07
10
05
06
03
04
02
01

رابطه شناخت و ترس از خدا
هرچه مردم، خدا را بیشتر بشناسند حرمت‌داری می‌کنند. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «مَن كانَ بِاللّه ِ أعرَفَ كانَ مِنَ اللّه ِ أخوَفَ»؛ هر کسی خدا را بیشتر بشناسد از خدا بیشتر می‌ترسد.

چرا از خدا بترسیم؟
منظور از ترس، از رحمت و ستارالعیوبی و بخشندگی خدا نیست بلکه باید به این‌ها امید داشت. هرکجا می‌گویند بترسید منظور این است که از عدالت خدا بترسید. همان خدای مهربان، احکم الحاکمین نیز هست. اگر یاران امام علی از او می‌ترسیدند به خاطر عدالتش بود ولی کسی از بخشش او هراس نداشت.

رابطه شناخت و پرستش خدا
هر چه شناخت مردم نسبت به خدا بیشتر می‌شود اظهار نیازشان بیشتر و عبادتشان جدی‌تر می‌شود.
امام علی (ع) می‌فرماید: « أعلَمُ النّاسِ بِاللّه ِ أكثَرُهُم لَهُ مَسألَةً» عالم‌ترین مردم به خدا بیشترین آن‌ها در نیازمندی به خدا است. عالم، ثروت و مسئولِ بامعرفت، بیشتر از دیگران به درگاه خدا احساس نیاز می‌کند؛ زیرا هر چه خدا بیشتر به او می‌دهد می‌داند که صاحب اصلی این مواهب خدا است و بیشتر احساس مسئولیت می‌کند.

رابطه شناخت خدا و تلاش برای آخرت
هر چه ضریب اعتقادی مردم بیشتر شود تلاششان برای آخرت بیشتر می‌شود. بندگان خوب خدا دنیا را گذرگاه می‌بینند. دنیا برای آن‌ها پُل است. خیلی‌ها آمدند و رفتند؛ ما نیز می‌رویم. دیگران برای ما عبرت شدند و ما نیز برای آیندگان عبرت می‌شویم.
امام علی (ع) می‌فرمایند: «عَجِبتُ لِمَن عَرَفَ رَبَّهُ كَيفَ لا يَسعى لِدارِ البَقا» من تعجب می‌کنم از کسی که خدا را شناخته و برای آخرتش کار نمی‌کند.

هیچ طاعتی را سبک نشمارید
خدا رضایتش را در اطاعتش قرار داده است. او زمانی راضی می‌شود که از او اطاعت کنیم. کدام اطاعت مورد رضایت او است؟ نمی‌دانیم. پس هیچ طاعتی را سبک نشمارید.

رابطه شناخت خدا و بی‌نیازی از مردم
قطعاً کسانی که معرفتشان به خدا بیشتر شد وابستگی‌شان به مردم کمتر می‌شود.
امام علی (ع) می‌فرمایند: « مَنْ سَكَنَ قَلْبَهُ العِلْمُ بِاللّهِ سَكَنَهُ الغِنى عَن خَلْقِ اللّهِ » خدا بی‌نیازی از خلق را در قلب او مستقر می‌کند.
احساس وابستگی می‌کنیم چون به خدا وابسته نشده‌ایم. این‌گونه است که نوسانات اجتماعی ما را به هم می‌ریزد.

رابطه شناخت خدا و تسلیم مقدرات الهی شدن
امام صادق فرمودند: «إنَّ أعلَمَ النّاسِ بِاللّه ِ أرضاهُم بِقَضاءِ اللّه ِ» هرچه معرفت و شناخت شما نسبت به خدا بیشتر شود رضایتتان به مقدرات الهی بیشتر می‌شود. در برابر خواست خدا تسلیم می‌شوید.
اگر خدا را شناختی حتی اگر سرطان هم بگیری در نمازت اثری نمی‌گذارد.

کار فرهنگی؛ اولین دستور خدا
اگر دارایی، نیروی انتظامی، آموزش‌وپرورش و ارگان‌های اجتماعی دیگر می‌خواهند موفق باشند باید کار فرهنگی کنند. هرچه ضریب فرهنگ دینی گسترش پیدا کند مردم به وظایف خود عمل می‌کنند و آمار تخلف، جرم و جنایت در کشور کاهش پیدا خواهد کرد. کسی که با دست‌خالی اقدام به کار خلاف می‌کند هم دستش خالی است و هم اندیشه‌اش. لذا فقر فرهنگی معنایش مساوی با فحشاء است؛ نه هر فقری.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه