💥بهره مندی از امام زمان در کلام امام مهدی(عج)

 

 

بسم­الله الرحمن الرحيم

الحمدلله ربّ العالمين و العاقبه لاهل التقوی و اليقين و صلّ الله علی سيدنا و نبينا حبيب الهی­العالمين ابی­القاسم المصطفی محمد و علی اهل بيته، الائمة الهداة المهديين المکرمين لاسيما بقية الله المنتظر حجة ابن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه الشريف.

قال مولانا بقيه­الله اعظم حجت ابن الحسن العسکری: «وَ أَمَّا وَجْهُ‏ الِانْتِفَاعِ‏ بِي‏ فِي غَيْبَتِي فَكَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَيَّبَتْهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَاب‏»[1]

با عرض سلام و احترام و ادب محضر تمامی عزيزانی که شنونده و بيننده برنامه چهارده معصوم هستند، در آخرين جلسه و چهاردهمين جلسه و در روز پايانی سال جاری مجلس به نام نامی مولانا بقيه­الله الاعظم امام زمان است، امسال حسن تقارن مجالس چهارده معصوم در نيمه شعبان سبب شد که محور سخن و صحبت از کلام اولياء معصومين عليهم­السلام با نگاه مهدوی باشد، در اين جلسه پايانی شايسته است که حقير يادی کنيم از تمامی در گذشتگان از کسانی که به اين فاميل محترم مربوط­اند و نسبت دارند من از برادر عزيزمان جناب آقای حاج منصور آقای يقطين خواهش کردم که روز پايانی مجلس را اسامی را به من ارائه کنيد که يادی کنيم به اسم از آن دسته از عزيزانی که انتسابی با اين خانواده محترم دارند و هم عزيزانی که اهتمامی در شرکت در اين جلسات معنوی را در گذشته داشتند در رأس خدا رحمت کند مرحوم آقای حاج ابراهيم يقطين را بنيانگذار اين مجلس و اين محفل نورانی ياد کنيم از شيخ العلماء الفارس مرحوم حضرت آيت­الله آقای حاج شيخ محمدرضا حدائق که ايشان اهتمام ويژه داشتند به شرکت در اين مجالس چهارده معصوم، خدا رحمت مرحوم حضرت حجت­الاسلام و المسلمين آقای حاج سيدرضی الدين شيخ­الاسلامی که افاضه فيض می­نمودند در آن زمانی که ايشان خطابه و بيانات ايراد می­کردند و مردم از محضر ايشان استفاده می­کردند خدا رحمت کند عزيزانی که حضور داشتند، انتسابی به اين فاميل داشتند، مرحوم آقای حاج کريم آقای خطاپوش، مرحوم آقای حاج مسيح ابراهيمی، مرحوم حاج آقای خرّم شکوه مداح اهل­البيت و پدر شهيد رحمت­الله عليه که در اين جلسات چهارده معصوم ايشان منشأ خير و فيض بود برای عموم شرکت کنندگان خدا رحمت مرحوم آقای حاج هاشم رحيمی مرحوم آقای حاج رسول علی­پور، مرحوم آقای حاج محمد آقای سيفی که از فرهنگيان برجسته استان و از ذاکران و مداحان اهل­البيت بودند و خدا رحمت کند، در گذشتگانی که انتساب داشتند مرحوم آقای حاج حبيب يکتاپرست مرحوم آقای حاج کمال فرجام خدا رحمت که ايشان هم مرحوم آقای حاج کاظم عرب­زاده که خود ايشان هم از ذاکران اهل­البيت بودند رحمت­الله عليهم، مرحوم آقای مهندس کشميری و در گذشتگان از اين عزيز سفر کرده مرحوم آقای حاج سيد جمال يقطين، مرحوم آقای حاج سيدهاشم يقطين، مرحوم آقای حاج سيدکمال يقطين، مرحوم آقای حاج سيد جليل يقطين، خدا رحمت کند  مرحوم آقای سيدنورالدين يقطين، آقای حاج جواد آقای يقطين رضوان الله تعالی عليهم اجمعين، همه اين­ها عزيزانی بودند که از اين فاميل محترم و از اين خانواده  محترم بودند، خدا رحمت کند آقای حاج علی­اکبر حسينيان پدر عيال عرض شود که برادر عزيزمان و خادم الحجاج آقای حاج منصور آقای يقطين و خدا رحمت که مرحومی که مرحوم آقای حاج علی­اکبر حسينيان را که عزيزان مستحضر هستيد هم بالاخره ابوالشهيد شخصيت بسيار تأثيرگذار و مؤثر در بازار و شهيد عزيز اين خانواده شهيد محمدباقر حسينيان، مرحوم آقای محمدباقر حسينيان، رحمت­الله عليهم مرحوم آقای حاج مهدی مجيدی داماد محترم اين خانواده محترم خدا رحمت کند مرحوم آقای حاج محمدباقر يقطين،  مرحوم حاج عبدالرسول يقطين مرحوم آقای حاج غلام­علی يقطين و خصوصاً عزيزانی که در اين سال جاری به لقاء الهی پيوستند و از جمع ما به رحمت حق و به لقاء الهی واصل شدند، فقيد سعيد مرحوم آقای حاج فضل­الله ؟؟ پيرا و مرحوم مغفور آقای حاج محسن آقای بساطی رحمت­الله عليهم رحمة واسعه جامعه، همه عزيزانی که نام برديم آقای حاج ابراهيم يقطين، اهل بيت محترمه ايشان، آقای حاج مسعود يقطين آقازاده ايشان، صبيه مکرمه باسمائهم و القابهم خداوند بر علو درجات نامبرده­گان روز افزون بيفزايد، شايسته هم هست که من تشکر ويژه داشته باشم هم از جناب آقای حاج منصور آقای يقطين که ادامه دهنده راه پدر و اين سنت ارزشمند را ايشان بعد از ارتحال پدر در اين سال­های گذشته حتی در ايامی که کرونا بود و سخت بود ادامه دادند، و از دو آقازاده محترم ايشان من وظيفه خودم می­دانم که تشکر کنم جناب آقای حاج محمد مهدی يقطين و جناب آقای محمدصالح يقطين دو نور چشم که الحمدلله اين­ها هم در مسير نياکان خود پدر بزرگ و گذشتگان و پدر محترم­شان هستند و انشاءالله اين سنت ارزشمند نسل در نسل در اين خانواده انشاءالله مستمر و مستدام باشد توفيقات اين عزيزان را هم از درگاه ربوبيت خواستاريم.

