💥امام مهدی(عج) در کلام امام صادق(ع)
بسمالله الرحمن الرحيم
الحمدلله ربّ العالمين و صلّ الله علی سيدنا و نبينا حبيب الهیالعالمين ابیالقاسم المصطفی محمد و علی اهل بيته، الائمة الهداة المهديين لاسيما بقية الله المنتظر حجة ابن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه الشريف.
با عرض سلام و احترام محضر شما عزيزان بيننده و شنونده برنامه چهارده معصوم که به ياد و بود فقيد سعيد شادروان مرحوم آقای حاج ابراهيم يقطين رضوانالله تعالي عليه و اهلبيت محترمه ايشان، مرحوم آقای حاج مسعود يقطين و همه در گذشتگان صبيه مکرمه ايشان و همه منسوبين اين خانواده محترم منعقد است در هشتمين جلسه به نام نامی امام صادق هشتيم معصوم و ششمين امام، سخنی را از فرمايشات امام صادق با محوريت امام زمان، چون ايام ايام ميلاد با سعادت امام زمان و ايام اعياد شعبانيه است در سخنی در عظمت، شخصيت امام زمان ابتداءً اين جمله را از فرمايشات امام صادق نقل کنم شخصی محضر امام صادق سلامالله عليه مشرف شد و به حضرت عرض کرد که آقا آن قائم و آن حجت عدالت گستر شما هستيد؟ آقا فرمودند: «لا»[1] من نيستم بعد حضرت فرمودند: «وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي»[2] من اگر درک میکردم صاحبالزمان را در طول عمرم: «لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي»[3] در طول زندگانیام به او خدمت میکردم اين روايت بيانگر عظمت امام زمان است که شخصيتی مثل امام صادق عليهالسلام میفرمايد من خدمتگذاری میکردم به صاحبالزمان اگر او را درک میکردم، در سخنی در کتاب اثبات الهدی جلد سوم امام صادق عليهالسلام میفرمايد: «يا ابابصير»[4]، خطاب سخن به يکی از اصحاب خودشان ابابصير است، امام میفرمايند: «يا أبا بصير طوبى لشيعة قائمنا»[5] خوشا به حال شيعيان قائمما کسانیکه در دوران غيبت شيعيان مهدی صاحبالزمان هستند: «المنتظرين لظهوره في غيبته»[6] اينها در دوران غيبت حضرت در آخرالزمان انتظار میکشند ظهور او را در دوران غيبتش که امام با عبارت: «طوبی»[7] خوشا به حال آنها ياد میفرمايد: «و المطيعين له»[8] نه تنها فقط انتظار میکشند بلکه مطيع حضرت هم هستند يعنی در اين دوران غيبت هم منتظر هستند هم مطيع اوامر ولايت هستند، آنچه که حضرت میپسندد انجام میدهند، و آنچه که مرضی امام زمان نيست اينها انجام نمیدهند: «و المطيعين له»[9] اينها مطيع هستند از برای امام زمان در عصر غيبت منتظرند: «و المطيعين له في ظهوره»[10] در عصر ظهور مطيع و اطاعت کننده حضرت هستند بعد حضرت میفرمايد: «أولئك أولياء اللّه الذين لا خوف عليهم و لا هم يحزنون»[11]حضرت میفرمايد از مصاديق اولياء خدا هستند که قرآن میفرمايد: «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون»[12] اولياء خدا کسانی هستند که نه ترس و نه حزن سراغ اينها نمیآيد حضرت منتظران واقعی امام زمان را میفرمايد اينها هم از مصاديق اولياء الهی هستند که اينها دچار خوف و دچار حزن نمیشوند من اشارهای کنم روی واژه خوف و واژه حزن، خوف به آن نگرانیهايي گفته میشود که مربوط به آينده زندگی است حزن مربوط به آن نگرانیهايي است که مربوط به گذشته زندگی است. شما بعضی از مردم را مشاهده میکنيد يا درگير گذشته خود هستند يا در هراس و ترس و دلهره آينده نيامده هستند بعضیها در تأسف گذشته به ندامت و پيشيمانی و متأسفانه گاهی اوقات سبب میشود که انسان مستأصل میشود در حسرت گذشته الآن خودش را هم دارد از دست میدهد و بعضیها الآن خودشان را برای آينده نيامده دارند تباه میکنند و خراب میکنند کما اينکه شما شاهد هستيد بخشی از فعاليتهای اقتصادی مردم برای نياز الآن نيست برای آينده نيامده است اما به چه قيمتی؟ به قيمت ترک وظايف امروز، من نمازم را واجباتم را حجم را، صله رحمم را تکاليفی که امروز به عهده من است اينها را دارم فراموش میکنم ترک میکنم کنار میگذارم پرداختن به کارهايي که مربوط به آيندهای است که هنوز نيامده و معلوم نيست زنده باشم يا نباشم اين اشتباه است اولياء الهی نه در نگرانیهای آينده بسر به میبرند نه در حسرت و حزن گذشته هستند. به قول مرحوم امام ميزان حال فعلی است الآن که در مسير هستند مورد تأييد هستند لذا کسی که الآن دارد سالم و پاک زندگی میکند گذشته هم اگر لغزشی داشته، پاکی امروز او دليل بر انشاءالله مغفرت کارهای گذشته اوست و آينده را هم خدا به حضرت موسی فرمود موسی ما عبادت آينده را جلوجلو از شما نخواستيم شما هم رزق و روزی آينده را جلوجلو از ما طلب نکنيد انسانهای منتظر امام صادق میفرمايد اينها از مصاديق اولياء هستند که نه دچار حزن میشوند و نه دچار خوف، انشاءالله که خداوند همه ما را از مصاديق اولياءالله قرار بدهد توفيقات همه عزيزان را از خداوند منان خواستارم و السلام عليکم و رحمتالله و برکاته.
[1] الغيبة( للنعماني) النص ص245.
[2] الغيبة( للنعماني) النص ص245.
[3] الغيبة( للنعماني) النص ص245.
[4] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج5 ص91.
[5] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج5 ص91.
[6] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج5 ص91.
[7] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج5 ص91.
[8] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج5 ص91.
[9] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج5 ص91.
[10] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج5 ص91.
[11] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج5 ص91.
[12] يونس62.