جلسه چهارم مجلس چهارده معصوم(ع)، امام مهدی(عج) در کلام امام حسن مجتبی(ع)
بسمالله الرحمن الرحيم
الحمدلله ربّ العالمين و صلّ الله علی سيدنا و نبينا حبيب الهیالعالمين ابیالقاسم المصطفی محمد و علی اهل بيته، الائمة الهداة المهديين المکرمين لاسيما بقية الله المنتظر حجة ابن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه الشريف.
عرض سلام و احترام دارم خدمت تمامی عزيزانی که بيننده و شنونده برنامه چهارده معصوم هستيد که به ياد مرحوم مغفور جنتمکان خلد آشيان آقای حاج ابراهيم يقطين رضوانالله تعالي عليه و اهل بيت محترمه ايشان و آقازاده مرحوم ايشان مرحوم آقای حاج مسعود يقطين و صبيه مکرمه و تمامی در گذشتگان از اين فاميل محترم منعقد است در چهارمين جلسه از جلسات چهارده معصوم و در هفدمين روز از ماه شعبان المعظم هستيم، نکتهای را من محضر عزيزان در اين جلسه چهارم که به نام نامی امام مجتبی است معصوم چهارم، از فرمايشات آقا امام حسن مجتبی در کتاب بشارة الاسلام نسبت به وضعيت دوران غيبت حضرت امام نکتهای را بيان میفرمايند که: «لَا يَكُونُ الْأَمْرُ الَّذِي تَنْتَظِرُونَهُ حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ»[1] وجود مقدس امام حسن میفرمايد امری که مردم انتظارش را میکشند: «لَا يَكُونُ الْأَمْرُ الَّذِي تَنْتَظِرُونَهُ»[2] اين امر ظهور و ظهور حضرت که در انتظار آن هستند قبل از ظهور امام میفرمايد در عصر غيبت اين اتفاقات میافتد به واسطه طولانی شدن غيبت کار مردم به جايي میرسد که حتی: «حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ»[3] بعضیها از بعضیها تبری میجويند يعنی يک حالت دوگانگی دو رویی نامهربانی در جامعههای اسلامی شکل میگيرد. در اين غيبت طولانی امام زمان بعضیها بد امتحان پس میدهند. ما سابقاً عرض کرديم که علی علیهالسلام فرمود امتحان خوب پس دادن پاداشش اين است که در قيامت با من و در درجه من و در جايگاه من قرار میگيريد لذا در اين آزمون سخت امام مجتبی اشاره میفرمايد که بعضیها از بعضیها تبری و بيزاری میجويند: «وَ يَتْفُلُ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ»[4] به واسطه همين غيبتی که طولانی میشود کار به جايي میرسد که بعضیها در صورت برخی ديگر آبدهان میاندازند يعنی حرمتها شکسته میشود بیحرمتیها رواج پيدا میکند حالا آب در صورت يکديگر انداختند کنايه از اين است که برای يکديگر ديگر ارزشی قائل نيستند حرمتی قائل نمیشوند حرمتها ضايع میشود شکسته میشود اينها جزء آسيبهايي است که بعضیها به خاطر ضعف ايمان در دوران غيبت امام زمان و عصر غيبت برای اينها رقم میخورد و نکته ديگر حضرت میفرمايد: «وَ يَشْهَدَ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ بِالْكُفْرِ»[5] کار به جايي میرسد که بعضیها شهادت به کفر بعضی ديگر میدهند مسلمان هستند شيعه هستند، نسبت کافر بودن را به يکديگر میدهند و اين طور در برابر يکديگر صفآرايي میکنند، همديگر را تخريب میکنند: «وَ يَلْعَنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً»[6] امام حسن میفرمايد بعضی از مسلمانها بعضی ديگر را لعنت میکنند دشنام میدهند و لعن میکنند اينها جزء وضعيتهايي است که امام حسن میفرمايد در عصر غيبت امام زمان اتفاق میافتد که عزيزان اين حکايت از اين میکند که روزگار روزگاری پر مسئوليت و پر مخاطرهای است که گاهی اوقات مسلمان جلو مسلمان اين گونه صفآرايي کند، الآن شما میبينيد وضعيتی که گاهی اوقات در بين جوامع اسلامی بعضی از گروههای اسلامی بعض ديگر را لعن میکنند سب میکنند نسبت کفر میدهند مسلمان مسلمان را کافر حساب میکند اين فرقه گمراه داعشیها و سلفیها و وهابیها که گروه ديگر اسلامی را کافر میدانند و اينها را مرتد میدانند اين همين وضعيتی است که امام حسن تبيين میکنند در عصر غيبت، بعد که به اينجا سخن حضرت رسيد يکی از اصحاب از امام حسن سؤال کرد که آقا در چنين زمانی چه ارزشی دارد؟ بالاخره انسان در چنين زمانی باشد و زندگی کند با اين سختیها با اين تکفيرها، امام حسن فرمودند: «الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ يَقُومُ قَائِمُنَا وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ»[7] حضرت فرمودند در اين شرائط سخت و دشواری که مسلمانها با يکديگر اين گونه زاويه میگيرند خير تماماً در چنين زمانی است چون در اين دوران امام زمان قائم ما قيام میکند: «وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ»[8] و تمام اين جرياناتی که امام حسن فرمودند اتفاق میافتد توهينها و تبری جستنها و نسبتهای کفر به يکديگر دادن لعنت کردن با آمدن زمان که امامت میکند و رهبری میکند عالم اسلام را تمام اين کدورتها و تيرگیها و نفرتها را وجود مقدس امام زمان بر میدارد لذا وقتی که حضرت ظهور میکند قلوب بشريت انسجام پيدا میکند مهر و محبت حاکم میشود دو روييها و نفاقها و کدورتها رخت بر میبندد و همه انسانها خود را از يک پدر و مادر، مرزهای جغرافيايي برداشته میشود و اين محدوديتهايي که ما امروز در ساختار کشورها میبينيم آن زمان ديگر رخت میبندند چون در رأس جامعه شخصيتی است که امام است برای ارض، امام است برای زمان ولی است برای زمانه، انشاءالله که خداوند توفيق درک حضور در عصر ظهور حضرت را به همه ما مرحمت بفرمايد.
و السلام عليکم و رحمتالله و برکاته.
[1] الغيبة( للنعماني) النص ص206.
[2] الغيبة( للنعماني) النص ص206.
[3] الغيبة( للنعماني) النص ص206.
[4] الغيبة( للنعماني) النص ص206.
[5] الغيبة( للنعماني) النص ص206.
[6] الغيبة( للنعماني) النص ص206.
[7] الغيبة( للنعماني) النص ص206.
[8] الغيبة( للنعماني) النص ص206.