اما روز پايان جلسه است سخنی را از توقيعات شريف امام زمان محضر شما اشاره شد که حضرت می­فرمايد: «وَ أَمَّا وَجْهُ‏ الِانْتِفَاعِ‏ بِي‏ فِي غَيْبَتِي»[2] نوع استفاده و صورت استفاده کردن از محضر امام زمان در ايام غيبت را خود امام زمان تبيين می­فرمايند که از ما در عصر غيبت مردم چگونه بهره­مند می­شوند؟ حضرت فرمودند: «فَكَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ»[3] بهره­وری از من امام زمان در دوران غيبت مثل استفاده از خورشيدی است که: «غَيَّبَتْهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَاب‏»[4] ابرها آن را پوشانده­اند يعنی توده­های ابر مقابل اين خورشيد قرار گرفته­اند و ديدگان مردم خورشيد را مشاهده نمی­کند در اين کلام حضرت که خود حضرت خود را تشبيه به خورشيد پشت ابر می­کنند، ما در مصادر روايي از اولياء معصومين هم رواياتی به همين مضمون ذکر شده من اکتفاء می­کنم به يک روايت که جابر ابن عبدالله انصاری نقل می­کند از رسول­ معظم اسلام که مرحوم مجلسی در جلد پنجاه و دو بحارالانوار نقل می­کند جابر می­گويد که از رسول­الله سؤال کردم: «هَلْ‏ يَنْتَفِعُ‏ الشِّيعَةُ بِالْقَائِمِ‏ ع فِي غَيْبَتِهِ»[5] آقا شيعيان در دوران غيبت زا قائم می­توانند استفاده کنند، صاحب­الزمان آن قائم به حق که در عصر غيبت غائب است شيعيان به چه نحوی از امام خودشان بهره­مند می­شوند؟ پيامبر فرمودند: «إِي وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ»[6] پيامبر با قسم پاسخ دادند فرمودند بله به آن خدايي که من پيغمبر را به نبوت برگزيد سوگند می­خورم که: «إِنَّهُمْ لَيَنْتَفِعُونَ بِهِ»[7] قطعاً شيعيان از امام زمان در عصر غيبت بهره خواهند برد: «وَ يَسْتَضِيئُونَ بِنُورِ وَلَايَتِهِ»[8] از نورانيت ولايت او بهره می­گيرند و زندگی آن­ها روشن می­شود و ضياء و نور پيدا می­کند: «وَ يَسْتَضِيئُونَ بِنُورِ وَلَايَتِهِ فِي غَيْبَتِهِ»[9] بعد پيامبر اين مثال را زدند: «كَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ»[10] پيامبر فرمودند چگونه مردم از خورشيد بهره می­برند: «وَ إِنْ جَلَّلَهَا السَّحَابُ»[11] اگرچه ابرها آن را پوشانده­، اصلاً اين تعبير خورشيد پشت توده­های ابر اولاً از رسول­خدا نقل شده که جابر ابن عبدالله انصاری می­گويد پيغمبر امام زمان را تشبيه به خورشيد پشت توده­های ابر کرد، من يک چندتا نکته را ذيل اين فرمايش پيامبر و سخن خود حضرت عرض کنم، چه وجه شباهتی است بين امام زمان و خورشيد پشت توده­های ابر، يک نکته اين است که خورشيد منشأ حيات برای کرة زمين و نظام خلقت است و موجودات به برکت خورشيد گرمی پيدا می­کنند، حرارت پيدا می­کنند، حرکت پيدا می­کنند و اگر خورشيد نبود قطعاً حيات و زندگانی برای موجودات معنی و مفهوم نداشت، امام زمان هم حيات جامعه است امام زمان هم وجودش مايه گرمی و حرکت اجتماع بشری است مثل البته در عصر غيبت خورشيدی است که پشت توده­های ابر است يعنی همان طور که جايگاه خورشيد جايگاه حيات و حرارت و فعاليت و نشاط است وجود مقدس امام زمان هم برای موجودات هستی و انسان­ها همين جايگاه را دارد.

نکته ديگری که من اشاره کنم خورشيد مخلوقی است از مخلوقات الهی که واسطه فيض موجودات و مخلوقات با ساحت مقدس ربوبيت است خورشيد از مخلوقات خداوند است اما سبب خيررسانی و فيض رسانی به موجودات و مخلوقات نظام هستی است دقيقاً همين نقش را امام زمان ايفا می­کند امام زمان هم مخلوقی است و موجودی است که واسطه فيض است از طرف پرردگار برای نظام خلقت لذا اعتقاد ما اين است: «بِيُمْنِهِ‏ رُزِقَ‏ الْوَرَى»[12]به وجود او و به برکت او هستی رزق می­خورد: «وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ»[13]به واسطه وجود او آسمان­ها و زمين ثبات دارند و قوام دارند يعنی امام زمان برای نظام خلقت آسمان­ها، زمين، انسان­ها موجودات منشأ برکت است، يکی دو نکته ديگر هم من عرض کنم، ببين در خورشيد پشت توده­های ابر مردم انتظار ديدن  خورشيد را می­کشند لحظه شماری می­کنند که هوا از اين حالت ابری خارج بشود دوباره خورشيد را ببينند و نورانيت خورشيد را مشاهده کنند همان گونه مردم لحظه شماری برای آشکار شدن خورشيد می­کشند دقيقاً اين وضعيت در عصر غيبت هم اتفاق می­افتد که مردم لحظه شماری می­کنند برای طلوع خورشيد هدايت و ولايت که امام زمان است.

مطلب ديگری که من عرض کنم منکران امام زمان همانند کسانی هستند که منکر وجود خورشيد است، خورشيد وقتی که پشت توده ابر است اگر کسی انکار خورشيد بکند اين يک کار عبث، يک کار نابخردانه و جاهلانه است کسی بگويد خورشيد نيست من خورشيدی نمی­بينم می­گويند بابا نورانيت خورشيد را تو داری می­بينی جامعه روشن است نورانيت گسترده است در جامعه ولی خورشيد را شما به وضوح نمی­بينيد لذا هيچ انسان عاقل و خردمندی در روزهای که ابر خورشيد را پوشانده انکار خورشيد نمی­کند و اين انکار دليل بر نابخردی است دقيقاً امام زمان مثل خورشيد پشت توده­های ابر است انکار امام زمان کردن با اين وضوحی که حضرت خورشيد پشت توده­های ابر است اين انکاری است که برگرفته از عدم عقلانيت.

و مطلب ديگر همان­ گونه که ابرها فقط مانع رؤيت خورشيد هستند غيبت هم مانع رؤيت امام است ولی اين مانعيت دليل بر فيض­رسانی در ابعاد ديگری نيست خورشيد را اگر ما نمی­بينيم فقط نورانيت خورشيد را رؤيت نمی­کنيم ولی آثار ديگر اين خورشيد که طلعلع نورش از پشت توده­های ابر روشنايي ايجاد کرده برای همگان محسوس است امام زمان هم در پس پرده غيبت اين طور نيست که بی­توجه به امورات جامعه بشری باشد، حضرت را ما رؤيت نمی­کنيم اما برکات آن امام بر جامعه بشری ساری و جاری است و نکته پايانی همان­ گونه که بهره­وری از خورشيد برای زمينيان به نسبت استفاده و بهره بردن آن­ها فراهم می­شود امام زمان هم همين نقش را دارد ببينيد يک وقت­های عزيزان توده­های ابر کنار می­رود و پرتو خورشيد مستقيم می­تابد، يک جاهای توده­های ابر است يک جاهای تابش مستقيم خورشيد است دقيقاً اين وضعيت در زندگی­ها اتفاق می­افتد بعضی­ها به واسطه لياقت­شان، به واسطه ظرفيت­شان گاهی اوقات از اين لايه­های ابر و حاشيه­های ابرها مستقيم بهره می­برند در عصر غيبت بودند بزرگانی که تشرف پيدا کردند و از محضر امام زمان مستفيض شدند و الطاف حضرت شامل حال اين­ها شده و همان طوری که نور خورشيد وقتی می­درخشد عالم را روشن می­کند ما به نسبت ظرفيت­ها روشن می­شود بنده وقتی که در خانه­ای دارم زندگی می­کنم که اين خانه پنجره و درب و شيشه­های آن  بالاخره بروی فضای آزاد مشخص است قطعاً به همان اندازه نورانيت در منزل من طلعلع می­کند اگر من خودم را در يک محيط تاريک و محدود و مسدودی قرار بدهم ولو اين­که خورشيد طلوع کرده من در محيط ظلمانی هستم لذا من نور خورشيد را احساس نمی­کنم اگر کسی در روزی که روز روشن است در يک محيط تاريک خودش را قرار  بدهد و بگويد نور نيست خورشيد نيست می­گويند شما در ظلمت­کده نشستی شما از اين اتاق تاريک، از اين محيط محدود در بسته خارج شو، نورانيت خورشيد را خواهيد ديد ما انسان­ها همين وضعيت را داريم در دلمان را و در فکرمان را و انديشه­مان را اگر به روی خورشيد ولايت امام زمان بگشاييم آن آثار ارزشمند نورانيت ولايت و امامت همه ما را انشاءالله در بر خواهد گرفت انشاءالله که در اين دوران غيبت بتوانيم بهره­مند باشيم از خورشيد ولايت و از فيض نورانيت حضرت همه بهره­مند و خداوند مهم­ترين عيدی ما را در اين حلول سال جديد و ورود به سال جديد و اين ايام شعبان المعظمی که اعيادی را پشت سر گذاشتيم و ميلاد با سعادت امام زمان تعجيل در فرج امام زمان و خارج شدن اين خورشيد هدايت از پشت توده­های غيبت و بهره بردن عموم مردم مستقيماً از محضر پر فيض امام مهربانی­ها و پدر مهربان امت، توفيقات همه عزيزان را از خداوند خواهانم انشاءالله که خروج شما از اين سال جاری خروج از همه کاستی­ها و لغزش­ها و آسيب­ها و ورود ما به سال جديد ورود در رحمت و برکات و مغفرت الهی باشد در ايام ماه مبارک رمضانی که پيش روست خاضعانه ملتمس دعای محضر شريف همه عزيزان هستم و تشکر ويژه هم دارم از برادر عزيزمان جناب آقای نصيحت­کن که در تدوين و ضبط و تنظيم برنامه در اين مدت زحمت کشيدند و همکاری کردند و همراهی کردند از باب: «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث‏»[14]توفيقات اين برادر عزيز را هم از خداوند خواهانيم.

و السلام عليکم و رحمت­الله و برکاته

 

[1] كمال الدين و تمام النعمة ج‏2 ص485.

[2] كمال الدين و تمام النعمة ج‏2 ص485.

[3] كمال الدين و تمام النعمة ج‏2 ص485.

[4] كمال الدين و تمام النعمة ج‏2 ص485.

[5] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏52 ص93.

[6] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏52 ص93.

[7] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏52 ص93.

[8] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏52 ص93.

[9] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏52 ص93.

[10] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏52 ص93.

[11] بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏52 ص93.

[12] زاد المعاد - مفتاح الجنان ص423.

[13] زاد المعاد - مفتاح الجنان ص423.

[14] ضحی11.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه