💥امام مهدی(عج) در کلام امام صادق(ع)

 

 

بسم­الله الرحمن الرحيم

الحمدلله ربّ العالمين و صلّ الله علی سيدنا و نبينا حبيب الهی­العالمين ابی­القاسم المصطفی محمد و علی اهل بيته، الائمة الهداة المهديين لاسيما بقية الله المنتظر حجة ابن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه الشريف.

با عرض سلام و احترام محضر شما عزيزان بيننده و شنونده برنامه چهارده معصوم که به ياد و بود فقيد سعيد شادروان مرحوم آقای حاج ابراهيم يقطين رضوان­الله تعالي عليه و اهل­بيت محترمه ايشان، مرحوم آقای حاج مسعود يقطين و همه در گذشتگان صبيه مکرمه ايشان و همه منسوبين اين خانواده محترم منعقد است در هشتمين جلسه به نام نامی امام صادق هشتيم معصوم و ششمين امام، سخنی را از فرمايشات امام صادق با محوريت امام زمان، چون ايام ايام ميلاد با سعادت امام زمان و ايام اعياد شعبانيه است در سخنی در عظمت، شخصيت امام زمان ابتداءً اين جمله را از فرمايشات امام صادق نقل کنم شخصی محضر امام صادق سلام­الله عليه مشرف شد و به حضرت عرض کرد که آقا آن قائم و آن حجت عدالت گستر شما هستيد؟ آقا فرمودند: «لا»[1] من نيستم بعد حضرت فرمودند: «وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ‏ أَيَّامَ‏ حَيَاتِي‏»[2] من اگر درک می­کردم صاحب­الزمان را در طول عمرم: «لَخَدَمْتُهُ‏ أَيَّامَ‏ حَيَاتِي‏»[3] در طول زندگانی­ام به او خدمت می­کردم اين روايت بيانگر عظمت امام زمان است که شخصيتی مثل امام صادق عليه­السلام می­فرمايد من خدمت­گذاری می­کردم به صاحب­الزمان اگر او را درک می­کردم، در سخنی در کتاب اثبات الهدی جلد سوم امام صادق عليه­السلام می­فرمايد: «يا ابابصير»[4]، خطاب سخن به يکی از اصحاب خودشان ابابصير است، امام می­فرمايند: «يا أبا بصير طوبى‏ لشيعة قائمنا»[5] خوشا به حال شيعيان قائم­ما کسانی­که در دوران غيبت شيعيان مهدی صاحب­الزمان هستند: «المنتظرين لظهوره في غيبته»[6] اين­ها در دوران غيبت حضرت در آخرالزمان انتظار می­کشند ظهور او را در دوران غيبتش که امام با عبارت: «طوبی»[7] خوشا به حال آن­ها ياد می­فرمايد: «و المطيعين له»[8] نه تنها فقط انتظار می­کشند بلکه مطيع حضرت هم هستند يعنی در اين دوران غيبت هم منتظر هستند هم مطيع اوامر ولايت هستند، آنچه که حضرت می­پسندد انجام می­دهند، و آن­چه که مرضی امام زمان نيست اين­ها انجام نمی­دهند: «و المطيعين له»[9] اين­ها مطيع هستند از برای امام زمان در عصر غيبت منتظرند: «و المطيعين له في ظهوره»[10] در عصر ظهور مطيع و اطاعت کننده حضرت هستند بعد حضرت می­فرمايد: «أولئك أولياء اللّه الذين لا خوف عليهم و لا هم يحزنون‏»[11]حضرت می­فرمايد از مصاديق اولياء خدا هستند که قرآن می­فرمايد: «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏»[12] اولياء خدا کسانی هستند که نه ترس و نه حزن سراغ اين­ها نمی­آيد حضرت منتظران واقعی امام زمان را می­فرمايد اين­ها هم از مصاديق اولياء الهی هستند که اين­ها دچار خوف و دچار حزن نمی­شوند من اشاره­ای کنم روی واژه خوف و واژه حزن، خوف به آن نگرانی­هايي گفته می­شود که مربوط به آينده زندگی است حزن مربوط به آن نگرانی­هايي است که مربوط به گذشته زندگی است. شما بعضی از مردم را مشاهده می­کنيد يا درگير گذشته خود هستند يا در هراس و ترس و دلهره آينده نيامده هستند بعضی­ها در تأسف گذشته به ندامت و پيشيمانی و متأسفانه گاهی اوقات سبب می­شود که انسان مستأصل می­شود در حسرت گذشته الآن خودش را هم دارد از دست می­دهد و بعضی­ها الآن خودشان را برای آينده نيامده دارند تباه می­کنند و خراب می­کنند کما اين­که شما شاهد هستيد بخشی از فعاليت­های اقتصادی مردم برای نياز الآن نيست برای آينده نيامده است اما به چه قيمتی؟ به قيمت ترک وظايف امروز، من نمازم را واجباتم را حجم را، صله رحمم را تکاليفی که امروز به عهده من است اين­ها را دارم فراموش می­کنم ترک می­کنم کنار می­گذارم پرداختن به کارهايي که مربوط به آينده­ای است که هنوز نيامده و معلوم نيست زنده باشم يا نباشم اين اشتباه است اولياء الهی نه در نگرانی­های آينده بسر به می­برند نه در حسرت و حزن گذشته هستند. به قول مرحوم امام ميزان حال فعلی است الآن که در مسير هستند مورد تأييد هستند لذا کسی که الآن دارد سالم و پاک زندگی می­کند گذشته هم اگر لغزشی داشته، پاکی امروز او دليل بر انشاءالله مغفرت کارهای گذشته اوست و آينده را هم خدا به حضرت موسی فرمود موسی ما عبادت آينده را جلوجلو از شما نخواستيم شما هم رزق و روزی آينده را جلوجلو از ما طلب نکنيد انسان­های منتظر امام صادق می­فرمايد اين­ها از مصاديق اولياء هستند که نه دچار حزن می­شوند و نه دچار خوف، انشاءالله که خداوند همه ما را از مصاديق اولياءالله قرار بدهد توفيقات همه عزيزان را از خداوند منان خواستارم و السلام عليکم و رحمت­الله و برکاته.

 

[1] الغيبة( للنعماني) النص ص245.

[2] الغيبة( للنعماني) النص ص245.

[3] الغيبة( للنعماني) النص ص245.

[4] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج‏5 ص91.

[5] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج‏5 ص91.

[6] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج‏5 ص91.

[7] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج‏5 ص91.

[8] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج‏5 ص91.

[9] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج‏5 ص91.

[10] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج‏5 ص91.

[11] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج‏5 ص91.

[12] يونس62.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه