جلسه چهارم مجلس چهارده معصوم(ع)، امام مهدی(عج) در کلام امام حسن مجتبی(ع)

 

 

بسم­الله الرحمن الرحيم

الحمدلله ربّ العالمين و صلّ الله علی سيدنا و نبينا حبيب الهی­العالمين ابی­القاسم المصطفی محمد و علی اهل بيته، الائمة الهداة المهديين المکرمين لاسيما بقية الله المنتظر حجة ابن الحسن العسکری عجّل الله تعالی فرجه الشريف.

عرض سلام و احترام دارم خدمت تمامی عزيزانی که بيننده و شنونده برنامه چهارده معصوم هستيد که به ياد مرحوم مغفور جنت­مکان خلد آشيان آقای حاج ابراهيم يقطين رضوان­الله تعالي عليه و اهل بيت محترمه ايشان و آقازاده مرحوم ايشان مرحوم آقای حاج مسعود يقطين و صبيه مکرمه و تمامی در گذشتگان از اين فاميل محترم منعقد است در چهارمين جلسه از جلسات چهارده معصوم و در هفدمين روز از ماه شعبان المعظم هستيم، نکته­ای را من محضر عزيزان در اين جلسه چهارم که به نام نامی امام مجتبی است معصوم چهارم، از فرمايشات آقا امام حسن مجتبی در کتاب بشارة الاسلام نسبت به وضعيت دوران غيبت حضرت امام نکته­ای را بيان می­فرمايند که: «لَا يَكُونُ‏ الْأَمْرُ الَّذِي‏ تَنْتَظِرُونَهُ حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ»[1] وجود مقدس امام حسن می­فرمايد امری که مردم انتظارش را می­کشند: «لَا يَكُونُ‏ الْأَمْرُ الَّذِي‏ تَنْتَظِرُونَهُ»[2] اين امر ظهور و ظهور حضرت که در انتظار آن هستند قبل از ظهور امام می­فرمايد در عصر غيبت اين اتفاقات می­افتد به واسطه طولانی شدن غيبت کار مردم به جايي می­رسد که حتی: «حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ»[3] بعضی­ها از بعضی­ها تبری می­جويند يعنی يک حالت دوگانگی دو رویی نامهربانی در جامعه­های اسلامی شکل می­گيرد. در اين غيبت طولانی امام زمان بعضی­ها بد امتحان پس می­دهند. ما سابقاً عرض کرديم که علی علیه‌السلام فرمود امتحان خوب پس دادن پاداشش اين است که در قيامت با من و در درجه من و در جايگاه من قرار می­گيريد لذا در اين آزمون سخت امام مجتبی اشاره می­فرمايد که بعضی­ها از بعضی­ها تبری و بيزاری می­جويند: «وَ يَتْفُلُ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ»[4] به واسطه همين غيبتی که طولانی می­شود کار به جايي می­رسد که بعضی­ها در صورت برخی ديگر آب­دهان می­اندازند يعنی حرمت­ها شکسته می­شود بی­حرمتی­ها رواج پيدا می­کند حالا آب در صورت يکديگر انداختند کنايه از اين است که برای يکديگر ديگر ارزشی قائل نيستند حرمتی قائل نمی­شوند حرمت­ها ضايع می­شود شکسته می­شود اين­ها جزء آسيب­هايي است که بعضی­ها به خاطر ضعف ايمان در دوران غيبت امام زمان و عصر غيبت برای اين­ها رقم می­خورد و نکته ديگر حضرت می­فرمايد: «وَ يَشْهَدَ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ بِالْكُفْرِ»[5] کار به جايي می­رسد که بعضی­ها شهادت به کفر بعضی ديگر می­دهند مسلمان هستند شيعه هستند، نسبت کافر بودن را به يکديگر می­دهند و اين طور در برابر يکديگر صف­آرايي می­کنند، همديگر را تخريب می­کنند: «وَ يَلْعَنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً»[6] امام حسن می­فرمايد بعضی از مسلمان­ها بعضی ديگر را لعنت می­کنند دشنام می­دهند و لعن می­کنند اين­ها جزء وضعيت­هايي است که امام حسن می­فرمايد در عصر غيبت امام زمان اتفاق می­افتد که عزيزان اين حکايت از اين می­کند که روزگار روزگاری پر مسئوليت و پر مخاطره­ای است که گاهی اوقات مسلمان جلو مسلمان اين گونه صف­­آرايي کند، الآن شما می­بينيد وضعيتی که گاهی اوقات در بين جوامع اسلامی بعضی از گروه­های اسلامی بعض ديگر را لعن می­کنند سب می­کنند نسبت کفر می­دهند مسلمان مسلمان را کافر حساب می­کند اين فرقه گمراه داعشی­ها و سلفی­ها و وهابی­ها که گروه ديگر اسلامی را کافر می­دانند و اين­ها را مرتد می­دانند اين همين وضعيتی است که امام حسن تبيين می­کنند در عصر غيبت، بعد که به اين­جا سخن حضرت رسيد يکی از اصحاب از امام حسن سؤال کرد که آقا در چنين زمانی چه ارزشی دارد؟ بالاخره انسان در چنين زمانی باشد و زندگی کند با اين سختی­ها با اين تکفيرها، امام حسن فرمودند: «الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ يَقُومُ قَائِمُنَا وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ»[7] حضرت فرمودند در اين شرائط سخت و دشواری که مسلمان­ها با يکديگر اين گونه زاويه می­گيرند خير تماماً در چنين زمانی است چون در اين دوران امام زمان قائم ما قيام می­کند: «وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ»[8] و تمام اين جرياناتی که امام حسن فرمودند اتفاق می­افتد توهين­ها و تبری جستن­ها و نسبت­های کفر به يکديگر دادن لعنت کردن با آمدن زمان که امامت می­کند و رهبری می­کند عالم اسلام را تمام اين کدورت­ها و تيرگی­ها و نفرت­ها را وجود مقدس امام زمان بر می­دارد لذا وقتی که حضرت ظهور می­کند قلوب بشريت انسجام پيدا می­کند مهر و محبت حاکم می­شود دو رويي­ها و نفاق­ها و کدورت­ها رخت بر می­بندد و همه انسان­ها خود را از يک پدر و مادر، مرزهای جغرافيايي برداشته می­شود و اين محدوديت­هايي که ما امروز در ساختار کشورها می­بينيم آن زمان ديگر رخت می­بندند چون در رأس جامعه شخصيتی است که امام است برای ارض، امام است برای زمان ولی است برای زمانه، انشاءالله که خداوند توفيق درک حضور در عصر ظهور حضرت را به همه ما مرحمت بفرمايد.

و السلام عليکم و رحمت­الله و برکاته.

 

[1] الغيبة( للنعماني)  النص ص206.

[2] الغيبة( للنعماني)  النص ص206.

[3] الغيبة( للنعماني)  النص ص206.

[4] الغيبة( للنعماني)  النص ص206.

[5] الغيبة( للنعماني)  النص ص206.

[6] الغيبة( للنعماني)  النص ص206.

[7] الغيبة( للنعماني)  النص ص206.

[8] الغيبة( للنعماني)  النص ص206.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
عبارت تصویر زیر را بازنویسی کنید. واضح نیست؟
طراحی و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری رسانه