💥امام مهدی(عج) در کلام امام محمدباقر(ع)

 

 

بسم­الله الرحمن الرحيم

الحمدلله ربّ العالمين و صلّ الله علی سيدنا و نبينا حبيب الهی­العالمين ابی­القاسم المصطفی محمد و علی اهل بيته، الائمة الهداة المهديين المکرمين لاسيما بقية الله المنتظر حجة ابن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه الشريف.

با عرض سلام و احترام و ادب محضر تمامی عزيزانی که برنامه چهارده معصوم را مشاهده می­فرماييد و مستمع هستيد که به ياد فقيد سعيد شادروان آقای حاج ابراهيم يقطين و در گذشتگان از اين فاميل محترم و معزز برنامه برگزار می­شود در هفتمين جلسه از جلسات چهارده معصوم پای سفره خان امام پنجم و معصوم هفتم هستيم سخنی را از فرمايشات امام باقر عليه­السلام عرض کنم با رويکرد نگاهی که در عصر ظهور چه اتفاق­های مبارکی رقم می­خورد. آقا امام باقر می­فرمايد: «إِذَا قَامَ‏ قَائِمُنَا وَضَعَ‏ يَدَهُ‏ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ»[1] وقتی که صاحب­­الزمان و قائم ما ظهور می­کند دست با برکت او بر سر انسان­ها قرار می­گيرد، تمامی بشريت: «فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ»[2] به واسطه دست با برکت او عقل­ها کامل می­شود: «وَ أَكْمَلَ بِهَا أَخْلَاقَهُمْ»[3] اخلاق­ها هم کامل می­شود، و جامع می­شود و اخلاق­ها اخلاق­های شايسته می­شود. دو سه نکته را من ذيل اين حديث شريف اشاره کنم، گرچه در احاديث ديگری هم از امام باقر با يک اختلاف اندکی ذکر شده که امام می­فرمايند وقتی که قائم ما ظهور می­کند: «َجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ‏ بِهِ‏ أَحْلَامُهُمْ‏»[4] احلام به معنای فهم و درک است در بعضی از روايات اخلاق آمده: «أَكْمَلَ بِهَا أَخْلَاقَهُمْ»[5] با آمدن صاحب­­الزمان اخلاق کامل می­شود در بعضی از روايات امام می­فرمايند: «كَمَلَتْ‏ بِهِ‏ أَحْلَامُهُمْ‏»[6] يعنی فهم و درک­ها بالا می­رود درک انسان­ها قوی می­شود در دوران ظهور اتفاق­های مبارکی رقم می­خورد که از آن اتفاق­های مبارک در اين روايت اولاً به بالندگی عقل در دوران ظهور اشاره شده که در عصر ظهور عقل به اوج شکوفايي می­رسد. من همين­جا استفاده کنم در تکميل عرايضم سخنی را از فرمايشات مولای متقيان علی­عليه السلام در اين­که اساساً عاقل کيست؟ که در ما در روايات داريم که در دوران ظهور عقل­ها کامل می­شود اصلاً عقل تعريفش چيست؟ علی­ عليه­السلام می­فرمايد: «الْعَاقِلُ‏ مَنْ‏ تَوَرَّعَ‏ عَنِ‏ الذُّنُوبِ وَ تَنَزَّهَ عَنِ الْعُيُوب‏»[7] عاقل کسی است که خود را از گناهان باز می­دارد انسان عاقل نافرمانی خدا را نمی­کند و لذا ما مشاهده می­کنيم بعضی­ها ادعای درک و فهم دارند اما با خدا نافرمانی می­کنند اين­ها از نگاه اولياء دين انسان­های عاقل نيستند، در سخنی ديگر امام صادق می­فرمايد: «الْعَقْلُ‏ مَا عُبِدَ بِهِ‏ الرَّحْمَنُ‏ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»[8] عقل يعنی بندگی خدا: «الْعَقْلُ‏ مَا عُبِدَ بِهِ‏ الرَّحْمَنُ‏ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»[9] کسب بهشت کنيم يعنی فعاليت­های ما در مسير بندگی خدا و در مسير آخرت نگری باشد در اين روايت هم آقا اميرالمؤمنين می­فرمايد عاقل کسی است که از گناه فاصله می­گيرد و خودش را از کارهای ناپسند دور می­دارد اين حالت در عصر ظهور شکل می­گيرد يعنی انسان­ها مسير عقل را طی می­کنند حضرت می­فرمايد: «فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ»[10] يعنی در عصر ظهور شما ديگر نافرمانی با پروردگار مهربان را مشاهده نمی­کنيد، آلودگی­ها را و نقص­ها را مشاهده نمی­کنيد اين به برکت همان حضور حضرت و ظهور حضرت است و عقل­ها کامل می­شود اين يک مطلب بالندگی عقل در دوران ظهور و تأثيرگذاری معنوی که در زمان ظهور اتفاق می­افتد که آن معنويتی که به واسطه حضور امام زمان شکل می­گيرد که اين­جا در روايت دارد: «وَضَعَ‏ يَدَهُ‏»[11] مرحوم علامه مجلسی می­فرمايد اين: «وَضَعَ‏ يَدَهُ‏»[12]هم می­تواند اشاره به اين باشد که خداوند دست پرمهرش را بر سر بشريت می­گستراند يعنی عنايت خدا شامل حال همه می­شود: «يدالله» مؤيد انسان­ها می­شود يا می­تواند اين باشد که خداوند دست امام زمان را بر سر انسان­ها قرار می­دهد در هردو جهت و در هردو معنی معنی اين است که حضور امام زمان و ظهور حضرت يک تحول جدی در عقلانيت جامعه قرار می­گيرد و يک معنويت گسترده­ای در عصر ظهور ما مشاهده می­کنيم که فضائل اخلاقی به کمال می­رسد درک انسان­ها تکميل می­شود اميدوار هستيم که انشاءالله خداوند توفيق عنايت کند شاهد آن دولت کريمه و عصر ظهور باشيم و السلام عليکم و رحمت­الله و برکاته.

 

[1] الخرائج و الجرائح ج‏2 ص840.

[2] الخرائج و الجرائح ج‏2 ص840.

[3] الخرائج و الجرائح ج‏2 ص840.

[4] الكافي (ط - الإسلامية) ج‏1 ص25.

[5] الخرائج و الجرائح ج‏2 ص840.

[6] الكافي (ط - الإسلامية) ج‏1 ص25.

[7] عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ص23.

[8] هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ج1ص4.

[9] هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ج1ص4.

[10] الخرائج و الجرائح ج‏2 ص840.

[11] الخرائج و الجرائح ج‏2 ص840.

[12] الخرائج و الجرائح ج‏2 ص840.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه