گناهان نيست، لذا مرحوم امام هم در اربعين حديث اشاره دارند، اينکه اولياء توصيه میکنند مديريت زبان کنيد، آقا حواست به زبانت باشد مراقب باش اين زبان يک وقت میبينيد لب به غيبت میگشايد اعمال را نابود میکند تهمت میزند اعمال را ضايع میکند اين از آسيبهای که به نماز ما وارد میشود بحث غيبت است که انشاءالله اين را به ديگران منتقل کنيم، خودمان هم مراقب باشيم و مواظب باشيم در محضر ما غيبت نشود و خودمان هم عمل نکنيم، از نکات ديگر خود سبک شمردن نماز سبب تضييع نماز میشود در يک حديثی رسولالله فرمود کسانی که نماز را سبک میشمارند ولی هر وقتی شد نماز ظهر و عصرش را چهار بعد از ظهر، نماز صبحش را نماز لب طلايي میخواند زمانی میخواند که ديگر سلام نماز را میدهد طلوع آفتاب مشاهده میشود نماز مغرب و عشاء را میگذارد نيمه شب کارهای دنيايي برايش مهمتر از خداست، من يک جمله بگويم اين را در خلوت خودتان به خودتان نمره بدهيد، جبرئيل بر پيغمبر نازل شد يا رسولالله خدا میفرمايد به بندگان ما بگو میخواهيد بدانيد نزد ما چه مقامی داريد اين دومی ندارد، اين را در خلوتمان رو خودمان کار کنيم، خطاب شد خدا میفرمايد به بندگان بگو تو خودتان مراجعه کنيد ببينيد خدا نزد شما چه جايگاهی دارد، به همان اندازه که خدا در زندگیتان اهميت دارد در خانه خدا اهميت دارد خدا حرف اول است در خانه خدا حرف اول است، اول خدا بعداً کار، اول خدا بعداً مکالمه و صحبت و روابط و مسائل خدا میفرمايد اول تو را قرار میدهم يا ربّ تو را لبيک پاسخ میدهم من اين را هم گذرا عرض کنم نبی مکرم اسلام میفرمايد آنهايي که نماز را سبک میشمارند يکی از درسهای کربلا درس اهتمام به نماز اول وقت است، ما ديگر بر گشتيم خدا حجت بر ما تمام کرده، ديگر نماز اول وقت نبايد تغيير پيدا کند، پيغمبر فرمود هجده مشکل در زندگی کسانی که نمازهايشان را اهميت نمیدهد، میخواند ولی هر وقت که شد، ششتايش مال دنياست، من ششتای دنيايي را بگويم، پيغمبر فرمود: «يَرْفَعُ اللَّهُ الْبَرَكَةَ مِنْ عُمُرِهِ»[22] زندگی میکند روز را به شب میرساند ولی چيزی ازش در نمیآيد، غربالی میکند زندگی را میبيند دستاوردی ندارد، عمر بیبرکت: «يَرْفَعُ اللَّهُ الْبَرَكَةَ مِنْ رِزْقِه»[23] مالش میشود بیبرکت يا خوب جمع میکند ولی اينها برايش گوارا نيست نمیتواند صرف کند، خرج کند، يا صبح تا شب میدود میگويد هشتمان گرو نهمان است، من هر کسی میآيد میگويد مشکل دارم اول میگويم نماز میخوانی؟ و چگونه میخوانی؟ در بندگی خدا کم نمیگذاری: «وَ يَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سِيمَاءَ الصَّالِحِينَ مِنْ وَجْهِهِ»[24] رسولالله فرمود نو را از چهرهشان بر میدارند، نور را بر میدارند يعنی اينکه ديگر گرايي ندارد دنبال حقش میرود نمیرسد حرفش را نمیپذيرد: «وَ يَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سِيمَاءَ الصَّالِحِينَ مِنْ وَجْهِهِ»[25]، «وَ لَا يَرْتَفِعُ دُعَاؤُهُ إِلَى السَّمَاءِ»[26] يکی از عواملی که سبب میشود دعاء مستجاب نمیشود همين است: «لَيْسَ لَهُ حَظٌّ فِي دُعَاءِ الصَّالِحِين»[27]در صالحين هم شريکش نمیکنند: «و لا حظ له فی الاسلام» ، اين که اين جوری نماز میخواند از اسلام هم بیبهره است بسنده کنم و نکته پايانی پيامبر فرمود کسانی که رکوع و سجودشان را درست انجام نمیدهند هنوز نرفته سجده، سر بلند کرده، پيشانی رو مهر است پاهای در هواست بلند میشود، بابا دقت کنيم وقت بگذار برای نمازت، غراب نباشد مثل کلاغی که نوک به زمين میزند آقا نماز میخوانی؟ نديديم چيزی خب اين نوع نماز خواندن محل بحث است، بسنده کنيم چهار شنبه است کربلا هستيم، برويم در خانه علی ابن موسیالرضا.
«السلام عليک ايها الامام الرئوف» عرض ادبی به نوه آقا کنيم:
السلام ای شهيد خراسانی، ای پناه همه بیپناهان
تو جگر گوشهای مرتضايي، تو علی ابن موسیالرضايي
از آقا چه میخواهی؟ از خيلی از بزرگان من شنيدم، دوتا عزيز برای امام رضا خيلی مورد عنايت است، يکی مادر بزرگش فاطمه زهراء و يکی هم جواد الائمه، آقا را به اين دو عزيز قسم میدهيم:
جان زهراء و جان جوادت، وقت مردن کن از ما عيادت
ای رضاجان، ای رضاجان، ای رضاجان، به به ای رضاجان، اباصلت میگويد آقا عبا به سر کشيده وارد حجره شد فرمود اباصلت در خانه را ببند، ديگر به کسی اجازه ملاقات نده، میگويد آقا در حجره مثل مار گزيده به خود میپيچيد:
تن پر ز زهر و پر درد، نه طبيب و نه دوايي
چه کند غريب بیکس، که ندارد آشنايي
ز مُژه میسوخت، به زبان حال میگفت
پسرم تقی کجايي، ز پدر چرا جدايي
اباصلت میگويد ديدم يک آقازادهای در صحن منزل نمايان شد، آقا شما چه کسی هستيد؟ فرمود من جوادالائمه هستم، آقا درها بسته بود از کجا وارد شديد؟ آقا فرمود همان خدايي که ما را از مدينه به طوس آورد، قادر است از درهای بسته داخل کند، وارد حجره بسته بابا شد سر بابای غريب را به دامن گرفت، حسینیها کربلا کنار قتلگاه، علی ابن موسیالرضا سر در کنار جوادالائمه جان به جان آفرين تسليم کرد، اما همه بگوييم غريب حسين، اينجا قاعده بر عکس شد، اينجا به جای اينکه جوان سر بابا را به دامن بگيرد، حسين سر علی را به دامن گرفت، باز هم بگو غريب حسين.
[1] نور56.
[2] زاد المعاد - مفتاح الجنان ص512.
[3] نور56.
[4] نور56.
[5] نوادر المعجزات في مناقب الأئمة الهداة عليهم السلام ص242.
[6] من لا يحضره الفقيه ج2 ص7.
[7] نور56.
[8] نور56.
[9] نور56.
[10] نور56.
[11] نور56.
[12] نور56.
[13] الكافي (ط - الإسلامية) ج2 ص349.
[14] الكافي (ط - الإسلامية) ج2 ص349.
[15] تفسير العياشي ج2 ص285.
[16] الكافي (ط - الإسلامية) ج2 ص296.
[17] يس82.
[18] الكافي (ط - الإسلامية) ج2 ص296.
[19] جامع الأخبار(للشعيري) ص146.
[20] جامع الأخبار(للشعيري) ص146.
[21] جامع الأخبار(للشعيري) ص146.
[22] فلاح السائل و نجاح المسائل ص22.
[23] فلاح السائل و نجاح المسائل ص22.
[24] فلاح السائل و نجاح المسائل ص22.
[25] فلاح السائل و نجاح المسائل ص22.
[26] فلاح السائل و نجاح المسائل ص22.
[27] فلاح السائل و نجاح المسائل ص22.