💥بهره مندی از امام زمان در کلام امام مهدی(عج)
بسمالله الرحمن الرحيم
الحمدلله ربّ العالمين و العاقبه لاهل التقوی و اليقين و صلّ الله علی سيدنا و نبينا حبيب الهیالعالمين ابیالقاسم المصطفی محمد و علی اهل بيته، الائمة الهداة المهديين المکرمين لاسيما بقية الله المنتظر حجة ابن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه الشريف.
قال مولانا بقيهالله اعظم حجت ابن الحسن العسکری: «وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِي فِي غَيْبَتِي فَكَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَيَّبَتْهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَاب»[1]
با عرض سلام و احترام و ادب محضر تمامی عزيزانی که شنونده و بيننده برنامه چهارده معصوم هستند، در آخرين جلسه و چهاردهمين جلسه و در روز پايانی سال جاری مجلس به نام نامی مولانا بقيهالله الاعظم امام زمان است، امسال حسن تقارن مجالس چهارده معصوم در نيمه شعبان سبب شد که محور سخن و صحبت از کلام اولياء معصومين عليهمالسلام با نگاه مهدوی باشد، در اين جلسه پايانی شايسته است که حقير يادی کنيم از تمامی در گذشتگان از کسانی که به اين فاميل محترم مربوطاند و نسبت دارند من از برادر عزيزمان جناب آقای حاج منصور آقای يقطين خواهش کردم که روز پايانی مجلس را اسامی را به من ارائه کنيد که يادی کنيم به اسم از آن دسته از عزيزانی که انتسابی با اين خانواده محترم دارند و هم عزيزانی که اهتمامی در شرکت در اين جلسات معنوی را در گذشته داشتند در رأس خدا رحمت کند مرحوم آقای حاج ابراهيم يقطين را بنيانگذار اين مجلس و اين محفل نورانی ياد کنيم از شيخ العلماء الفارس مرحوم حضرت آيتالله آقای حاج شيخ محمدرضا حدائق که ايشان اهتمام ويژه داشتند به شرکت در اين مجالس چهارده معصوم، خدا رحمت مرحوم حضرت حجتالاسلام و المسلمين آقای حاج سيدرضی الدين شيخالاسلامی که افاضه فيض مینمودند در آن زمانی که ايشان خطابه و بيانات ايراد میکردند و مردم از محضر ايشان استفاده میکردند خدا رحمت کند عزيزانی که حضور داشتند، انتسابی به اين فاميل داشتند، مرحوم آقای حاج کريم آقای خطاپوش، مرحوم آقای حاج مسيح ابراهيمی، مرحوم حاج آقای خرّم شکوه مداح اهلالبيت و پدر شهيد رحمتالله عليه که در اين جلسات چهارده معصوم ايشان منشأ خير و فيض بود برای عموم شرکت کنندگان خدا رحمت مرحوم آقای حاج هاشم رحيمی مرحوم آقای حاج رسول علیپور، مرحوم آقای حاج محمد آقای سيفی که از فرهنگيان برجسته استان و از ذاکران و مداحان اهلالبيت بودند و خدا رحمت کند، در گذشتگانی که انتساب داشتند مرحوم آقای حاج حبيب يکتاپرست مرحوم آقای حاج کمال فرجام خدا رحمت که ايشان هم مرحوم آقای حاج کاظم عربزاده که خود ايشان هم از ذاکران اهلالبيت بودند رحمتالله عليهم، مرحوم آقای مهندس کشميری و در گذشتگان از اين عزيز سفر کرده مرحوم آقای حاج سيد جمال يقطين، مرحوم آقای حاج سيدهاشم يقطين، مرحوم آقای حاج سيدکمال يقطين، مرحوم آقای حاج سيد جليل يقطين، خدا رحمت کند مرحوم آقای سيدنورالدين يقطين، آقای حاج جواد آقای يقطين رضوان الله تعالی عليهم اجمعين، همه اينها عزيزانی بودند که از اين فاميل محترم و از اين خانواده محترم بودند، خدا رحمت کند آقای حاج علیاکبر حسينيان پدر عيال عرض شود که برادر عزيزمان و خادم الحجاج آقای حاج منصور آقای يقطين و خدا رحمت که مرحومی که مرحوم آقای حاج علیاکبر حسينيان را که عزيزان مستحضر هستيد هم بالاخره ابوالشهيد شخصيت بسيار تأثيرگذار و مؤثر در بازار و شهيد عزيز اين خانواده شهيد محمدباقر حسينيان، مرحوم آقای محمدباقر حسينيان، رحمتالله عليهم مرحوم آقای حاج مهدی مجيدی داماد محترم اين خانواده محترم خدا رحمت کند مرحوم آقای حاج محمدباقر يقطين، مرحوم حاج عبدالرسول يقطين مرحوم آقای حاج غلامعلی يقطين و خصوصاً عزيزانی که در اين سال جاری به لقاء الهی پيوستند و از جمع ما به رحمت حق و به لقاء الهی واصل شدند، فقيد سعيد مرحوم آقای حاج فضلالله ؟؟ پيرا و مرحوم مغفور آقای حاج محسن آقای بساطی رحمتالله عليهم رحمة واسعه جامعه، همه عزيزانی که نام برديم آقای حاج ابراهيم يقطين، اهل بيت محترمه ايشان، آقای حاج مسعود يقطين آقازاده ايشان، صبيه مکرمه باسمائهم و القابهم خداوند بر علو درجات نامبردهگان روز افزون بيفزايد، شايسته هم هست که من تشکر ويژه داشته باشم هم از جناب آقای حاج منصور آقای يقطين که ادامه دهنده راه پدر و اين سنت ارزشمند را ايشان بعد از ارتحال پدر در اين سالهای گذشته حتی در ايامی که کرونا بود و سخت بود ادامه دادند، و از دو آقازاده محترم ايشان من وظيفه خودم میدانم که تشکر کنم جناب آقای حاج محمد مهدی يقطين و جناب آقای محمدصالح يقطين دو نور چشم که الحمدلله اينها هم در مسير نياکان خود پدر بزرگ و گذشتگان و پدر محترمشان هستند و انشاءالله اين سنت ارزشمند نسل در نسل در اين خانواده انشاءالله مستمر و مستدام باشد توفيقات اين عزيزان را هم از درگاه ربوبيت خواستاريم.
اما روز پايان جلسه است سخنی را از توقيعات شريف امام زمان محضر شما اشاره شد که حضرت میفرمايد: «وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِي فِي غَيْبَتِي»[2] نوع استفاده و صورت استفاده کردن از محضر امام زمان در ايام غيبت را خود امام زمان تبيين میفرمايند که از ما در عصر غيبت مردم چگونه بهرهمند میشوند؟ حضرت فرمودند: «فَكَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ»[3] بهرهوری از من امام زمان در دوران غيبت مثل استفاده از خورشيدی است که: «غَيَّبَتْهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَاب»[4] ابرها آن را پوشاندهاند يعنی تودههای ابر مقابل اين خورشيد قرار گرفتهاند و ديدگان مردم خورشيد را مشاهده نمیکند در اين کلام حضرت که خود حضرت خود را تشبيه به خورشيد پشت ابر میکنند، ما در مصادر روايي از اولياء معصومين هم رواياتی به همين مضمون ذکر شده من اکتفاء میکنم به يک روايت که جابر ابن عبدالله انصاری نقل میکند از رسول معظم اسلام که مرحوم مجلسی در جلد پنجاه و دو بحارالانوار نقل میکند جابر میگويد که از رسولالله سؤال کردم: «هَلْ يَنْتَفِعُ الشِّيعَةُ بِالْقَائِمِ ع فِي غَيْبَتِهِ»[5] آقا شيعيان در دوران غيبت زا قائم میتوانند استفاده کنند، صاحبالزمان آن قائم به حق که در عصر غيبت غائب است شيعيان به چه نحوی از امام خودشان بهرهمند میشوند؟ پيامبر فرمودند: «إِي وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ»[6] پيامبر با قسم پاسخ دادند فرمودند بله به آن خدايي که من پيغمبر را به نبوت برگزيد سوگند میخورم که: «إِنَّهُمْ لَيَنْتَفِعُونَ بِهِ»[7] قطعاً شيعيان از امام زمان در عصر غيبت بهره خواهند برد: «وَ يَسْتَضِيئُونَ بِنُورِ وَلَايَتِهِ»[8] از نورانيت ولايت او بهره میگيرند و زندگی آنها روشن میشود و ضياء و نور پيدا میکند: «وَ يَسْتَضِيئُونَ بِنُورِ وَلَايَتِهِ فِي غَيْبَتِهِ»[9] بعد پيامبر اين مثال را زدند: «كَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ»[10] پيامبر فرمودند چگونه مردم از خورشيد بهره میبرند: «وَ إِنْ جَلَّلَهَا السَّحَابُ»[11] اگرچه ابرها آن را پوشانده، اصلاً اين تعبير خورشيد پشت تودههای ابر اولاً از رسولخدا نقل شده که جابر ابن عبدالله انصاری میگويد پيغمبر امام زمان را تشبيه به خورشيد پشت تودههای ابر کرد، من يک چندتا نکته را ذيل اين فرمايش پيامبر و سخن خود حضرت عرض کنم، چه وجه شباهتی است بين امام زمان و خورشيد پشت تودههای ابر، يک نکته اين است که خورشيد منشأ حيات برای کرة زمين و نظام خلقت است و موجودات به برکت خورشيد گرمی پيدا میکنند، حرارت پيدا میکنند، حرکت پيدا میکنند و اگر خورشيد نبود قطعاً حيات و زندگانی برای موجودات معنی و مفهوم نداشت، امام زمان هم حيات جامعه است امام زمان هم وجودش مايه گرمی و حرکت اجتماع بشری است مثل البته در عصر غيبت خورشيدی است که پشت تودههای ابر است يعنی همان طور که جايگاه خورشيد جايگاه حيات و حرارت و فعاليت و نشاط است وجود مقدس امام زمان هم برای موجودات هستی و انسانها همين جايگاه را دارد.
نکته ديگری که من اشاره کنم خورشيد مخلوقی است از مخلوقات الهی که واسطه فيض موجودات و مخلوقات با ساحت مقدس ربوبيت است خورشيد از مخلوقات خداوند است اما سبب خيررسانی و فيض رسانی به موجودات و مخلوقات نظام هستی است دقيقاً همين نقش را امام زمان ايفا میکند امام زمان هم مخلوقی است و موجودی است که واسطه فيض است از طرف پرردگار برای نظام خلقت لذا اعتقاد ما اين است: «بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى»[12]به وجود او و به برکت او هستی رزق میخورد: «وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ»[13]به واسطه وجود او آسمانها و زمين ثبات دارند و قوام دارند يعنی امام زمان برای نظام خلقت آسمانها، زمين، انسانها موجودات منشأ برکت است، يکی دو نکته ديگر هم من عرض کنم، ببين در خورشيد پشت تودههای ابر مردم انتظار ديدن خورشيد را میکشند لحظه شماری میکنند که هوا از اين حالت ابری خارج بشود دوباره خورشيد را ببينند و نورانيت خورشيد را مشاهده کنند همان گونه مردم لحظه شماری برای آشکار شدن خورشيد میکشند دقيقاً اين وضعيت در عصر غيبت هم اتفاق میافتد که مردم لحظه شماری میکنند برای طلوع خورشيد هدايت و ولايت که امام زمان است.
مطلب ديگری که من عرض کنم منکران امام زمان همانند کسانی هستند که منکر وجود خورشيد است، خورشيد وقتی که پشت توده ابر است اگر کسی انکار خورشيد بکند اين يک کار عبث، يک کار نابخردانه و جاهلانه است کسی بگويد خورشيد نيست من خورشيدی نمیبينم میگويند بابا نورانيت خورشيد را تو داری میبينی جامعه روشن است نورانيت گسترده است در جامعه ولی خورشيد را شما به وضوح نمیبينيد لذا هيچ انسان عاقل و خردمندی در روزهای که ابر خورشيد را پوشانده انکار خورشيد نمیکند و اين انکار دليل بر نابخردی است دقيقاً امام زمان مثل خورشيد پشت تودههای ابر است انکار امام زمان کردن با اين وضوحی که حضرت خورشيد پشت تودههای ابر است اين انکاری است که برگرفته از عدم عقلانيت.
و مطلب ديگر همان گونه که ابرها فقط مانع رؤيت خورشيد هستند غيبت هم مانع رؤيت امام است ولی اين مانعيت دليل بر فيضرسانی در ابعاد ديگری نيست خورشيد را اگر ما نمیبينيم فقط نورانيت خورشيد را رؤيت نمیکنيم ولی آثار ديگر اين خورشيد که طلعلع نورش از پشت تودههای ابر روشنايي ايجاد کرده برای همگان محسوس است امام زمان هم در پس پرده غيبت اين طور نيست که بیتوجه به امورات جامعه بشری باشد، حضرت را ما رؤيت نمیکنيم اما برکات آن امام بر جامعه بشری ساری و جاری است و نکته پايانی همان گونه که بهرهوری از خورشيد برای زمينيان به نسبت استفاده و بهره بردن آنها فراهم میشود امام زمان هم همين نقش را دارد ببينيد يک وقتهای عزيزان تودههای ابر کنار میرود و پرتو خورشيد مستقيم میتابد، يک جاهای تودههای ابر است يک جاهای تابش مستقيم خورشيد است دقيقاً اين وضعيت در زندگیها اتفاق میافتد بعضیها به واسطه لياقتشان، به واسطه ظرفيتشان گاهی اوقات از اين لايههای ابر و حاشيههای ابرها مستقيم بهره میبرند در عصر غيبت بودند بزرگانی که تشرف پيدا کردند و از محضر امام زمان مستفيض شدند و الطاف حضرت شامل حال اينها شده و همان طوری که نور خورشيد وقتی میدرخشد عالم را روشن میکند ما به نسبت ظرفيتها روشن میشود بنده وقتی که در خانهای دارم زندگی میکنم که اين خانه پنجره و درب و شيشههای آن بالاخره بروی فضای آزاد مشخص است قطعاً به همان اندازه نورانيت در منزل من طلعلع میکند اگر من خودم را در يک محيط تاريک و محدود و مسدودی قرار بدهم ولو اينکه خورشيد طلوع کرده من در محيط ظلمانی هستم لذا من نور خورشيد را احساس نمیکنم اگر کسی در روزی که روز روشن است در يک محيط تاريک خودش را قرار بدهد و بگويد نور نيست خورشيد نيست میگويند شما در ظلمتکده نشستی شما از اين اتاق تاريک، از اين محيط محدود در بسته خارج شو، نورانيت خورشيد را خواهيد ديد ما انسانها همين وضعيت را داريم در دلمان را و در فکرمان را و انديشهمان را اگر به روی خورشيد ولايت امام زمان بگشاييم آن آثار ارزشمند نورانيت ولايت و امامت همه ما را انشاءالله در بر خواهد گرفت انشاءالله که در اين دوران غيبت بتوانيم بهرهمند باشيم از خورشيد ولايت و از فيض نورانيت حضرت همه بهرهمند و خداوند مهمترين عيدی ما را در اين حلول سال جديد و ورود به سال جديد و اين ايام شعبان المعظمی که اعيادی را پشت سر گذاشتيم و ميلاد با سعادت امام زمان تعجيل در فرج امام زمان و خارج شدن اين خورشيد هدايت از پشت تودههای غيبت و بهره بردن عموم مردم مستقيماً از محضر پر فيض امام مهربانیها و پدر مهربان امت، توفيقات همه عزيزان را از خداوند خواهانم انشاءالله که خروج شما از اين سال جاری خروج از همه کاستیها و لغزشها و آسيبها و ورود ما به سال جديد ورود در رحمت و برکات و مغفرت الهی باشد در ايام ماه مبارک رمضانی که پيش روست خاضعانه ملتمس دعای محضر شريف همه عزيزان هستم و تشکر ويژه هم دارم از برادر عزيزمان جناب آقای نصيحتکن که در تدوين و ضبط و تنظيم برنامه در اين مدت زحمت کشيدند و همکاری کردند و همراهی کردند از باب: «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث»[14]توفيقات اين برادر عزيز را هم از خداوند خواهانيم.
و السلام عليکم و رحمتالله و برکاته
[1] كمال الدين و تمام النعمة ج2 ص485.
[2] كمال الدين و تمام النعمة ج2 ص485.
[3] كمال الدين و تمام النعمة ج2 ص485.
[4] كمال الدين و تمام النعمة ج2 ص485.
[5] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج52 ص93.
[6] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج52 ص93.
[7] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج52 ص93.
[8] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج52 ص93.
[9] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج52 ص93.
[10] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج52 ص93.
[11] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج52 ص93.
[12] زاد المعاد - مفتاح الجنان ص423.
[13] زاد المعاد - مفتاح الجنان ص423.
[14] ضحی11.